Művészi Európa
4 perc olvasásMűvészeti nevelés az iskolában és az iskolán túl címmel tartott 2010 április 29-én konferenciát a Tempus Közalapítvány Budapesten. A rendezvényen az európai oktatási és képzési együttműködések segítségével járta körül a művészeti nevelés fejlesztési kérdéseit a mintegy 200 résztvevő pedagógus.
Művészeti nevelés az iskolában és az iskolán túl címmel tartott 2010 április 29-én konferenciát a Tempus Közalapítvány Budapesten. A rendezvényen az európai oktatási és képzési együttműködések segítségével járta körül a művészeti nevelés fejlesztési kérdéseit a mintegy 200 résztvevő pedagógus.
Hogyan jelenik meg a művészi készségek fejlesztése az oktatásban? Miért fontos az alkotás öröme? Hogyan segítenek minket a művészetek a mindennapi életünkben, a társadalomban való eligazodásban? Mi a művészeti oktatás szerepe a személyiségfejlesztésben és a tehetséggondozásban? Milyen együttműködési lehetőségek vannak a különböző művészeti területek között? Hogyan fonódhatnak össze a művészeti tárgyak a többi tantárggyal? Hogyan taníthatunk még érdekesebben? A Tempus Közalapítvány mai konferenciáján Comenius, Leonardo, Erasmus és Grundtvig projektek szolgáltak gyakorlati válaszokkal a fenti kérdésekre.
„Az iskolának segítenie kell a fiatalokat abban, hogy bízzanak önmagukban, hogy egyénként és különböző társadalmi csoportok tagjaként egyaránt boldoguljanak. Ennek érdekében fontos, hogy széleskörűen fejlesszék az ismereteiket és érdeklődők, nyitottak legyenek, használják ki erősségeiket és használják kreativitásukat. Nem nehéz belátni, hogy ebben a művészeti nevelés kiemelkedő szerepet játszhat, hiszen ez a terület különösen alkalmas a fiatalok kreativitásának kibontakoztatására" – mondta el megnyitó beszédében Dr. Csernus Sándor, a Tempus Közalapítvány elnöke.
A rendezvény során kerekasztal-beszélgetés zajlott, a művészeti nevelés aktuális kérdéseiről. A beszélgetők – művészek, művésztanárok – megvizsgálták a művészeti oktatás és az élethosszig tartó tanulás kapcsolatát; a művészeti nevelés szerepét egymás megértésében, a társadalmi befogadásban és az életminőségben. Szó esett az általánosan képző és művészeti tárgyak összefüggési lehetőségeiről is: úgymint a matematika vagy a fizika szerepéről a művészetekben.
A résztvevők egyetértettek abban, hogy a kortárs alkotások felfedezése is közelebb hozhatja a művészeteket a diákok számára, ezért is kellene több hangsúlyt fektetni a kortárs művészetekre a magyar oktatásban. Legyen szó bármilyen tantárgyról, a művészetek által segített élményszerű tanulás az, amely igazán meggyőzheti, lelkesítheti a gyerekeket. A hatékony művészeti nevelés mindenkori motorja pedig egy olyan pedagógus lehet, akiből szintén árad a tárgya iránti szeretet – mondták el.
A műhelymunkák során képző- és iparművészet, irodalom és színház, valamint a művészet és a társadalom kapcsolata témákban mutatkozott be néhány, az Egész életen át tartó tanulás program támogatásával megvalósuló nemzetközi együttműködés.
A debreceni Kós Károly Művészeti Szakképző Iskola a Reneszánsz hatások az ötvösségben c. közoktatási projektjét mutatta be. Az olasz-finn-magyar együttműködésben a reneszánsz ötvösség és zománcművesség tanulmányozását követően a tanulók keze nyomán ma is hordható ékszerek készültek. A kétéves program termékeit, valamint a szakképző többi remekét (ékszer, textil, bőr, kerámia) a konferencia kiállításán tekinthették meg az érdeklődők.
Pető Anna Erasmus ösztöndíjjal tanult az Universidad de Barcelona képzőművészeti szakán, majd szintén Erasmusszal töltötte szakmai gyakorlatát a spanyol Rojo Magazine-nál. Kinttartózkodása élményeit és képeit hozta el a konferenciára.
A szakképzést támogató Leonardo programot többek között egy művészetterápiás projekt képviselte: a Mosoly Alapítvány nemzetközi együttműködésből adaptált terápiás módszerével ismerkedhettek meg itt a pedagógusok.
A felnőttoktatást célzó Grundtvig program által támogatott Színházzal a békéért c. projektben a békével kapcsolatos érzéseket, történeteket jelenítették meg improvizációs előadásban. Ezt most a konferencia résztvevői is kipróbálhatták.
A rendezvényen adták át a Nemzetközi Együttműködési Kultúráért Nívódíjakat is, melyekkel a legkiválóbb, legszínvonalasabb projektek munkáját ismerték el az oktatás minden szintjén a közoktatástól a szakképzésen és felsőoktatáson át a felnőttoktatásig.