Közlekedési balesettől tartanak leginkább a gépjármű-tulajdonosok – „PBA –kisokos” közúti balesetkor
6 perc olvasás
A közúti balesetek fő okai 2012-ben is a sebesség helytelen megválasztása, az elsőbbség meg nem adása, valamint a kanyarodás szabályainak megszegése voltak. Százezres nagyságrendű az átlagos költség, amit a gépjármű-tulajdonosoknak ilyen esetekben a károkozó gépjármű üzembentartójának biztosítója megtérít. A magyarok többsége a kárrendezésben nem gyakorlott, háromnegyedüknél az erre fordított átlagidő meghaladja a 10 napot, de ebbe az időbe a rendezéshez szükséges dokumentumok beszerzési ideje is beleszámít – derült ki a PBA Biztosítási Alkusz felmérésből. A hosszadalmas ügyintézés elkerülhető egy kis odafigyeléssel, amellyel a biztosító munkáját is segíthetjük és a kárrendezési napok száma is csökkenthető.
A közúti balesetek fő okai 2012-ben is a sebesség helytelen megválasztása, az elsőbbség meg nem adása, valamint a kanyarodás szabályainak megszegése voltak. Százezres nagyságrendű az átlagos költség, amit a gépjármű-tulajdonosoknak ilyen esetekben a károkozó gépjármű üzembentartójának biztosítója megtérít. A magyarok többsége a kárrendezésben nem gyakorlott, háromnegyedüknél az erre fordított átlagidő meghaladja a 10 napot, de ebbe az időbe a rendezéshez szükséges dokumentumok beszerzési ideje is beleszámít – derült ki a PBA Biztosítási Alkusz felmérésből. A hosszadalmas ügyintézés elkerülhető egy kis odafigyeléssel, amellyel a biztosító munkáját is segíthetjük és a kárrendezési napok száma is csökkenthető.
A magyar gépjárművezetők többsége attól tart leginkább, hogy közlekedési balesetben kárt szenved, mivel ilyenkor a balesetet okozónak csupán az adatait kell átadnia, igazolnia a biztosítottságát és kitölteni a kárbejelentőt, minden egyéb, hosszadalmas ügyintézés a károsultra hárul. Egy tavaly év végén készített felmérés szerint a károsultak közel harmada a saját bőrén tapasztalta már, mennyire megterheli a családi költségvetést a balesetben megsérült járművük helyreállítási költsége. Ennyien mondták ugyanis, hogy volt már részük közúti balesetben, amikor pedig konkrétan a kifizetett összegekről kérdezték őket, a többség rendre 150 és 250 ezer közötti tételeket említett, amelyet a károkozó biztosítója később megtérített, kivéve a saját hibás baleseteket, amelyeknél a felelősség őket terheli. Ezek a számok továbbra is azt igazolják, hogy a legkisebb veszteséget még mindig azoknak kellett elkönyvelniük, akik rendelkeztek casco-biztosítással, az önrész kifizetése ugyanis jóval kisebb terhet jelentett, mint a tényleges kár fedezése.
Őrizzük meg a nyugalmunkat, ha bekövetkezett a baj
„A felmérésünkből az derült kiderül, hogy az elmúlt öt évben közúti balesetben érintett autósok 20 százalékának gondot okoz a kárrendezéssel járó adminisztráció. Pedig egyszerű praktikákkal, illetve kis elővigyázatossággal a nehézségek elháríthatók." – mondta dr. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője.
- A kárrendezésalapvető követelménye a felelősség megállapítása. Lényeges, hogy a baleset helyszínén azonnal írásos nyilatkozatunk legyen a felelősség elismeréséről, valamint megfelelően kitöltött kárbejelentőt kapjunk.
- Mind többbiztosító kínálja a telefonos, internetes bejelentés lehetőségét, ám fontos megjegyezni, hogy ez az előbb említett dokumentumokat ezzel nem pótolhatjuk. Ha rendelkezünk kamerás vagy úgynevezett okos telefonnal, azt inkább használjuk arra, hogy a helyszínen fényképeket készítsünk.
- A káreseményt két napon belül jelezni kell a biztosítónak. Egyfelől ezzel meggyorsítjuk az eljárást, és hamarabb juthatunk a javításhoz szükséges pénzhez, másrészt forgalombiztonsági okokból sem célszerű törött gépjárművel közlekedni.
- Ha alkuszon keresztül kötjük meg biztosításukat, akkor ahhoz tanácsért és segítségért bármikor díjmentesen fordulhatunk. Ezzel rengeteg idő megspórolható, mivel az ügyintézés napokig, hetekig, nemzetközi károknál esetenként akár hónapokig is elhúzódhat.
- A kárfelvételhez szükséges dokumentumok:
- "kék-sárga"baleseti bejelentő, ha rendőri intézkedés történt, az erről szólóigazolás, vagy határozat
- kitöltöttkárbejelentő lap
- a gépjárműforgalmi engedélye
- a gépjárművet vezető személyjogosítványa(kivéve, ha parkolt)
- a gépjárműtörzskönyve(amennyiben rendelkezésre áll)
- jogi személyek eseténÁFA-nyilatkozat, aláírásicímpéldánya kárügyben eljáró személytől
Tanácsok külföldön bekövetkezett baleset esetére
- Fontos, hogy legyen a kocsiban baleseti bejelentő. Az internetről letölthető az adott országban használatos formanyomtatvány, ezek formátuma hasonló, mint a magyaré.
- Célszerű, hogy legyen nálunk biztosítottság igazolására szolgáló zöldkártya, amely az Európai Unión belül már nem kötelező, de sok esetben ajánlott. A dokumentumot a MABISZ honlapjáról lehet letölteni.
- Rendőrségi intézkedést lehet kérni, ha a jogalap nem tisztázott vagy a részes fél nem ismeri el a felelősséget, mert a későbbiekben a nemzetközi kárrendezésben illetékes biztosító munkáját megkönnyíti az adatrögzítésre való hivatkozás.
- Casco biztosítás esetén kérhetünk előzetes kárrendezést, azt követően indítja el a biztosító a behajtást, tehermentesítve ezzel a szerződésünket. Ebben az esetben csak az önrészt kell megelőlegezni, de az is megtérül a többi járulékos igényünkkel együtt. Amennyiben nincs casco biztosításunk, érdemes erre az időre határozott idejű casco biztosítást kötni.
- Ha a szállodában más parkolja le a gépkocsit a tulajdonos helyett és azt sérülés éri, akkor azonnal készíttessünk cégszerűen aláírt jegyzőkönyvet, amely rögzíti a biztosítótársaság nevét, ahol ilyen balesetekre a hotel biztosítva van. Amennyiben ilyennel nem rendelkezik a szálloda, kérni kell tőlük kötelezettség vállalásra vonatkozó nyilatkozatot arról, hogy a javítási költséget ők állják.
Olykor kell egy kis plusz
„A biztonságérzet tovább növelhető asszisztencia biztosítás megkötésével, amely gépjármű meghibásodása esetén nyújt azonnali segítséget. A szolgáltatást igénybe vevők személyre szóló ügyfélkártyát kapnak, a biztosítás pedig elérhetővé teszi a 24 órás telefonos ügyfélszolgálatot. Ügyfeleink számíthatnak helyszíni javításra, a jármű mentésének, illetve szállítási költségeinek megtérítésére, az autójuk tárolására, valamint az ő szállásuk díjának fedezésére. Ha a körülmények ezt követelik, a biztosítás megkötésével garantálva van az ügyfél hazautazásával járó kiadások kifizetése, a visszautazás a javított járműért, esetleg annak elszállítása a lakóhelyre, adott esetben a csereautó használata" – összegezte a PBA Asszisztencia Plusz nyújtotta lehetőségeket Horváth László, a PBA vagyon és gépjármű biztosítási szakreferense.
A téli útviszonyokra, illetve az ilyenkor gyakori panaszokra utalva, a szakértő külön kitért arra, hogy a belföldi gépkocsi-használatra érvényes termék esetén ebben benne foglaltatik a kátyúbiztosítás is, ami szintén jelentősebb veszteségtől óvhatja meg az autósokat.