A Metro az ingyenes napilapok 15. évfordulóját ünnepli
4 perc olvasásA Metro International globális napilapcsoport 2010.02.12-én ünnepelte a modern, ingyenes napilap tizenötödik évfordulóját. Az 1995. február 13-án Stockholmban útjára indult, első ingyenes napilap ötletes elrendezésével, egyedi terjesztésével és a fiatal, városi közönség elérésével forradalmasította a nyomtatott sajtót.
A Metro International globális napilapcsoport 2010.02.12-én ünnepelte a modern, ingyenes napilap tizenötödik évfordulóját. Az 1995. február 13-án Stockholmban útjára indult, első ingyenes napilap ötletes elrendezésével, egyedi terjesztésével és a fiatal, városi közönség elérésével forradalmasította a nyomtatott sajtót.
A svéd Metro Stockholm már az első években a város második legnagyobb lapjává nőtte ki magát és már ekkor profitot termelt, tíz évvel később pedig a Guiness Világrekordok között már, mint a "Világ Legelterjedtebb Újságja" szerepelt.
A lap számos, rangos nemzetközi Marketing & Média Magazin díjban részesült, illetve a tavalyi „Festival of Media Awards" versenyen az "Év újságja" díjat is elnyerte. A Metro mára 19 országban, napi 17 milliós olvasótáborral rendelkezik és az újságipar legnagyobb sikertörténetévé vált.
Tizenöt évvel az ingyenes napilap megszületése után az előfizetéses újságok csökkenő példányszámmal küzdenek, a szalagcímek pedig a nyomtatott sajtó nehéz napjairól szólnak. Az ingyenes napilapoknál azonban nem ez a tendencia mutatkozik meg: elérik a fiatalabb generációkat is, az egy példányra jutó olvasószám pedig növekedést mutat.
Napjainkra az ingyenes napilapok az öt kontinens gyakorlatilag minden nagyvárosában megtalálhatók, miközben példányszámuk több mint a duplájára nőtt az elmúlt öt év alatt. Európában minden ötödik lap ingyenes, világszerte pedig naponta 37 millió példány kerül forgalomba.
Az ingyenes napilapok sikerének oka az az állandó megújulási képesség, amely lehetővé teszi a 21. századi közönség igényeihez való alkalmazkodást. Nem véletlen, hogy az ingyenes sajtó újításait, mint például a kisebb formátum és a kreatív hirdetési technikák, a hagyományos napilapok is átvették.
Az évforduló kapcsán Per Mikael Jensen, a Metro International elnöke a következőket emelte ki: "A Metro újság egy fantasztikus újítás. Reggelenként több millió városi fiatal, szakember és diák olvassa, miközben dolgára igyekszik. A Metro és az ingyenes lapipar 15. évfordulója alkalmából meg szeretném köszönni mind az olvasóknak, mind a hirdetőknek, hogy lehetővé tették ezt az apró forradalmat. Megígérhetem, hogy a Metro és az ingyenes lapipar az elkövetkező 15 évben is az innovációt és a nyomtatott média jövőjének alakítását fogja szem előtt tartani."
– Az életben a legjobb dolgok ingyenesek. Az ingyenesség aktuálisabb, mint valaha és a legjobb módja annak, hogy nagy közönséget érjünk el a média egyre inkább széttöredezett világában. Az Evening Standard felismerte ezt, és több mint 180 év előfizetői múlt után ingyenes újságként indult újra.
– Ismerjük az olvasóinkat. Köszönhetően az ötletes terjesztési módnak, a Metro – az előfizetéses tartalmakkal ellentétben – megválaszthatja a közönségét és az igényeiknek legmegfelelőbb újságot kínál. A Metro-t úgy állítják össze, hogy az állandó mozgásban lévő, aktív fiatal közönség 20 perc alatt kényelmesen át tudja olvasni a lapot. A Metro tehát elérte azt, amit az előfizetéses újságok hiába próbáltak megvalósítani: magának tudhatja a fiatal olvasókat.
– Vannak dolgok, amire csak a világ legnagyobb újságja képes. A Metro világszerte 500 újságíróval dolgozik azért, hogy magas minőségű lapot kínáljon célközönségének. Ezzel a helyi lapok nehezen tudnak versenyre kelni. A kezdeti időszakban a Metro-t "hírlevél" jellege miatt támadták. Manapság a Metro hírlevelet más lapok is vásárolják.