Érik a magyar lakásbiztosítási piac
5 perc olvasásA lakásbiztosítások fejlődésében az elmúlt években nagy szerepet játszott az internetes szerződéskötés térnyerése: míg néhány évvel ezelőtt csak a lakások 30-40 százaléka volt biztosított, addig mára ez az arány már 60-70 százalékra emelkedett. Az interneten elérhető biztosítások nem csak a tarifákra vannak kedvező hatással, de a kötési folyamatot is leegyszerűsítik.
A lakásbiztosítások fejlődésében az elmúlt években nagy szerepet játszott az internetes szerződéskötés térnyerése: míg néhány évvel ezelőtt csak a lakások 30-40 százaléka volt biztosított, addig mára ez az arány már 60-70 százalékra emelkedett. Az interneten elérhető biztosítások nem csak a tarifákra vannak kedvező hatással, de a kötési folyamatot is leegyszerűsítik.
A Genertel direktbiztosító megbízásából az NRC Piackutató által végzett kutatásból kiderül, hogy a lakásbiztosítással még nem rendelkezők 80 százaléka kötne lakásbiztosítási szerződést az interneten. Személyesen az ügyfélszolgálaton kevesebb mint a megkérdezettek ötöde, telefonon alig hat százalékuk szerződne, és internetes alkuszhoz is jóval kevesebben fordulnának, mint ahányan a biztosító saját weboldalát választanák. „A piaci adatok ismeretében mintegy 70 százalék a lakásbiztosítással rendelkező háztartások aránya, ami több mint 4,2 millió háztartást jelent." – mondja Csikós Dániel, a Genertel biztosító vezérigazgatója. „Akik még nem kötöttek biztosítást otthonukra, valószínűleg anyagi okok miatt nem tették ezt meg, vagy nem ismerik a lakásbiztosítás nyújtotta fedezeteket, de az is lehet, hogy a díjak mértékével nincsenek tisztában." – tette hozzá a vezérigazgató.
A Genertel biztosítónál a 2009. júniusi indulás óta háromezer lakásbiztosítási szerződést kötöttek, jellemzően az interneten. A szerződéseik átlagdíja éves szinten 25 ezer forint, ami a direktbiztosítási értékesítési modellből adódóan a piaci árnál olcsóbb tarifa. „Egy nemrégiben készült uniós statisztika szerint a magyar lakásbiztosítási tarifák az alsó szegmenshez tartoznak, de Spanyolországban, Portugáliában, és Olaszországban is legalább ennyire olcsó a biztosítás." – mondja Sebestyén László, a Genertel értékesítési igazgatója. „Mindez azzal is összefüggésben lehet, hogy ezeken a piacokon is egyre jelentősebb a direktértékesítési modell térnyerése." – tette hozzá.
Bár az ügyfelek lakásbiztosítást is elsősorban a tarifa alapján választanak – hasonlóan a gépjármű biztosítási piachoz – egyre többeknek fontos a szolgáltatás minősége, és a kiegészítő módozatok köre is. „Az online értékesítés nyújtotta lehetőség a gyors piaci innováció, ami lehetővé teszi, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díj mellett nem csak casco, hanem lakásbiztosítási ajánlat is lekérhető, amit az ügyfél az adatok pontosítása után személyre szabhat." – mondta el Sebestyén László.
A lakásbiztosítások esetében sok ügyfelet elbizonytalanít, hogy nincs tisztában a szokásos éves indexálás mikéntjével, és mértékével. Sokan az éves indexálást közlő levél kézhezvételekor értetlenül állnak a díjemelés előtt, holott ez általános piaci gyakorlat. „Bár mi csak júniusban küldjük ki az első index leveleket, hiszen akkor lesznek egyévesek az első szerződéseink, éppen emiatt igyekszünk érthetően elmagyarázni ügyfeleinknek, mit jelent az indexálás, és mitől függ annak mértéke." – magyarázza Csikós Dániel vezérigazgató.
A lakásbiztosítási piacon bevett szokás az infláció mértéke körüli indexálás, vagyis a biztosítási szolgáltatások reálértékének megőrzése. Emiatt a biztosítók minden évben felülvizsgálják a szerződéseket a lakás- és a fogyasztói árak függvényében, illetve a lakásban található ingatlanok volumennövekedése is meghatározó szempont. „Az indexálás olyan értékkövetés, amely mind a biztosítás összegét, mind az érte fizetendő díjat egyforma mértékben változtatja, így az évek során a mindenkori aktuális értéken tartja az ingatlant, ezért az ügyfelet nem érheti kellemetlen meglepetés." – mondja Csikós Dániel. Az értékkövetés alapjául a KSH által közzétett adott év január-júniusi időszakának fogyasztói ár-indexe szolgál, amelytől egy-egy társaság szabadon legfeljebb öt százalékponttal térhet el.
Az indexált díjat ugyan az ügyfélnek az indexlevél kézhezvételét követően nem muszáj elfogadnia, így ha a szerződés lejárta előtti 30. napig írásban értesíti biztosítóját, kérheti a biztosításának eredeti összegekre való visszaállítását. „Ez ugyanakkor alulbiztosítottsághoz vezethet, hiszen így a biztosítási összeg alacsonyabb lesz annál az értéknél, amelyből az ügyfél a károsodott vagyontárgyat újra pótolni tudja." – figyelmeztet Sebestyén László.