Mi kell egy jó álláskereső portálhoz?
3 perc olvasásNem a kínált állások száma a legfontosabb annak megválasztásában, hogy hol nézünk munka után – derül ki a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. Garda Consulting Kft. megbízásából végzett friss kutatásából.
Nem a kínált állások száma a legfontosabb annak megválasztásában, hogy hol nézünk munka után – derül ki a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. Garda Consulting Kft. megbízásából végzett friss kutatásából.
A leglátogatottabb állásportálok ún. használhatóságát vizsgáló kutatásból kiderül, hogy még az aktív álláskeresők sem látogatnak 3-4 portálnál többet, az állást aktívan nem keresők pedig náluk jóval alacsonyabb intenzitással „nézelődnek".
A különböző állásportálok megítélésében kiemelkedő fontosságú egyrészt az egyszerű használat, másrészt a releváns állásajánlatok száma. Utóbbi képes „felülírni" az összes állásajánlat mennyisége által keltett megítélést is, azaz a gyakorlati szempontok dominálnak az előnyben részesített portálok kiválasztásában.
A minél magasabb releváns találat elérése szempontjából elsődleges jelentőségű a keresőfunkció tökéletes működése, használatának egyértelműsége, a hibalehetőségek, találatvesztések minimalizálása.
Az elemzés számos találatvesztéshez vezető hibát tárt fel, amelyek jellemzően a keresőfunkcióikban meglévő hiányosságokból, a szűrési opciók nem megfelelő használatából, illetve azok nem kellő mértékű optimalizáltságából fakadnak.
A résztvevők előszeretettel használják az álláskereső portálokon a kulcsszavas keresőt, amely azonban kétélű fegyver. Megkönnyíti, adott esetben a végletekig leegyszerűsíti a keresést, ugyanakkor nagyon magas számú találatvesztést is eredményezhet a nem megfelelő körültekintéssel alkalmazó felhasználók körében.
A portálok egyik fő fejlesztési feladata a közeljövőben a kulcsszavas keresőjük fejlesztése, további optimalizálása a minél egyszerűbb használat érdekében. A hirdető cégek állásportálokra vonatkozó megítélése is függ ugyanis a jelentkezők mennyiségének és minőségének alakulásától, a találatveszteséget eredményező keresések mindhárom félnek (álláskeresők, hirdetés, állásportálok) ártanak.
A kutatásról
A speciális TOBII szoftverrel támogatott mélyinterjús kutatásban összesen 14 fő vett részt. Heten közülük aktív álláskeresők, heten pedig – bár van állásuk – rendszeresen tájékozódnak állásportálokon a számukra releváns álláslehetőségekről. Az interjúalanyok mindegyike legalább érettségivel rendelkezik, ám a legkülönbözőbb szakmákban dolgoznak. Lényeges részvételi feltétel volt az internet rendszeres használata és ismerete, hiszen a kutatás során próbakereséseket kellett megoldaniuk az egyes állásportálokon.
Az interjúalanyok kiválasztását egy kvalitatív technikákkal támogatott mélyinterjús beszélgetés követte. Az egyes interjúk átlagos időtartama 120 perc volt.
A kutatás során alkalmazott speciális, úgynevezett usability (használhatósági) tesztekre kifejlesztett szoftver hőtérképekkel, valamint a jellemző felhasználói magatartást bemutató útvonalak alkalmazásával – aggregát módon – vizuálisan is szemlélteti a felhasználók viselkedését, oldalhasználati szokásait.
A szoftver képes a számítógéphez csatlakoztatott külső szemkamera segítségével a felhasználó észleléseit grafikusan is megjeleníteni, így alkalmas weboldalak és online reklámfelületek, reklámfilmek tesztelésére is.