A szolgáltatások folyamatos fejlesztésével a megtett úttal arányos útdíjfizetés egyre jobban alkalmazkodik a felhasználók igényeihez. Néhány héten belül az utólagos fizetés lehetősége is megnyílik a fuvarozók előtt – jelentette be Vályi-Nagy Vilmos infokommunikációért felelős államtitkár 2013. november 23-án, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. M3 szilasi pihenőhelyen működő ügyfélszolgálatán tartott sajtótájékoztatón.

 

A szolgáltatások folyamatos fejlesztésével a megtett úttal arányos útdíjfizetés egyre jobban alkalmazkodik a felhasználók igényeihez. Néhány héten belül az utólagos fizetés lehetősége is megnyílik a fuvarozók előtt – jelentette be Vályi-Nagy Vilmos infokommunikációért felelős államtitkár 2013. november 23-án, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. M3 szilasi pihenőhelyen működő ügyfélszolgálatán tartott sajtótájékoztatón.

 

A hazai közlekedés és infokommunikáció elmúlt évtizedének egyik legnagyobb sikere a megtett úttal arányos elektronikus útdíjrendszer júliusi bevezetése. A díjszedési infrastruktúra a hazai és nemzetközi szakmai közvélemény elismerését kiváltva, rekordidő, mindössze két és fél hónap alatt épült ki. A rendszer üzembiztosan működik, a díjbevételi elvárások az első négy hónap gyakorlati tapasztalatai alapján idén és jövőre is teljesülnek.

 

Az e-útdíj rendszerből származó bevétel akár már december közepére elérheti a jelenlegi félévre tervezett 75 milliárd forintot. A megszolgált útdíj mértéke 2013. november 22. éjfélig 64,6 milliárd forint, októberben az eddigi legnagyobb összeg, közel 14,5 milliárd forint folyt be. A rendszerben regisztrált járművek száma az indulás óta 37 ezerrel, 108 ezer fölé nőtt. A fedélzeti egységek esetében még látványosabb, közel ötszörös a bővülés a kezdeti 11 ezerhez képest több mint 50 ezerig. A rendszer működésének zavartalanságát jelzi az ügyfélkapcsolati megkeresések stabilan alacsony száma is. A napi hívásmennyiség a júliusi, 420 fölötti értékről harmadára, 140 alá esett vissza.

 

A fejlesztési tárca és az útdíjfizetési szolgáltató a bevált megoldások további finomhangolására, a rendszer felhasználói igényekhez való igazítására törekszik. A fuvarozók korábban arra hívták fel a figyelmet, hogy sok úti célt (pl. ipari parkokat, logisztikai központokat, kamionos pihenőhelyeket) a teljes elemi útszakasz bejárása nélkül is elérhetnek. A minisztérium a szakmai érdekképviseletekkel kötött stratégiai partnerségi megállapodások keretében, a szervezetek javaslatai alapján felülvizsgálta a díjköteles úthálózatot. Az elemi útszakaszok december elsején hatályba lépő továbbosztása testreszabott útvonaltervezést tesz lehetővé. A módosítás egy fuvarozó esetében egy alkalommal, az adott szakaszon akár 80 százalékos díjcsökkenést is jelenthet.

 

Vályi-Nagy Vilmos elmondta, hogy a végéhez közeledik az utólagos díjfizetési konstrukció kidolgozása is. A komoly üzleti kockázatok miatt a lehetőséggel csak a szigorú követelményeknek mindenben megfelelő útdíjfizetők élhetnek majd. Az utólagos fizetés néhány héten belül, várhatóan még december első felében elindulhat.

 

A fejlesztési minisztérium jövő tavaszra tervezi a rendszerindítás utáni átfogó kézi, mintavételes forgalomszámlálást. Az eredményeket az indulás előtti, idén tavaszi vizsgálattal összevetve indokolttá válhat a rendszer és a jogszabályi keretek további finomhangolása.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük