EuroAstra

Feljövőben a digitális videótárak — Az év végén rekordot döntött a kölcsönzés a UPC-nél

Mostanra a hazai lakosság körében is megkezdődött a digitális televíziós videótár térhódítása, és a trend folytatódásával 2012-ben széles körűvé válhat az otthonról távkapcsolóval megrendelhető videótartalmak fogyasztása. Ez állapítható meg a UPC és az ITHAKA Információs Társadalom- és Hálózatkutató Központ online kutatásának eredményeiből, illetve a UPC saját VOD-statisztikáinak összevetéséből.

 

Mostanra a hazai lakosság körében is megkezdődött a digitális televíziós videótár térhódítása, és a trend folytatódásával 2012-ben széles körűvé válhat az otthonról távkapcsolóval megrendelhető videótartalmak fogyasztása. Ez állapítható meg a UPC és az ITHAKA Információs Társadalom- és Hálózatkutató Központ online kutatásának eredményeiből, illetve a UPC saját VOD-statisztikáinak összevetéséből.

 

A digitális tévézés terjedésével fokozatosan egyre ismertebbé és népszerűbbé válnak a nézők kényelmét és növekvő igényeit kiszolgáló technológiai megoldások. A tavaly decemberben elvégzett trendkutatás arra kereste a választ, mennyire ismert a Video-on-Demand – szabad fordításban: digitális videótár – szolgáltatás az internetet rendszeresen használó lakosság körében.

 

Videomagnó és set-top-box a topon  

A korszerű digitális funkciók elérhetőségét erősen meghatározza a tévéadás vételi módja. Az ITHAKA felméréséből megfontolt növekedési ütemű, de egyértelmű tendenciaként bontakozik ki a digitális tévézés országos térnyerése az internetezők körében. A megkérdezettek 35 százaléka digitális kábelen keresztül tévézik, ez négy százalékponttal több, mint a másfél évvel korábbi kutatásukban mért eredmény. A válaszadók csaknem egy tizede heti rendszerességgel rögzíti kedvenc műsorait, és ehhez ugyan leggyakrabban még mindig hagyományos videomagnót használ, de feljövőben vannak a digitális technológiák is. A válaszadók 19 százaléka asztali DVD/HDD felvevővel, 34 százaléka pedig digitális set-top-box-szal rögzít – utóbbiak tábora az elmúlt másfél évben 15 százalékponttal nőtt. 

 

Téka helyett VOD

A hagyományos video vagy DVD kölcsönzést kiváltó Video-On-Demand népszerűsége is nőtt az elmúlt években, de az országos átlag egyelőre még alacsony érdeklődést mutat. Az online film- és műsorkölcsönzést a digitális TV szolgáltatással rendelkező internetezők mindössze 4 százaléka veszi igénybe. 18 százalék azok aránya, akiknek van hozzáférésük a szolgáltatáshoz, de még nem élnek vele. A VOD a 60 évnél idősebbek körében a legkevésbé népszerű, mindössze 2,4 százalékuk kölcsönöz digitálisan. Ugyanakkor az 50-59 év közöttieknek már 5,5 százaléka él ezzel a lehetőséggel, valamivel magasabb arányban, mint a 29 évnél fiatalabbak (5,3 százalék). A videótár-látogatók többsége elsősorban mozifilmek között böngész, a dokumentum-filmek, természetfilmek, zenei műsorok kevésbé népszerűek.

 

Nézőcsúcs decemberben a UPC-nél

A UPC saját december havi statisztikái az országos átlagnál már jóval élénkebb érdeklődést jeleznek a VOD iránt. A hónap folyamán a UPC digitális videótárát elérő tévénézők csaknem egyötöde, 42 ezer előfizető választott filmet a VOD kínálatából. Ez csaknem 20 ezerrel több, mint az év első felében regisztrált kölcsönzők száma, a növekedés fokozatosan érte el az év végi rekordot. Az év utolsó hónapjában több mint 270 ezer alkalommal néztek meg valamilyen video anyagot az előfizetők a digitális tévés tárból, egyedül Szilveszter napján tízezer lekérést indítottak. 

 

150 ezren egy kölcsönzőben

A UPC videótár elindulása óta a hozzáféréssel rendelkezők 60 százaléka, több mint 150 ezer előfizető próbálta már ki a digitális kölcsönzést. Csaknem mindegyikük legalább havonta egyszer belép a videótárba. Táboruk egy év alatt 20 százalékponttal gyarapodott. Ha a felhasználók számában nem is, a tartalomválasztás tekintetében mindenképpen nagy a hasonlóság az országos online felmérés megállapításaival. Akárcsak az ITHAKA kérdőívének válaszadói, a UPC ügyfelei is elsősorban a mozifilmeket keresik a videótárban. Az ingyenes és a fizetős tartalmak decemberi toplistáján egyaránt a népszerű blockbusterek és a magyar filmek állnak az első helyeken.

A UPC videótárában jelenleg több mint 1800 videóanyag, köztük 300-nál több mozifilm és ezernél több televíziós műsor és sorozat-epizód érhető el, összesen 1910 óra mennyiségben, amit csaknem 80 napig tartana folyamatosan végignézni. Ezeknek a tartalmaknak a nagy többsége ingyenesen hozzáférhető a digitális kábeltévés szolgáltatás előfizetőinek.  

 

Toplisták: 2011. december

 

Ingyenesen elérhető (SVOD – előfizetésben benne foglalt) videók: TOP 25                    

1. Artúr és a villangók: 11462

2. Charlie Bartlett: 5120

3. Valami Amerika 2.: 4067

4. Magyar vándor: 3635

5. Griffin & Phoenix: 3531

6. Poligamy: 3395

7. Valami Amerika: 2336

8. Andrea Bocelli – Vivre: Koncert Toszkánában: 2192

9. Társas játék 8.: 2071

10. Társas játék 9.: 2049

11. Szex és New York 2.: 2037

12. Lora: 1938

13. Lady Gaga: Londoni élő koncert: 1906

14. Queen Rock Montreal: 1816

15. Társas játék 10.: 1759

16. A kívülálló: 1552

17. Pink: Funhouse: 1543

18. Túl jó nő a csajom: 1531

19. Tron: Örökség: 1503

20. Társas játék 11.: 1466

21. Dáridó Lajcsival 1. Epizód: 1465

22. Jonah Hex: 1426

23. Tőzsdecápák – A pénz nem alszik: 1350

24. A kidobóember: 1336

25. Utódomra ütök: 1331

 

Fizetős (TVOD) videók: TOP25:

 

1. Verdák 2.:  958

2. Thor:  831

3. Transformers 3.: 767

4. Ismeretlen férfi (2011): 764

5. Koszorúslányok (2011): 547

6. Maci Laci: 530

7. Elhajlási engedély: 514

8. Micimackó: 410

9. A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken: 392

10. Tom és Jerry és Óz, a csodák csodája: 379

11. Férj és feleség: 360

12. Álomháború: 356

13. Csúcshatás: 329

14. A király beszéde: 317

15. Alkonyat –  Napfogyatkozás: 274

16. Orvlövész:   266

17. Anyát a Marsra: 259

18. 22 lövés: 229

19. A sas: 227

20. Alkonyat – Újhold: 208

21. Arthur: Maltazár bosszúja: 203

22. A rítus: 201

23. Féktelen harag: 196

24. Verdák: 192

25. Boszorkányszombat: 190

Total Top 25 Feature:  9 899

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük