Szörnyek Háza
3 perc olvasás
Elkészült a MOME TechLab legújabb interaktív meséje Szörnyek Háza címmel. Sok közismert mesének elkészítették már az interaktív adaptációját, a MOME TechLab azonban most fordított a gyakorlaton és felkért egy meseírót, hogy gondoljon ki egy történetet kifejezetten tabletre.
Elkészült a MOME TechLab legújabb interaktív meséje Szörnyek Háza címmel. Sok közismert mesének elkészítették már az interaktív adaptációját, a MOME TechLab azonban most fordított a gyakorlaton és felkért egy meseírót, hogy gondoljon ki egy történetet kifejezetten tabletre.
A MOME Formatervezési Díjjal elismert horizontális laborja azzal a céllal készít el egy-egy interaktív gyerekkönyvet, hogy módszeresen feltérképezze, milyen lehetőségeket nyújt a tablet, az okostelefon, mint új, interaktív médium a hagyományos, illusztrált könyv meghaladására. Miközben az igényes irodalmi szöveg főszerepe megmarad, kérdés, hogy az életre kelthető képek, játékok miként gazdagíthatják a narratívát, milyen hatással vannak az olvasás technikájára és élményére.
A kiskakas gyémánt félkrajcárja (lásd: http://euroastra.hu/node/74920) című, a szakma által is elismert applikáció már bizonyította, hogy miként él meg egy archaikus történet klasszikus, fekete-fehér ceruzarajzokkal a modern eszközön, az interaktív elemek narratívát életre keltő, célzott használatával.
A Szörnyek Háza címet viselő újszerű, nem lineáris és jóval összetettebb történet segítségével most a készítők az „olvasó" befogadói élményre tett aktív szerepének hatását vizsgálhatják. A mese Rendet Lenke lakásában kezdődik, ahol rejtélyes módon valahogy mindig nagy a rumli: Szivi, Katti és Habver, a három virgonc szörny ront-bont minden pillanatban. A mesét irányító gyerekeknek őket kell elkapniuk és otthonukba irányítaniuk. Nyulász Péter versben elbeszélt történetét az olvasó folytathatja és elágazásokkal, többféle módon juthat el a csattanóig. A mese atmoszféráját kézzel rajzolt, részletgazdag grafika, zenei és egyéb hanghatások teremtik meg. Az applikáció ötvözi a hagyományos mesemondást a számítógépes ügyességi és logikai játékokkal. Egyszerre ismerteti meg a gyerekeket egy irodalmi szöveggel és fejleszti különböző készségeiket. A cselekmény részét képező játékok amellett, hogy segítik a gyerekek reflexeinek, memóriájának vagy éppen színismeretének fejlődését, indirekt módon környezettudatosságra nevelnek.
A Szörnyek házát 5-8 éves gyerekeknek ajánlják, és természetesen minden érdeklődő felnőttnek, szülőnek. Az applikáció finom képi világa, melyet ezúttal is Szepesi Szűcs Barbara, a MOME-n végzett illusztrátor készített és a kellemes aláfestő zene alkalmassá teszik arra is, hogy egyfajta játékos esti meseként szolgáljon.
Az applikáció ingyenesen letölthető az App Store-ból és a Google play-ről.
Írta: Nyulász Péter
Illusztrátor: Szepesi Szűcs Barbara
Programozás, animáció: Karasz Dániel
Zenek, zörejek: Világosi Csaba
Narrátor: Lázár Csaba
Projektvezető: Ruttkay Zsófia
Projekt menedzser: Sárközi Zsolt
Készült a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborjában 2014-ben. Az alkalmazás részben a MOME Szolgáltató Nonprofit Kft. „Interaktív gyerekkönyv kutatás" projekt keretében, a Belügyminisztérium – Országos Főépítészi Iroda támogatásával jött létre.
Letöltési lehetőség:
AppStore: https://itunes.apple.com/HU/app/id815112292?mt=8&affId=2083446
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=air.hu.mome.szornyek
http://techlab.mome.hu/szornyek/
https://www.facebook.com/szornyek.haza
Lantai József