A vásárlói magatartáskutatások szerint az élelmiszerszektorban és más kiskereskedelmi piacokon a döntések 75 százaléka az üzletben születik. Ennek ellenére ma a kereskedők büdzséjük mindössze öt százalékát fordítják bolton belüli marketingre. A mérlegrendszerek napokban forgalomba kerülő új, „intelligens" generációja és a szintén friss fejlesztésű LCD alapú polccímkék segítséget nyújtanak a nyilvánvaló ellentmondás feloldásában.

 

A vásárlói magatartáskutatások szerint az élelmiszerszektorban és más kiskereskedelmi piacokon a döntések 75 százaléka az üzletben születik. Ennek ellenére ma a kereskedők büdzséjük mindössze öt százalékát fordítják bolton belüli marketingre. A mérlegrendszerek napokban forgalomba kerülő új, „intelligens" generációja és a szintén friss fejlesztésű LCD alapú polccímkék segítséget nyújtanak a nyilvánvaló ellentmondás feloldásában.

A Magyarországon most megjelent, de világszerte újdonságot jelentő „intelligens", számítógép-vezérlésű bolti eszközök, mint az intelligens mérlegek, az LCD kijelzős polccímkék jelentős lépést jelentenek a bolton belüli marketing számára. Az információkat frissen és helyben közlik a vásárlókkal, ott, ahol a döntéseik – éppen az őket érő impulzusok hatására – amúgy is születnek – mutat rá az új technológia talán legfőbb előnyére Aspirán Géza, a megoldásokat meghonosító Laurel Számítástechnikai Kft. fejlesztési igazgatója.

A csemegepultban működő, Pc alapú „mérleg" például az áru súlya mellett megmondhatja, hogy az adott termékből vásárolt mennyiség hány kalóriát tartalmaz, van-e benne szója, vagy más olyan anyag, amely egyeseknél allergiát okozhat. De ugyanez az eszköz igény szerint (egyfajta keresztértékesítési lehetőségként) ajánlhat bort a megvásárolt sajthoz, vagy nyomtathat egy kupont, ami az adott bor árából engedményt ad. Gyakorlatilag ezekkel az eszközökkel nincs korlátozva az információ, melyet a vásárláskor a vevővel meg szeretnénk osztani.

Ráadásul ezek a mérlegek – tette hozzá a szakember -, központilag irányítottak, a bolthálózat minden egységében azonos, vagy akár boltonként eltérő marketing információkat jeleníthetnek meg. Ez mindenképpen jelentős lehetőség a – főként nagyobb, több bolttal üzemelő – kereskedelmi hálózatok számára, melyet a forgalmazó meggyőződése szerint ki is használnak majd.

Hasonló a helyzet az LCD kijelző alapú polccímkékkel, melyek – szintén újdonságként – amellett, hogy az adott termékről, például egy műszaki cikkről informálják a leendő vevőt, akciókra, kiegészítő termékekre is felhívhatják a figyelmét, vagy akár receptet ajánlhatnak az adott tésztához.

A PC vezérelt kereskedelmi eszközök kétségtelenül az értékesítés-technológia egy új korszakát jelentik. Az intelligens mérlegmegoldás első hazai, pilot jellegű bevezetése várhatóan még júniusban elindul az egyik piacvezető multinacionális kereskedelmi hálózatnál, és úgy gondoljuk, hogy a technológia 3-5 éven belül országszerte népszerűvé és mindennapossá válik majd – jósolja a szakértő.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük