Az éjszakai fagyok megjelenésével hamarosan ismét felgyorsul közútjainkon a kátyúképződés, ami nem csupán az abroncs és a futómű, hanem a szélvédő számára is fokozott veszélyhelyzetet eredményez: a téli időszakban jelentősen megnő a kátyúkból kiváló aszfaltdarabok által okozott szélvédősérülések száma. A legfontosabb a sérülések gyors javítása: a Genertel adatai szerint tízből hét esetben így megelőzhető a szélvédő költséges cseréje. Fontos tudni, hogy a szélvédőkárok térítése igen bonyolult kötelező biztosításra, mivel a károkozás általában nehezen bizonyítható. Ilyen esetben a casco biztosítások térítenek.

 

Az éjszakai fagyok megjelenésével hamarosan ismét felgyorsul közútjainkon a kátyúképződés, ami nem csupán az abroncs és a futómű, hanem a szélvédő számára is fokozott veszélyhelyzetet eredményez: a téli időszakban jelentősen megnő a kátyúkból kiváló aszfaltdarabok által okozott szélvédősérülések száma. A legfontosabb a sérülések gyors javítása: a Genertel adatai szerint tízből hét esetben így megelőzhető a szélvédő költséges cseréje. Fontos tudni, hogy a szélvédőkárok térítése igen bonyolult kötelező biztosításra, mivel a károkozás általában nehezen bizonyítható. Ilyen esetben a casco biztosítások térítenek.

 

A szervizekből származó adatok szerint a kavicsfelverődések okozta sérülések 70 százalékát szélvédőcserével orvosolják, és csupán az esetek 30 százalékában kerül sor a jóval kevesebb költséggel járó javításra. Bár az esetek 70 százalékában a szélvédő javítható volna, gyakran a javítási technológia birtokában nem lévő szervizek beszélik rá az ügyfeleket a költséges és a szélvédő gyári rögzítésének megbontásával járó cserére. Ami nem csupán anyagi, de környezetvédelmi szempontból sem lényegtelen különbség: míg 40 javítás hulladéka a tenyerükben is elfér, addig 40 szélvédőcsere hulladéka egy teherautó billencsét is megtölti.

 

Főként a téli időszakban fontos a sérülés mielőbbi kezelése. Ilyenkor ugyanis a hőmérsékletkülönbség által keltett anyagfeszültség az esetek zömében a sérülésnél a szélvédő berepedését okozhatja. Különösen a szélvédő alsó részében, a fűtési zónához közel keletkezett repedések jelentenek fokozott veszélyt. Egy a Belron által közölt teszt során -5°C alatt a sérülések 70, míg -10°C alatt 81 százaléka repedt meg azon a részen, ahol a meleg levegőt a szélvédőre fújta az autó klímaberendezése.

 

A szélvédőkár egyre gyakoribb jelenség, ami a kedvezőtlen útviszonyok mellett többek között annak is köszönhető, hogy a technológia fejlődésével 10 év alatt átlagosan mintegy 10 százalékkal vékonyodnak az autóüvegek, miközben az elmúlt két évtized során a formatervezési tendenciák miatt az autók üvegfelülete átlagosan 20 százalékkal növekedett. Az üvegfelület növekedésével párhuzamosan pedig nőtt annak terhelése is: ma a karosszéria merevségének 30 százalékát a szélvédő biztosítja. Így aztán nem meglepő, hogy repedés az oka az összes szélvédőcsere 59 százalékának, és csupán 41 százalékban a kavicsfelverődés okozta sérülés a probléma forrása.

 

Nem csupán a későbbi nagyobb javítási költség elkerülése miatt kell a szélvédő megfelelő állapotára fokozottan ügyelni, hanem alapvető biztonságunk érdekében is hiszen a sérült, vagy nem megfelelően beragasztott szélvédő akár katasztrófához is vezethet egy esetleges baleset kapcsán.

 

 „A kőfelverődés által okozott szélvédőkárok rendezése is igen bonyolult a kötelező biztosításra, mivel a károkozás általában nehezen bizonyítható – hívja fel a figyelmet Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – A legjobb védelem ilyen esetekben a casco biztosítás. Célszerű a cseréhez vagy javításhoz olyan szolgáltatót választani, amely a biztosítóval olyan szerződést kötött, melynek értelmében az ügyfélnek az ilyenkor szokásos 10 vagy 20 százalékos önrészt sem kell kifizetnie, és a kár a bónuszbesorolást sem változtatja."