Nem csak az itthon külföldi rendszámmal járók ügyét rendezné az Európában bevett módon a parlament előtt fekvő javaslatcsomag. A húszpontos koncepció jelentős lépéseket javasol az autós üzletághoz kapcsolódó rész ágazatoknak, például a szervizelésnek a legális gazdaság irányába terelésére, a feketegazdaság csökkentésére a szegmensben – nyilatkozta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában. Többek között a céges személyautók után visszaigényelhetővé tennék a szerviz és a karbantartását áfáját, maximálnák a regisztrációs adó felső határát, és a használt gépjármű vásárlás biztonságát is növelnék egy állam által működtetett, lekérdezhető adatbázis révén.

Nem csak az itthon külföldi rendszámmal járók ügyét rendezné az Európában bevett módon a parlament előtt fekvő javaslatcsomag. A húszpontos koncepció jelentős lépéseket javasol az autós üzletághoz kapcsolódó rész ágazatoknak, például a szervizelésnek a legális gazdaság irányába terelésére, a feketegazdaság csökkentésére a szegmensben – nyilatkozta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában. Többek között a céges személyautók után visszaigényelhetővé tennék a szerviz és a karbantartását áfáját, maximálnák a regisztrációs adó felső határát, és a használt gépjármű vásárlás biztonságát is növelnék egy állam által működtetett, lekérdezhető adatbázis révén.

 

Nyugat-Európa szerte nem megengedett, hogy valaki az állandó életvitele szerinti országétól eltérő rendszámú gépkocsival közlekedjen az adott országban; más-más módszerrel, de akadályozzák ezt az államok, a magyar javaslat az osztrák példát veszi mintaként – nyilatkozta Erdélyi Péter a Közbeszéd stúdiójában. A tiltás forrása pedig az, hogy ki hol él életvitelszerűen, ott adózik. Az adózás körébe pedig beletartoznak az autók is – hangzott az interjúban.

Erdélyi Péter szerint azok, akik bár Magyarországon élnek és dolgoznak, ám külföldi rendszámú gépkocsival közlekednek, jelentős anyagi kiesést is okoznak a költségvetésnek: nem fizetnek itt általános forgalmi adót, regisztrációs adót, "kilowatt adót", nem róják le az illetékeket, és mentesülnek a különféle szabálysértési bírságok alól is egyelőre.

Három millió magyar állampolgár közül néhány tízezernek van lehetősége arra, hogy gépkocsiját külföldön regisztráltassa és így olcsóbban jusson általában nagy értékű autóhoz; a külföldi rendszámos hazai kocsik között jóval kevesebb az alsó-közép vagy középkategóriás jármű, jellemzően a drága luxusautókat helyezik ilyen módon forgalomba Magyarországon – vázolta a hátteret az importőr egyesület vezetője.

 

Nem csak a rendszámról szól csomag

A parlament előtt fekvő húszpontos csomagban – amelyet a gépjárműimportőrök egyesülete tett le javaslat formájában a parlamentnek – nem csak ez az egy "tétel", azaz a rendszám-probléma szerepel – emlékeztetett Erdélyi Péter. Ha elfogadja a parlament, azt üzeni majd a társadalomnak, hogy a magyar állam elmozdul a rend felé, elmozdul a fekete gazdaságtól ebben a szegmensben – a parlamentnek tett javaslatok között ugyanis számos szól a feketén működő, számlát nem adó szervizekről, bontókról. Mindez azt célozza, hogy a legális szféra, a legális gazdaság hátránya az atusós szektorban is megszűnjön – hangzott az interjúban.

A húszpontos csomag egyes elemei gazdasági szempontból is segítenék a szektort. Erdélyi Péter ilyennek mondta a tételt, amely lehetővé tenné, hogy  – amint az Európa-szerte bevett szokás – az áfa-körbe tartozó cégek visszaigényelhessék az általános forgalmi adót a személygépkocsi karbantartása és javítása után. Ez egyfelől a legális felé tereli a szervizforgalmat, másfelől általában is tisztítja a gazdaságot, hiszen a számla nélküli forgalom ebben a szektorban is jelentősen csökkenne az intézkedés hatására – feltételezte az egyesületi elnök.

További anyagi ösztönzés a javaslat-csomagban – ezúttal a vevők felé -, hogy jogszabályban maximálnák a gépkocsik után fizetendő regisztrációs adó felső határát.

 

Adatbázis védené a használt autót vásárlókat

A beszélgetésben elhangzott: arra is javaslatot tettek a parlamentnek, hogy a jövőben könnyebben nyomon követhető legyen a használt kocsik által futott kilométerszám, amit ma nagyon megnehezít a számlálók visszatekerésének gyakorlata. Azt javasolják, börtönnel legyen büntethető, ha valaki eladóként szándékosan téveszti meg ilyen módon a vevőt. Másfelől javasolják létrehozni – lehetőleg az állam által működtetve – a gépjármű-történeti adatbázist; a vevők ebből lekérdezhetnék a megvásárolni kívánt használt kocsi történetét, beleértve a szerviz-, a javítási- és a biztosítási történetét is – nyilatkozta Erdélyi Péter a Közbeszéd stúdiójában. 

Szöveg: Pintér Attila/Duna Televízió.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük