Ringier utoljára?
Michael Ringier és Mihók Attila
2010. április 15-én a Ringier Kiadó megtartotta éves sajtótájékoztatóját a cég új telephelyén, a Corvin sétányon.
Michael Ringier és Mihók Attila
2010. április 15-én a Ringier Kiadó megtartotta éves sajtótájékoztatóját a cég új telephelyén, a Corvin sétányon.
A tájékoztatót Marco Castellaneta, CCO, a kommunikációs osztály vezetője, a Ringier Csoport szóvivője moderálta, megjelent Michael Ringier tulajdonos lapkiadó, a cég elnöke, Christian Unger, a Ringier Csoport elnök-vezérigazgatója és Mihók Attila, a Ringier Magyarország ügyvezető igazgatója.
A vezető bejelentés; a Ringier a közép-európai régióban működő leányvállalatait az Axel Springer kiadóval közös vegyesvállalatba tömöríti. Az együttműködést tulajdonképpen az a digitális kihívás generálja, amely a következő években tovább fog erősödni. A cégek közösen fogják felvenni a versenyt olyan piaci szereplőkkel szemben, mint a google, yahoo, facebook és társaik… A közös vegyesvállalatok létrejötte a Versenyhivatal döntésétől függ, elnevezésük is akkor válik aktuálissá. Fentiek értelmében, jelen média-tájékoztató az utolsónak számít ezen a néven. A közös felállás révén a Ringier bekerül a lengyel piacra, a Springer pedig a szerb piacon kap lehetőségeket.
Magyarországon mindkét cég erős pozíciókkal rendelkezik.
A Ringier Kiadóvállalat 2009. évi eredményeiről szólva elhangzott, a Ringier Csoport a válság ellenére nyereséggel zárta az évet, s növekedést produkált az online szegmensben. Más cégekhez hasonlóan, a Ringier Csoport árbevételét és nyereségét is hátrányosan érintette 2009-ben a gazdasági válság és a hirdetési piac összeomlása.
Az árbevétel 2009-ben 1,3 milliárd CHF volt (előző év 1,54 milliárd CHF), a cég 70,8 millió CHF kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményt (EBITDA) ért el (előző év: 121,6 CHF).
Castell, Unger, Ringier, MihókAz adózott eredmény 17,2 millió CHF volt (előző év: 62,2 CHF). Az erőteljes költségtakarékossági intézkedéseknek köszönhetően az eredmény nem fordult negatívba, és a digitális üzletágban való erősödő jelenlét hozzájárult, hogy a 4. negyedévben már a javulás jelei mutatkoztak a Ringier-nél. A svájci kiadó szinte mindenhol tartani vagy javítani tudta markáns piaci pozícióit. Az online portálok látogatottsága és árbevétele nőtt.
A tíz európai és ázsiai országban működő Ringier AG 1,3 milliárd svájci frank(CHF) árbevételt ért el, ami
15,6 %-al kevesebb az előző évhez képest. A svájci piacon elszenvedett 9,5 %-os árbevétel-csökkenés mellett a kiadóvállalatnak nagyon jelentős árbevétel-kieséssel kellett szembenéznie a kelet-európai országokban.
Fokozta a gondokat a régió devizáinak gyengülése is, a Cseh Köztársaság és Szlovákia esetében ez a tényező jelentősen hozzájárult az amúgy jó eredmények mérsékelt érvényesüléséhez.
112,3 millió CHF-os eredménnyel a digitális üzletágból származó bevételek matematikailag ugyan alacsonyabbak voltak az előző évhez képest (130,5 millió CHF), de az egyes termékek esetében mégis szinte minden esetben magasabb bevételre tett szert a kiadó. Például a blick.ch decemberi 17,5 millió látogatójával Svájc leglátogatottabb hírportáljává vált és nyereséges volt. A digitális üzletág lecsökkent árbevételének magyarázata abban rejlik, hogy a Ringier másfajta számítási módszert vezetett be. A teljes árbevételen belül a digitális bevételek 8,7 százalékra nőttek.
A cash flow összege 2009-ben 93,8 millió CHF volt, ami 53 millió CHF-kal vagy 36,2 %-al alacsonyabb az előző évhez képest. Ez jelentős részben az üzemi eredményt befolyásoló tényezők és a kelet-európai leányvállalatok alacsonyabb amortizációjának eredménye (az előző évben néhány rendkívüli értékcsökkenésekre került sor ezekben az országokban, a kiadó például beszüntette tevékenységét Ukrajnában). A cég 7.448 munkatársa
1,3 %-os árbevétel-arányos nyereséget realizált, az EBITDA mutató 5,5 %, a cash flow-arányos jövedelmezőség 7,2 % volt. A beruházások összege 96,8 millió CHF-ot tett ki. 2009 egyik legfontosabb eseménye a svájci Blick csoport integrált szerkesztőségének a létrehozása volt.
Mihók Attila, a Ringier Magyarország ügyvezető igazgatója áttekintést adott az előző évi eredményekről és a jövőbeli tervekről. Az ügyvezető igazgató elmondta, a Ringier Magyarország a válságra innovációval, hatékonyság-növeléssel reagált, így a korábbinál is magasabb profitot és nyereségrátát könyvelhet el. 2010-ben a Ringier Magyarország az előző év eredményénél közel 50%-al magasabb profitszint elérését tervezi, 12%-nál is magasabb profitrátával.
A Ringier leányvállalatok eredményei
A Ringier Svájc és Németország 825,3 millió CHF-os árbevételt ért el 2009-ben. A svájci és német kiadói tevékenység ebből 548,9 millió CHF-ot tett ki, míg a Ringier svájci nyomdai üzletága (Swissprinters) 276,9 millió CHF-ot realizált a harmadik félt érintő nyomdai megbízások révén. 2009 során jelentős visszaesés következett be a hirdetési piacon, ami az árbevételt hozzávetőleg 60 millió CHF-kal csökkentette 2008-hoz képest.
2009 nyarán a Ringier Svájc új stratégia mellett kötelezte el magát. Egyfelől a svájci piacon a Ringier hagyományos tevékenységi területén továbbra is vezető szerepre törekszik, másrészt tervei vannak a szórakoztató iparág országos vezető szerepének átvételére. Ennek érdekében a kiadó dinamikusan bővíti az újonnan létrehozott Szórakozás Divíziót.
A Ringier az online üzletágban is piacvezető szerepre törekszik, ennek érdekében jelentős beruházásokat eszközöl a tranzakció-alapú platformok kiépítésébe, pl. az e-kereskedelmi és apróhirdetési üzletág fejlesztésébe.
A kiadó Blick című lapja 50. születésnapjára jelentős átalakításon ment keresztül, és 2009 októberében már erőteljesebb bulvár tartalommal, különálló sport-rovattal és broadsheet formátummal jelentkezett.
A SonntagsBlickkel, Blick am Abenddel és a blick.ch-val közösen, már a Blick is integrált newsroomban készül, így 200 munkatársával Svájc legnagyobb szerkesztőségének számít. A cél az, hogy az informatív és szórakoztató hírtartalmak a megfelelő időben a megfelelő csatornán álljanak rendelkezésre. A Blick am Abendnek sikerült
12 %-al növelnie olvasottságát, és ez az adat még nem tartalmazza azt a változást, hogy a lapot immár Közép- és Kelet-Svájcban is terjesztik. A magazin üzletág is sikeres évet zárt az olvasottsági adatok tekintetében. Főként a Schweizer Illustrierte, a GlücksPost, az L'illustré, a L'Hebdo és a TV8 volt sikeres olvasói körének bővítésében.
A napilapoknál és magazinoknál követett platform-stratégia sikerét világosan mutatja a Blick csoport:
online és offline kiadványaival hetente több mint 2,5 millió embert ér el Svájcban.
A következetesen folytatott diverzifikációs stratégiának köszönhetően, a hirdetési piacon jelentkező veszteségeket legalább részben sikerült kompenzálni. Így pl, a media swiss group apróhirdetési üzletága árbevétel tekintetében ellenállóbbnak mutatkozott a gazdasági válság hatásaival szemben. A media swiss group Svájc vezető kompetencia-központjává vált az online technológia, online piacterek, online szaknévsorok, az on- és offline hirdetések értékesítése terén.
A geschenkidee.ch ismét jelentősen növelte árbevételét, ezzel erőteljesen hozzájárult a Ringier Svájc és Németország éves eredményéhez. Ugyanez vonatkozik a Betty Bossira is, ahol a kiadó szintén alkalmazta a sikeres platform-stratégiát: a konyhakultúrával foglalkozó termékhez nyomtatott lapok, online platformok és saját konyhai eszközök tartoznak. A szórakozás területen a Good News 125 koncerttel több mint 800 ezer látogatót tudott megszólítani.
Németországban a monopol művészeti magazin megerősítette pozícióját a legfelső olvasói szegmensben.
A politikai kultúrával foglalkozó Cicero magazin pedig immár egymás után tizenkilencedik alkalommal növelte negyedéves példányszámát.
A svájci nyomdai piacot is az árbevétel-csökkenés jellemezte. Ennek oka, hogy még mindig hozzávetőleg
35 %-os kapacitásfelesleg jellemzi Svájcot. De még ennél is jobban érintett a Swissprinters Csoport a kapacitásfelesleg következtében fellépő árrés-csökkenésben, ahol a Ringier 58,8 %-os részesedéssel rendelkezik. Ennek érdekében folyamatos optimalizálás zajlik a csoportnál a folyamatok és a szervezeti felépítés tekintetében a termelékenység-, ill. a nyomdák versenyképességének javítására. Ez a háttere annak a tavalyi történelmi döntésnek is, amikor a Ringier Print Zofingen kiszállt a több évtizeden át alkalmazott és általa is fejlesztett mélynyomási technológiából, és helyette tekercses ofszet-technológiával gyártja a magazinokat és reklámanyagokat.
A gazdasági szempontból nehéznek számító 2009-es év során a Ringier Csehországnak sikerült megtartania piaci pozícióját, és továbbra is az ország első számú kiadóvállalata, noha reklámbevételei csökkentek és a legtöbb lap példányszáma is visszaesett valamelyest. 2009-ben ismét nagyon sikeres évet zártak a nyomtatott termékek.
A Blesk 412.238 darabos példányszámával továbbra is Csehország legolvasottabb lapja. A Blesk sikerét online megjelenése is tükrözi: a blesk.cz átlagosan 814.567 egyedi látogatóval rendelkezett 2009-ben, ami 27 %-os növekedésnek felel meg 2008-hoz képest. A bleskprozeny.cz portállal a Ringier Csehország tavaly sikeres női oldalt indított.
A Ringier Szlovákiának 2009-ben, más médiavállalatokhoz hasonlóan, csökkenő reklámbevételekkel kellett megküzdenie. Ennek ellenére a Ringier megvédte piacvezető pozícióját. Ehhez nem kis mértékben járult hozzá a kiegyensúlyozott termékportfólió. A Ringier Szlovákia enyhén csökkenő példányszámokkal küzdött, ez azonban nem érződött az online portálok látogatottságán. A cas.sk 56 %-os növekedés után 556 ezer egyedi látogatóval büszkélkedhetett havonta. A lesk.sk női portál és az adam.sk férfi portál teljes átalakításon esett át, mindkettő tovább növekedett, az adam.sk közel 36 %-al.
A gazdasági válság, más országokkal összehasonlítva, keményebben érintette Magyarországot. Ennek ellenére a Ringier kivásárolta a Bauer Media Groupot az Euromédia vegyesvállalatból, átalakította a magazin divíziót, és sikeresen megtartotta annak jövedelmezőségét a 2008-as szinten. A naponta 1,1 millió olvasóhoz eljutó Blikkel a Ringier vitathatatlanul első a bulvárlapok piacán. A blikk.hu havi 573.389 egyedi látogatójával Magyarország vezető hírportáljai közé tartozik. A neon.hu és a pink.hu portálokkal a Ringier új oldalakat indított az ifjúsági és női szegmensben, ezzel tovább erősítette jelenlétét az interneten.
A romániai napilapos reklámpiac 2009-ben 70 %-al csökkent, ennek komoly hatása volt a Ringier Románia tevékenységére. Ezen a Libertatea napilap és a Libertatea pentru femei női lap átalakítása sem tudott változtatni. Ennek eredményeként a Ringier Románia nagyon jelentős költségtakarékosságra kényszerült, a Compact ingyenes lapot például meg kellett szüntetni. Ezzel szemben az internet népszerűsége 2009-ben tovább nőtt Romániában:
a libertatea.ro havi egyedi látogatóinak számát 1,26 millióra növelte, ami 82 %-os emelkedésnek felel meg.
A Ringier fontosabb portáljai, az új online divízió munkájának köszönhetően, jelentős növekedést értek el 2009-ben. Az év legfontosabb eseménye a kiadó szempontjából az új bukaresti nyomda 2009 májusában történt átadása volt.
A Ringier Szerbia megőrizte vezető pozícióját az ország kiadóinak sorában. Az eddig is sikeresen teljesítő portfólió, mely a BLIC és ALO! bulvárlapokból, a 24sata ingyenes lapból, a BLIC Zena női magazinból, a Puls-ból, ill. a BLIC vasárnapi kiadásából áll, 2009-ben kiegészült a NIN magazinnal. A Ringier az államtól vásárolta meg a
NIN-t, Szerbia második legrégibb sajtótermékét. A BLIC 152.199 értékesített példányával továbbra is az ország legolvasottabb lapja.
Szerbiában is nőtt az online médiumok használata. Az alo.rs-nél az egyedi látogatók száma majdnem megháromszorozódott. A blic.rs pedig kibővült a zena.blic.rs női portállal, így Szerbia leglátogatottabb hírportáljává vált.
A nyomtatott termékek hirdetési piacán érzékelhető drámai csökkenést követően a Ringier Kínának el kellett adnia a Xinmin Bella női és az Oriental Sky fedélzeti magazint. A Sanghajban és Pekingben megjelenő City Weekend angol nyelvű programmagazin azonban sikeresen növelte év közben piaci részesedését. A cityweekend.com.cn digitális platform is tovább növekedett, és elindított egy újabb portált, cityfu.com néven.
2009 a Ringier Trade Media számára is eseménydús év volt. A Közel-Keleten három szaklapot indított, ezeket a kiadó Dubaiban adja ki. A hongkongi és tajvani ügyfelekkel folytatott üzleti tevékenység azonban csökkent. Ennek ellenére a kínai piacra vonatkozó prognózis továbbra is kétszámjegyű növekedési rátát jósol.
Vietnámban, 2009-ben a Betty Bossi és a Betty's Kitchen knowhow-jára alapozva a kiadó elindította a Bep Gia Dinh receptmagazint. A Ringier media swiss group leányvállalata ezen felül elindított egy ingatlanos portált, melyhez még egy regionális nyomtatott termék is társul, ill. szakirányú internetes oldalak kapcsolódnak hozzá.
A Ringier Holding AG 2009-es éves eredménye
millió CHF 2009 |
millió EUR 2009 |
millió CHF 2008 |
változás százalékban |
|
Teljes árbevétel (nyomdával) Árbevétel Svájc és Németország Árbevétel Közép-Európa Árbevétel Pacific |
1296.1 825.3 418.8 52.0 |
858.4 546.6 277.4 34.4 |
1535.5 938.7 526.7 70.1 |
-15.6 -12.1 -20.5 -25.9 |
EBITDA – az árbevétel százalékában Cash flow – az árbevétel százalékában Éves adózott eredmény – az árbevétel százalékában Beruházások |
70.8 5.5 93.8 7.2 17.2 1.3 96.8 |
46.9 62.1 11.4 64.1 |
121.6 7.9 146.9 9.6 62.2 4.0 321.9 |
-41.8 -36.2 -72.4 -69.9 |
alkalmazottak száma |
7448 |
8129 |