puli-auto.jpgA Puli autó  

A világ nagy autógyártói gőzerővel dolgoznak új elven működő gépkocsi típusok gyártásán. Itt van például a BMWi3s, alig 13 millió forintért bárki viheti. De most látom, mekkora bakot lőttem. Gőzerővel dolgoznak? Szó sincs róla, elektromos erővel, akkumulátorral! Lám, ebben is megelőztük a legfejlettebb országokat. Mi már 1980-ban elkészítettük a Puli elektromos autót. A kétüléses műanyag karosszériás járgányt 5,5 lóerős motor hajtotta, végsebessége óránként 45 km. Akár napi két darabot is tudtunk volna gyártani belőle.

   Sajnos a piac nem nagyon érdeklődött iránta, pedig még reklámszlogenje is volt. „Autónak kicsi, kutyának nagy!” A Puli nagy reményekkel vágott neki a nemzetközi piacnak, végül mégsem lett sikertörténet. Az ötlet onnan indult, hogy több európai országban az ilyen kis teljesítményű járműveknek a vezetéséhez nem kellett B kategóriás gépjárművezetői engedély. Először francia megrendelésre három prototípus példány készült el a Puliból. Majd több országból is érdeklődtek, pár száz darabot exportáltunk is. Különcök mindenütt vannak. A külföldi siker ellenére a hazai forgalmazás nem lett sikeres, talán a kis darabszám és a viszonylag magas ár miatt.

   És legyünk őszinték, akinek pénze volt autóra, annak nem kellett a Puli, ezzel nem lehetett villantani. Az olajválságot kísérő hisztéria is lassan lecsengett, az üzemanyag árak normalizálódtak. Igaz, az államok gondoskodtak róla jövedéki adó emeléssel, hogy a gépkocsizók azért ne örüljenek olyan nagyon.

   Van, aki még ma is Pulival furikázik és nem cserélné el semmi pénzért, míg mások szívesen továbbadnának rajta. Aki szeretne hozzájutni egy példányhoz, annak érdemes böngésznie az Interneten. Nemrégiben láttam egy hirdetést, ott 800 ezer forintot kért jó állapotban lévő elektromos kedvencéért a tulajdonosa.

   Elektromos Pulival egyébként találkozhatunk a Fővárosi Állatkertben. Az ELMŰ Energiaszolgáltató Zrt. is beszerzett néhányat, nem sikerült rájönnöm, mivégre. Sikerült viszont kiderítenem, hogy jelenleg 30 darab Puli szertartáskocsi dolgozik a Budapesti Temetkezési Intézet 14 temetőjében. (pl. Óbuda, Megyer, Farkasrét, Rákospalota) Valószínűleg urnás temetésekhez használják.

   A Pulinak utódai is vannak, lesznek is. Például a győri Széchenyi István Egyetem mérnökei előálltak egy kétszemélyes elektromos autó prototípusával. Líthium-ion akkumulátorral működik, hatótávolsága 250 km, végsebessége 80 km/h. Pulinak és társainak van jövője.

 

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük