EuroAstra

Változások az új vasúti és autóbuszos menetrendekben

A 2012. december második vasárnapján életbe lépő új menetrendek az utasok jobb, versenyképesebb kiszolgálását eredményező változásokat hoznak több hazai régióban, az elővárosi és a nemzetközi forgalomban is.

A 2012. december második vasárnapján életbe lépő új menetrendek az utasok jobb, versenyképesebb kiszolgálását eredményező változásokat hoznak több hazai régióban, az elővárosi és a nemzetközi forgalomban is.

A Budapest-Lajosmizse vonalon bevezetendő órás ütemes menetrendet a célzott infrastruktúrafejlesztések nyomán akár fél órával rövidebb utazások tehetik még vonzóbbá. Budapest és Székesfehérvár között a vasúti pálya felújításának köszönhetően 10-15 perccel csökken a gyorsvonatok menetideje. Az autóbuszos közlekedésben integrált ütemes menetrend lép életbe a Miskolc-Polgár-Debrecen és Debrecen-Békéscsaba-Szeged vonalakon. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a következő menetrendi évben is a helyközi közösségi közlekedési kínálat színvonalának folyamatos növelésére törekszik.

 

Budapest és Lajosmizse között Gyál és Inárcs-Kakucs állomások átépítése után egész napra kiterjeszthető az óránkénti ütemes menetrend. A szakaszon az elővárosi vasúti kínálat versenyképességének javítása érdekében munkanapokon a jelenlegi 36 helyett 42 vonat közlekedik. A kedvezőbb lehetőségeknek köszönhetően a fővárosba tartó délutáni vonatok menetideje 38 perccel csökken. A reggeli órákban új, ütemen felüli járatok indulnak Ócsáról és Táborfalváról Budapestre.

 

Ütemes menetrend lép életbe a Budapest-Békéscsaba (19 helyett 30 vonat) és Tatabánya-Oroszlány (26 helyett 32 vonat) vonalakon. A folyamatban lévő felújítás előrehaladtával Budapest-Székesfehérvár között 10-15 perccel csökkennek a menetidők. A sebesvonatok többsége IC kocsit is továbbító vonatként, 2 óránál rövidebb menetidővel közlekedik a fővárosból Egerbe. A kimaradó megállási helyek kiszolgálására regionális vonatok indulnak.

 

A Szombathely-Szentgotthárd vonalon csúcsidőszakokban félóránkénti ütemű közlekedés valósul meg (39 helyett 46 vonattal). A pécsi, kaposvári és bajai IC vonatok fővárosi végállomása a Déli pályaudvar helyett a jobb hálózati csatlakozási lehetőségeket biztosító Keleti lesz. A sülysápi elővárosi járatok nagy részét korszerű FLIRT motorvonatból állítja ki a vasúttársaság. A Kál-Kápolna-Kisújszállás vonalon a térség eljutási lehetőségeinek javítása érdekében 3 új vonat közlekedik. Debrecen és Nyírábrány között egy megszűnő napközbeni vonatpárt új hajnali és késő esti járatok váltanak fel.

 

A nemzetközi menetrendi fejlesztések részeként a Petrov néven Budapest és Brno között induló új EC vonatpár megteremti a teljes 2 órás ütemet a két város és Pozsony között.  A Transsylvania meghosszabbított útvonalon Brassóig közlekedik, és új időfekvésben, kora délelőtt indul Budapestről. A Moravia EC helyett beálló Varsovia EC már közvetlenül a lengyel fővárosig szállítja utasait. A Bihar IC utódja a meghosszabbított útvonalon, Kolozsváron át Máramarosszigetre közlekedő Máramaros IC lesz.

 

Az autóbuszok esetében a keleti országrész egyetemvárosai között bevezetendő 60 perces alapütemű menetrendi szerkezet hozza a legkedvezőbb változást. Miskolc és Debrecen között utasforgalmi felmérés alapján, a valós igényekhez igazítva alapütemen felüli többletjáratokat is beállít majd a szolgáltató. A hétvégi időszakokban – elsősorban a felsőoktatási intézmények hallgatóira számítva – a Debrecen-Békéscsaba-Szeged vonalon is gyorsjáratok közlekednek. Budapestről Pakson át Szekszárdra meghosszabbodik az ütemes menetrend üzemideje, újabb közvetlen eljutási lehetőség nyílik Szilvásváradon át Kazincbarcikára. Veszprém-Tatabánya és Pécs-Győr között egyes járatokon jelentősen rövidebb lesz a menetidő.

 

Az infrastruktúrafejlesztések befejezésének függvényében további kedvező változások is várhatóak a 2012/2013-as menetrendi évben. A szaktárca csökkenő eljutási időket és egyes relációkban a jelenleginél nagyobb kínálatot tervez biztosítani Székesfehérvár és a Balaton irányába a nyári menetrendi időszakra elkészülő kapacitásbővítés nyomán.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük