Első alkalommal ellenőrizte a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH), jelenlegi nevén Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ működését az Állami Számvevőszék.

Első alkalommal ellenőrizte a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH), jelenlegi nevén Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ működését az Állami Számvevőszék. A szabályszerűségi ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy 2009 és 2012 között az intézmény a rábízott közpénzekkel és állami vagyonnal felelősen, a szabályok betartásával gazdálkodott-e, kialakította és működtette-e belső kontrolljait, átszervezése megalapozott, átlátható és szabályos volt-e, továbbá az irányítását ellátó minisztériumok tevékenysége megfelelt-e jogszabályi előírásoknak. Az intézmény az ellenőrzött időszakban kilenc alkalommal ment át az ellátandó közfeladatokat és a szervezeti felépítést is érintő átszervezésen.

Az ÁSZ megállapította, hogy a kulturális örökségvédelmi szervezetrendszer 2009-2011 között történt átalakítása megalapozott, szabályszerű és átlátható volt. A 2012-es átalakításokkal kapcsolatban azonban – a Műemlékek Nemzeti Gondnokságának beolvadása során – a szabályszerűségi és átláthatósági követelmények nem érvényesültek.

Az ellenőrzött időszakban az intézmény pénzügyi gazdálkodása alapvetően szabályszerű, fizetőképessége – a megtakarítási és bevételnövelő intézkedések hatására – biztosított volt.

A Műemlékek Nemzeti Gondnokságának beolvadásával a KÖH vagyonának állománya jelentősen nőtt, 2009-től 2012 végéig kilencszeresére. A vagyon nyilvántartása, kimutatása – a 2012. év kivételével – szabályszerű volt. 2012-ben azonban, a leltározás elmaradása miatt, a beszámoló mérlegének leltárral való alátámasztása nem valósult meg, így a mérleg nem mutat valós képet a KÖH gazdálkodásáról.

 

A feladatellátást érintően a kulturális javak külföldre történő kiviteléhez kapcsolódó eljárások szabályszerűségét értékelte az ellenőrzés. Ezeket a hatósági feladatokat a KÖH a teljes ellenőrzött időszakban ellátta, azonban a kiviteli engedélyek nyilvántartását hiányosan vezették.

Az intézmény belső kontrollrendszere nem biztosította maradéktalanul a szabályszerű feladatellátást, közpénzfelhasználást és vagyongazdálkodást. A kontrollkörnyezet a belső szabályzatok aktualizálásának, továbbá az ellenőrzési nyomvonal kialakításának elmaradása miatt nem felelt meg a jogszabályoknak. Az ellenőrzött időszakban nem volt biztosított a kockázatkezelési rendszer szabályszerű működtetése, a belső ellenőrzési jelentések alapján nem minden esetben készítettek intézkedési tervet, illetve nem gondoskodtak a javaslatok végrehajtásának és hasznosulásának nyomon követéséről.

Az ÁSZ az emberi erőforrások miniszterének, valamint a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ elnökének fogalmazott meg javaslatokat. A címzetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük, amelynek végrehajtását az ÁSZ utóellenőrzés keretében értékelheti.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük