Veszélyesek a néhány évnél idősebb abroncsok mondja a tesztünk — Mit kell tudni az új EU abroncscímkéről?
4 perc olvasás
Hiába a megfelelő profilmélység, a 4-5 évnél idősebb téli gumik tapadási tulajdonságai végletesen leromlanak.
Hiába a megfelelő profilmélység, a 4-5 évnél idősebb téli gumik tapadási tulajdonságai végletesen leromlanak. Ez a legfontosabb megállapítása az első nagyszabású hazai téligumitesztnek, amelyet a Hungaroringen, valós körülmények között rendeztek meg. A teszteken kívül novembertől minősítő címkék is segítik az eligazodást a számtalan gyártó által kínált gumiabroncsok között.
A nonstopgumi.hu portál, illetve a Használtauto.hu autós magazinja, az Autónavigátor.hu által szervezett nagyszabású, összesen 14 téligumiszett valós körülmények között zajló tesztjén különböző sebesség mellett mind a száraz, mind a nedves, mind a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton megállást vizsgálták.
A száraz aszfalton 60 km/órás sebességről történő leálláshoz 11,8 és 16,1 méter közötti féktáv adódott, míg ugyanez az érték nedves aszfalton 15,5 és 22 méter között mozgott, vagyis mindkét esetben a legrosszabbul teljesítő abroncs mintegy negyven százalékkal hosszabb fékutat produkált, mint a legjobb.
A használt, ám a megengedettnél még jóval nagyobb profilmélységgel rendelkező abroncsok száraz és nedves útfelületen is a középmezőnyben, kissé az átlag alatt teljesítettek, jeges útviszonyok között azonban egyszerűen elfogadhatatlan értékeket produkáltak. Ugyanis míg a legjobb új gumik 40 km/órás sebességről fékezve 22,3 métert tettek meg a megállásig, a használt abroncsokkal felszerelt tesztautóknak ugyanolyan sebességről 47, illetve 61 méterre volt szükségük a megálláshoz.
„Az, hogy a téli gumik négy-öt év után elvesztik tapadási képességüket, nem gyártóspecifikus probléma, hiszen ugyanannak a gyártónak az új abroncsai a mérés élmezőnyében szerepeltek – hangsúlyozza Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője. – Ezért fontos tanulság, hogy aki téli gumit vásárol autójára, a gumi minőségi tulajdonságai mellett minden esetben figyeljen arra is, hogy melyik évben gyártották az adott terméket!"
A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget: Nedves úton a Michelin, jégen a Goodyear volt a nyerő, száraz úton és az utastérben mért gördülési zajszintet tekintve is a Barum mutatta a legjobb értékeket, de utóbbiban élen járt az egyéb szempontokból silány, kínai Imperial abroncs is. Arra tehát, hogy összességében melyik teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. Addig is, amíg természetes hóban, magyar aszfalton lemért adatokkal nem lesz teljes a kép, a magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a nedves úton mért fékezési értékeket 45 százalékos, a száraz és jeges fékutakat 20-20 százalékos, a jégen kapaszkodást 10, míg a zajszintet 5 százalékos súlyozással értékelve az első nagyszabású hazai téligumiteszt az alábbi sorrendet eredményezte:
Abroncs |
százalék* |
Michelin Alpin A4 |
93,4% |
Continental TS 850 |
91,7% |
Kleber Quadraxer |
89,2% |
Goodyear UG8 |
88,8% |
Kleber HP2 |
88,7% |
Barum Polaris 3 |
87,2% |
Bridgestone LM30 |
84,3% |
Firestone Winterhawk 2 EVO |
84,3% |
Hankook Winter Icept W442 |
82,2% |
Debica Frigo |
81,7% |
81,7% |
|
Imperial Dragon (kínai) |
78,3% |
Használt prémium abroncs |
73,8% |
Használt – kommersz abroncs |
69,7% |
*: százalékos pontszám, a teszten tapasztalt legjobb jellemzőkhöz viszonyítva
Forrás: Autónavigátor.hu
A teszt további részletes eredményei a www.autonavigator.hu oldalon találhatók meg.
November 1-jén startol az EU abroncscímke
A független piaci szereplők által elvégzett teszteken kívül novembertől egy új eszköz, az EU abroncscímke is segíti a fogyasztók eligazodását. A címke, amelyet az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson kell elhelyezni, az abroncs három alábbi fontos jellemzőjének tanúsítványa:
- az üzemanyag-fogyasztás
- a nedves tapadás, illetve
- a gumi külső zajszintje
Az üzemanyag-hatékonyság és a nedves tapadás A-tól G-ig hét kategóriába sorolható, a legjobb minősítést az A kategória jelenti. A nedves tapadás a gumiabroncsok egyik legfontosabb biztonsági paramétere, amely a 80-ról 20 km/órás sebességre történő lefékezés fékútjára vonatkozik. Az A és F kategóriába tartozó gumik fékútja között több mint 18 méter a különbség! A zajszint szerint az autógumik három kategóriába sorolhatók.