Turandot a Margitszigeten
5 perc olvasás
2012. augusztus 10-én és 12-én Puccini egyik legnépszerűbb operája a Turandot, neves külföldi és magyar operaénekesek közreműködésével, fél-szcenírozott formában kerül színre rendhagyó látvány-technikával a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Rubens Pelizzari olasz tenor a Budapesti Nyári Fesztivál vendége, Kalaf szerepét énekli a Margitszigeten.
2012. augusztus 10-én és 12-én Puccini egyik legnépszerűbb operája a Turandot, neves külföldi és magyar operaénekesek közreműködésével, fél-szcenírozott formában kerül színre rendhagyó látvány-technikával a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Rubens Pelizzari olasz tenor a Budapesti Nyári Fesztivál vendége, Kalaf szerepét énekli a Margitszigeten.
Puccini legszebb operameséje Turandot kegyetlen és megközelíthetetlen lényét, a szerelem beköszöntével érző, szerelmes nővé, emberré válását meséli el. Az átokkal sújtott hercegnő és a találós kérdését megfejtő herceg egymásra találása az egyik legszebb történet, amely nem csak az operakedvelők körében ismert. A Budapesti Nyári Fesztivál idei nagy operabemutatója eredeti, olasz nyelven, magyar felirattal kerül színre a Margitszigeten, koncertszerű formában, különleges látvánnyal.
Turandot szerepében Lukács Gyöngyi, a Magyar Állami Operaház magánénekese látható, aki a világ számos operaházának állandó vendégművészeként olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Plácido Domingo, Samuel Ramey, Leo Nucci, Dolora Zajick vagy José Cura.
Kalaf szerepében Rubens Pelizzari, a kiváló olasz tenor, először lép a magyar közönség elé. A Veronai Aréna állandó vendége Wiesbadenben énekelte először Kalaf szerepében az operairodalom legismertebb áriáját, a Nessun Dormát.
„Gyönyörű feladat egy hőstenornak, igazi öröm énekelni" – nyilatkozta a Szabad Tér Színháznak a jövő héten a Margitszigetre érkező énekes. „Puccini, amikor ezt az áriát írta, utat talált az emberek szívéhez. Hangjegyeivel a lélek legmélyebb rezdüléseit is megszólaltatja" – mondja a Puccini- és Verdi operákban népszerűvé vált tenor.
A koncertszerű előadásmód Pelizzari szerint egyértelműen az előadásmódra, az egyes zeneszámokra, az énekes személyiségére, az „opera lelkére" irányítja a figyelmet, és még jobban érvényre juttatja a zene dramaturgiáját, a dallamok szépségét, kifejezőerejét – ezért is várja különösen a magyar művészekkel és közönséggel való első, nagy találkozást.
Az olasz sztárénekes budapesti fellépése után újabb Turandot-bemutatóra készül Tókióban, Zubin Mehta vezényletével.
A Margitszigeti Szabadtéri Színpad előadásában közreműködik a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, a Debreceni Csokonai Színház énekkara valamint a Bányai Júlia Általános Iskola énekkara. Vezényel Kesselyák Gergely. Jelmeztervező Olekszandr Bilozub. Az opera Anger Ferenc rendezésében kerül színre, a Szabad Tér Színház vállalkozásában.
Bizonyára ismert Olvasóink előtt az opera története, ezért csak egy rövid érdekesség:
„Turandot történetét Carlo Gozzi és Friedrich Schiller is földolgozta színdarabként, a XII. századi perzsa Ezeregy napok könyve egyik meséje alapján. Puccini 1920 tavaszán kezdett az operával foglalkozni, amikor megismerte Giuseppe Adamit és Renato Simonit, akik librettót írtak számára, de a komponáláshoz csak a következő évben kezdett hozzá. 1924 tavaszán felfüggesztette a munkát a darab befejezése előtt, mert a III. felvonás nagy duettjének szövegével elégedetlen volt. Mire Adami negyedik szövegverzióját már megfelelőnek találta, gégerákot állapítottak meg a zeneszerzőnél, melyet Brüsszelben próbált kezeltetni, de az egy bő hónap alatt elvitte. Vázlatai alapján Franco Alfano fejezte be az operát Puccini stílusában. Az ősbemutató karmestere, Arturo Toscanini, amikor a Puccini által leírt utolsó sorhoz ért, Liu halála után, leállította az előadást, s a közönség felé fordulva így szólt: „Qui finisce l'opera, perché a questo punto il maestro è morto." („Itt véget ér az opera, mert ezen a ponton a mester meghalt.") Puccini ebben az operájában is felhasznált tradicionális keleti zenét, ahogy a Pillangókisasszonyban is. Alberto Fassini Kína-szakértővel konzultált a kínai népzenét illetően. Nyolc konkrét autentikus dallamot fedezhetünk fel a műben, például a Mò Li Hūa (茉莉花) "Jázmin"-dalt is. A darab lélektani problémafölvetése a férfiak birtoklásvágyát, a női méltóság és a szerelemnek való önátadás problematikáját járja körbe mesés történelmi keretbe ágyazva." (Operakalauz)
Jegyek országosan kaphatók az ismert jegyirodákban.
Jegyvásárlás kezelési költség nélkül online: www.szabadter.hu személyesen a Szabad Tér Jegyirodában (Nagymező u. 68.) és a helyszínen. Budapesti Nyári Fesztivál Hűségkártyával 20% kedvezmény vehető igénybe. Rendelés telefonon: 06 1 / 301-0147, E-mail-ben: jegyiroda@szabadter.hu
Ha rám hallgatnak, érkezzenek a Szigetre Színházi hajójárattal! A leggyorsabb, legkényelmesebb és legmegbízhatóbb közlekedési forma. Menetrend és online jegyvásárlás: www.mahart.info
Giacomo Puccini: Turandot – látvány opera
Szereposztás:
Turandot hercegnő: Lukács Gyöngyi
Altoum császár, Turandot apja: Albert Miklós
Timur, a tatárok száműzött királya: Alexandru Agache
Kalaf, ismeretlen herceg, Timur fia: Rubens Pelizzari
Liú, rabszolgalány: Létay Kiss Gabriella
Ping, kancellár: Gaál Csaba
Pang, marsall: Hajdú András
Pong, főpohárnok: Kóbor Tamás
Egy mandarin: Wagner Lajos
Perzsa herceg: Vincze János
valamint királyi őrök, fiúk, papok, mandarinok, előkelők, nyolc bölcs, Turandot udvarhölgyei, katonák, halottvivők, zenészek, leánykérők szellemei, tömeg
Vezényel: Kesselyák Gergely
Közreműködik:
Budapesti Filharmónia Társaság Zenekara
Debreceni Csokonai Színház énekkara – karvezető: Gyülvészi Péter
Bányai Júlia általános iskola énekkara – karvezető: Nemes József
Jelmeztervező: Olekszandr Bilozub
Díszlet: Szendrényi Éva
Animáció, látvány, világítás: Rády Gábor, Szabó György, Pintye Zsolt
Rendező: Anger Ferenc
Előadások: 2012. augusztus 10. (péntek) és 2012. augusztus 12. (vasárnap) 20 óra.
http://www.szabadter.hu/hirek/73840-nez-es-elado-koezoes-oeroeme-interju-rubens-pelizzarival.html
Lantai József