A „piros pöttyös” Magyarország legerősebb márkája
5 perc olvasásElkészült az első olyan lista, amely a legerősebb magyarországi márkákat rangsorolja. A lista első helyén egy több mint 40 éves, ős magyar márka a Pöttyös Túró Rudi áll, melyet a Coca-Cola és a Danone követ.
Elkészült az első olyan lista, amely a legerősebb magyarországi márkákat rangsorolja. A lista első helyén egy több mint 40 éves, ős magyar márka a Pöttyös Túró Rudi áll, melyet a Coca-Cola és a Danone követ. A Figyelőben most megjelent, a Braun & Partners és a GfK Hungária által készített országos, reprezentatív mintán elvégzett kutatás során elsősorban arra keresték a választ, hogy mekkora az egyes márkák ereje.
A Pöttyös győzelmével zárult a megmérettetést, mely igazolja az emberek hosszú évtizedekre visszanyúló igazi magyar márka iránti szeretetét. A válaszadók 64 százaléka ehhez a márkához érzi leginkább közel magát. Szintén erős márkaközösségről tanúskodik, hogy a megkérdezettek legnagyobb arányban a Pöttyös Túró Rudi esetében beszélnék le ismerősüket arról, hogy más márkára váltson. A felmérés aranyérmeseként a Pöttyös ismét bizonyította 40 éve tartó óriási népszerűségét.
„A Pöttyös sikere nem véletlen, hiszen a Pöttyös Túró Rudi mindenidők egyik legkedveltebb márkája, egy igazi magyar kuriózum. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően, évek óta számos izgalmas újdonsággal – Pöttyös Pont2, Pöttyös 10pontos – is bővült a termékcsalád. Idén tavasszal pedig megérkezik a Pöttyös GURU, a kényeztetés igazi szakértője. Rajongás kíséri a márkát bárhová is lépünk, nem véletlen hogy a promóciók során a Pöttyös ajándékokért is tolonganak a márka hívei. Mindenhol ott van; a hűtőben, az uzsonnás tasakban, a mozikban, de még a farsangokon is találkozhatunk Pöttyös Túró Rudiba öltöztetett gyermekekkel. Nagyon büszkék vagyunk erre az eredményre; ez is bizonyítja, hogy jó úton járunk" – mondja Nyeste Daniel, a Pöttyös marketing menedzsere.
A B&P Braun & Partners Magyarország és a GfK Hungária Piackutató Intézet kutatása Magyarországon az első olyan felmérés, mely a legjelentősebb, Magyarországon jelen lévő márkák közösségeinek szerkezetét és azok mozgatóit vizsgálja. A Figyelő hetilapban megjelent 41 márkát tartalmazó lista és az ahhoz kapcsolódó kutatás többek között arra ad választ, melyik Magyarország legerősebb márkája.
Nem csak a nemzetközi kutatások és szakirodalom, hanem a mindennapok tapasztalata is azt erősíti, hogy a márkák folyamatos erősödésével a fogyasztói kultúra keretein belül létrejöttek a fogyasztás közösségei. Régóta elterjedt jelenség, hogy valaki azonos típusú autót vezetőkkel jár egy klubba, nem hajlandó egy bizonyos számítógépen kívül máson dolgozni vagy például csak egy bizonyos parfümöt használ. Márkaközössége azonban nem csak az emblematikus, mindenki által látható csoportokat létrehozó márkáknak van, hanem minden márkának a banki szolgáltatásoktól a mosóporokon át a gyümölcslevekig. A márkák ezekben a közösségekben léteznek, azaz ott, ahol a márka tulajdonosai, a kommunikációs stratégia megalkotói a hétköznapi marketingeszköztár használatával kevésbé gyakorolnak felettük kontrollt. Ezen közösségek tagjai nem szükségszerűen állnak kapcsolatban egymással, mégis tudatosan vagy tudattalanul a márkával kapcsolatban szerepeket vállalnak a közösségben. A kisebb kontroll lehetősége miatt kiemelten fontos tehát, hogy a márkák megalkotói és gondozói ismerjék meg a közösség struktúráját és mozgatóit.
Magyarország 10 legerősebb márkája
Helyezés |
Márka |
Iparág |
Pont |
1 |
Pöttyös Túró Rudi |
FMCG |
55,74 |
2 |
Coca-Cola |
FMCG |
53,58 |
3 |
Danone |
FMCG |
49,83 |
4 |
RTL Klub |
Média |
48,25 |
5 |
TV2 |
Média |
47,64 |
6 |
Tesco |
Kiskereskedelem |
45,97 |
7 |
Adidas |
Kiskereskedelem |
45,76 |
8 |
Nokia |
Info- és telekommunikáció |
43,84 |
9 |
Nike |
Kiskereskedelem |
41,15 |
10 |
T-Mobile |
Info- és telekommunikáció |
40,76 |
A vizsgált iparágak legjobbjai
Iparág |
Márka |
Pont |
Autóipar |
Suzuki |
30,25 |
Egészségügyi szektor |
Aspirin |
17,42 |
FMCG |
Pöttyös Túró Rudi |
55,74 |
Info- és telekommunikáció |
Nokia |
43,84 |
Kiskereskedelem |
Tesco |
45,97 |
Média |
RTL Klub |
48,25 |
Pénzügyi szektor |
OTP |
35,19 |
A kutatás módszertana
A legerősebb márkák listáját egy reprezentatív lakossági felmérés adatai alapján állt össze. Az 1000 fős minta nem, életkor, lakóhely (régió) és településnagyság alapján leképezi Magyarország 15-49 éves lakosságát. A lista a márkaközösségek négy, egyenlő súlyú dimenziója alapján értékeli a vizsgált márkákat:
- márkához való kötődés erőssége,
- azonosságtudat (a márkaközösség más tagjaival),
- a márkaközösség rítusai és hagyományai,
- közösségi felelősség (a közösség tagjainak megtartása).
A felmérést a B&P Braun & Partners és a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette és 2010. április 1-én a Figyelő hetilapban jelent meg.
Mintaválasztás
A vizsgált márkák a 2009-es médiaköltéseik alapján kerültek kiválogatásra, a TNS Media Intelligence listáról. A listáról iparáganként (autóipar, pénzügyi szektor, FMCG, egészségügyi szektor, info- és telekommunikáció, média, kiskereskedelem), és az iparági TOP 50-ből összesen 25 márka lett kiválogatva kiegészítve további 16 jelentős magyarországi márkával.