Mire jó a múzeum?
5 perc olvasás
Múzeumot mindenki látott már kívülről és talán belülről is, de arra a kérdésre, hogy mire jó a múzeum, nehéz választ adni. Aktuálisan egy-egy kiállítással kapcsolatban viszonylag könnyen kialakulnak a konkrét és személyes vélemények, azonban ha az intézményről általában gondolkodunk, többnyire közhelyek és életszerűtlen magyarázatok merülnek fel. A Néprajzi Múzeum új felnőttképzési programja a KÁVA Kulturális Műhely közreműködésével, a drámapedagógia módszerével, helyzetgyakorlatokon keresztül nyújt segítséget az intézménytípus értelmezéshez, a múzeum jelrendszerének – elsősorban a műtárgyak és a kiállítások üzenetének – megfejtéséhez.
Múzeumot mindenki látott már kívülről és talán belülről is, de arra a kérdésre, hogy mire jó a múzeum, nehéz választ adni. Aktuálisan egy-egy kiállítással kapcsolatban viszonylag könnyen kialakulnak a konkrét és személyes vélemények, azonban ha az intézményről általában gondolkodunk, többnyire közhelyek és életszerűtlen magyarázatok merülnek fel. A Néprajzi Múzeum új felnőttképzési programja a KÁVA Kulturális Műhely közreműködésével, a drámapedagógia módszerével, helyzetgyakorlatokon keresztül nyújt segítséget az intézménytípus értelmezéshez, a múzeum jelrendszerének – elsősorban a műtárgyak és a kiállítások üzenetének – megfejtéséhez.
A Néprajzi Múzeum 2012. november 16-án indítja a Mire jó a múzeum? A drámapedagógia, mint a felfedezés új módszere a csoportos múzeumi nevelésben című új, akkreditált szakmai továbbképzési programját bármilyen gyűjteményi profillal rendelkező közgyűjtemény múzeumpedagógusai, tárlatvezetői és közönségkapcsolati munkatársai, valamint a közoktatás résztvevői: a múzeumokat diákcsoportokkal rendszeresen látogató pedagógusok és további érdeklődők számára.
A múzeumi szakterületen hiánypótló képzési program célja, hogy a munkatársak képesek legyenek a mai közönséget a jelenleginél hatékonyabban, új megközelítéssel, rendhagyó módon megszólítani, a kiállításokat és magát az intézményt is életszerűvé, személyessé tenni és interaktívan, átélhetően bemutatni. Ennek érdekében a képzés középpontjában a drámapedagógia rugalmas múzeumi alkalmazása áll, mivel legjobban drámás módszerekkel hozhatók létre azok a szituációk, amelyekben a korszerű látogatói igényeknek megfelelően életre kelthetők a műtárgyak, megérthetők a különféle összefüggések és személyessé, életszerűvé tehetők a kiállítások.
A képzés különlegessége, hogy 90 %-ban gyakorlatokra épül, amelyek során a résztvevők nemcsak a kiállítások tematikáit, hanem magát a múzeumlátogatást is drámás szituációként dolgozzák fel, valamint hogy a résztvevők modell értékű, korszerű és hatékony kommunikációs módszereket ismernek meg, amelyeket rugalmasan alkalmazhatnak a mindennapi múzeumpedagógiai, tárlatvezetési és pedagógiai gyakorlatukban bármilyen gyűjteményi profillal rendelkező intézményben.
A drámás módszereknek köszönhetően a csoportos foglalkozások, tárlatvezetések eredményesebbé és élményszerűbbé válnak, mivel a látogatók új formában fedezhetik fel a múzeum sajátos nyelvét és jelrendszerét, szerepbe helyezkedve átélhetik és megérthetik a múzeum által közvetített aktuális társadalmi üzeneteket és felismerhetik a jelenkori kapcsolódásokat. A drámapedagógia segítségével bármelyik múzeum képes jelen idejűvé válni, amelynek eredményeképpen a látogatók saját hétköznapjaikban hasznosítható, gyakorlatias tárgyi és társadalmi ismeretekkel gazdagodnak, és saját maguk tapasztalhatják meg, hogy mire jó a múzeum.
A képzések időpontjai:
2012. november 16-17. és november 30. – december 1.
2013. március 22-23. és április 5-6.
(pénteki napokon 14.00 – 19.00 és szombatonként 9.00 – 19.00 között)
A képzés szakmai megvalósítói:
Joó Emese múzeumpedagógus (Néprajzi Múzeum): képzési koncepció, múzeumpedagógia tematika
Széni Katalin drámapedagógus, középiskolai tanár: kommunikáció tematika
Takács Gábor és Bori Viktor színész-drámatanárok (KÁVA Kulturális Műhely): drámapedagógia tematika
Szarvas Zsuzsa és Csorba Judit muzeológus, Koltay Erika múzeumpedagógus (Néprajzi Múzeum): muzeológia, múzeumpedagógia tematika
A képzés gyakorlatias, a tematika főként drámapedagógiai, emellett kisebb részben kommunikációs, muzeológiai és múzeumpedagógiai elemeket tartalmaz. A drámapedagógiai tematikában többek között saját élményű múzeumi drámafoglalkozás, szabályjáték alkalmazás, a drámás alapfogalmak, munkaformák megismerése és gyakorlata, szerepbelépés, állókép, játéktervezés szerepel. A kommunikációs tematikában különféle múzeumi szövegtípusokra épülő kommunikációs játékok, beszéd- és stílusgyakorlatok, valamint a kérdezési technikák, párbeszéd, problémafelvetés, vitakészség és nyelvi kifejezőképesség fejlesztése zajlik. A múzeumi tematikában a műtárgy, a gyűjtemény és a kiállítás fogalma kerül előtérbe, emellett hangsúlyt kap a múzeumi anyag hasznosítási lehetőségeinek vizsgálata, a műtárgyak múzeumba kerülés előtti és múzeumi életének felfedezése, a tárgytörténetek és tárgyleírások sokfélesége, a műtárgyak életre keltése, a fotó és a film felhasználása, a kiállítási kontextusok megteremtése.
A képzés időtartama: 30 óra
A képzésen résztvevők létszáma: minimum 12 fő, maximum 24 fő
A képzés helyszíne: Néprajzi Múzeum, 1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 12.
A képzés részvételi díja: 30.000 Ft
További részletes információ és letölthető jelentkezési lap található a Néprajzi Múzeum honlapján: http://www.neprajz.hu/tartalom.php?menu2=612
További információ és jelentkezés:
Joó Emese: (+361) 473 2423, (+36) 30 559 0895, emese@neprajz.hu