Az Armel Operaverseny és Fesztivál nemzetközi viszonylatban is egyedülálló kezdeményezés, melyet a szakma és a nemzetközi sajtó annak legelső percétől fogva hatalmas érdeklődéssel kísér. A verseny páratlan koncepciójában a kortárs operafesztivál egy olyan énekversennyel párosul, mely nem csak kiváló hangi kvalitásokat, de komoly szinészi munkát is követel versenyzőitől. Ilyen koncepcióra épülő verseny a világon máshol nem létezik. Az Operafesztivál – ragaszkodva hagyományaihoz – a Francia Intézeti tájékoztatóján lehetőséget biztosított kiemelt partnereinek, hogy ismertessék a 2011-es évadal kapcsolatos gondolataikat, ugyanakor számtalan meglepő bejelentésre is sor került.

 

Az Armel Operaverseny és Fesztivál nemzetközi viszonylatban is egyedülálló kezdeményezés, melyet a szakma és a nemzetközi sajtó annak legelső percétől fogva hatalmas érdeklődéssel kísér. A verseny páratlan koncepciójában a kortárs operafesztivál egy olyan énekversennyel párosul, mely nem csak kiváló hangi kvalitásokat, de komoly szinészi munkát is követel versenyzőitől. Ilyen koncepcióra épülő verseny a világon máshol nem létezik. Az Operafesztivál – ragaszkodva hagyományaihoz – a Francia Intézeti tájékoztatóján lehetőséget biztosított kiemelt partnereinek, hogy ismertessék a 2011-es évadal kapcsolatos gondolataikat, ugyanakor számtalan meglepő bejelentésre is sor került.

 

Dr. Solymos László, Szeged város alpolgármestere örömét fejezte ki, hogy egyre nagyobb publicitást kap ez a különleges program, melyet városa a kezdetektől – és a város közgyűlésének döntése értelmében – az elkövetkezendő három évben is támogat és vendégül lát.

Bátyai Edina, a verseny kiemelt alapító partnere, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója bejelentette, hogy ebben az évben ők a program kommunikációjáért teszik a legtöbbet. Az igazgatóasszony, a verseny egyik "szülőanyjaként" leginkább annak örül, hogy a Fesztivál egyre nagyobb közkedveltségre tesz szert, a közönség és a szakma körében egyaránt.

Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti színház igazgatója frappáns hasonlattal vázolta – a Fesztiválnak negyedik éve otthon biztosító – színháza szerepét. Egyetért abban, hogy a város annak idején "nagy fába vágta a fejszéjét" a Fesztivál felkarolásával. Annyit tett csupán hozzá, hogy véleménye szerint azóta a szereplők közötti munkamegosztás is remekül kialakult és olajozottan működik: a fát az Armel növeszti, a fejszét a városvezetés biztosítja és a Színház kezébe adja. Ők a négy év során megedződtek és beletanultak abba a feladatba, amit az öt darab egymást követő bemutatása megkövetel tőlük. A Fesztivál nyerteseinek érzik magukat és partneroperaházként – azaz a verseny résztvevőinként nagyon boldogok idei darabjukkal  (Francesca da Rimini) és annak versenyszereplőivel, Erique Pína Serraval és Miksch Adriennel, akik épp a próbaidőszak kellős közepén tartanak.

A fesztivál koprodukciós partnere, a Duna Televízió képviseletében Daru Gábor elárulta, hogy idén októberben egy kifejezetten kultúra-központú új közszolgálati csatorna, a Duna 2 indításával ők is nagy dobásra készülnek. Ezen adón kerül sor az Armel Operafesztivál Gálájának élő közvetítésére október 15-én, 8 óra 30 perces kezdettel és a fesztivált követő időszakban itt lesznek láthatóak az operaprodukciók is, főműsoridőben – hogy azok se maradjanak le az előadásokról, akik "nem fértek be a színházba".

Havas Ágnes, az Armel Operaverseny és Fesztivál igazgatója nehéz helyzetben volt, hiszen nem csupán a műsorral és a kiegészítő programokkal kapcsolatos "közérdekű információkat" kellett megosztania az hallgatósággal. Bejelentette, hogy a 2011-es évben a Fesztivál izgalmas és ingyenes kiegészítő programokkal várja az opera szerelmeseit és a műfajjal ismerkedőket. A Korzó Zeneházban megrendezésre kerülő programsorozat keretében Jakupcsek Gabriella beszélget Kulka Jánossal, Alföldi Róberttel, Mester Tamással, Juronics Tamással és Havas Ágnes filmproducerrel az operához való viszonyukról, kötődésükről. A partneroperaházak és a versenyzők mini-koncertek keretében mutatkoznak be az operaverseny programján túlmutató oldalukról. Ráadásul a Fesztivál a Szegedi Tudományegyetemmel közösen ez évtől egyfajta oktatási szerepet is vállal: az egyetem által  januárban indított kulturális menedzsment képzés beharangozó programjaként Bernard Faivre d'Arcier és Jim Schaeffer az európai és tengerentúli kulturális szektor jelentőségével, működésének szabályszerűségeivel és kulisszatitkaival ismertetik meg az érdeklődőket.

A sajtótájékozató vendége volt az idei pilzeni produkció – mely a 2011-es fesztiválév egyetlen klasszikusa -, a Rigolettó rendezője, Alföldi Róbert is, aki bár eddig minden évben részt vett a fesztiválon rendezőként, idén kapott "feladatként" először igazi klasszikus operát. "Nagyon furcsa volt Verdit hallgatni, szinte nehéz…annyira hozzászoktam a kortárs darabokhoz, hogy nekem szinte már az a természetesebb…A rendezésről talán annyit, hogy szerettem volna ezt a kusza, szenvedélyes, sötét darabot minél profánabban, egyszerűbben és világosabban megmutatni. Egyátalán nem kiforgatni, csak megszabadítani attól a romantikus máztól, ami az évek során rárakódott. Talán sikerült, mert a nagyrészt klasszikus rendezésekhez szokott pilzeni közönségnek nem volt ellene kifogása."

 

S hogy milyen váratlan bejelentésekre került sor ezt követően?

Havas Ágnes igazgató elárulta, hogy évek óta kap apróbb szemrehányásokat és kérdéseket a szakma és a sajtó képviselőitől arra vonatkozóan, hogy egy magyar operafesztivál miért nem mutat be magyar operákat? A válasz egyszerű: "Nem szerettünk volna csak úgy leemelni a polcról egy elkészült művet, az operaverseny mindig is úttörőnek számított törekvéseiben, s ez ebben sem lesz másképp. Saját operákat szeretnénk rendelni, olyanokat, amelyekre a Fesztivál is büszke lehet és olyanokat, amik külföldön is megállják a helyüket, hiszen a Fesztivál szerkezetének megfelelően először a külföldi partneroperaházban kerülnek majd bemutatásra."

Így az első saját opera, a 2013-as év magyar ősbemutatója Mester Tamás Originum című szerzeménye lesz, mely New York-ban debütál. A rockzenész élete fontos állomásának tartja a lehetőséget. "A zenét bonthatjuk kategóriákra, s ezt általában meg is tesszük, de számomra ezek a falak nem léteznek. Nem azért mert átjárhatók, hanem mert a jó zene nem az elme tartalmából születik, hiszen akkor csupán önismétlés lenne, vagy még rosszabb esetben mások ismétlése. Nagyon meglepett a felkérés, de talán nem véletlen hogy az első beszélgetés tizedik percében már a szinopszisról kezdtem beszélni, egy olyan művel kapcsolatban, aminek a megírási szándéka még jómagam számára sem volt nyilvánvaló. Próbálok nem megijedni a feladattól, és nem túlságosan komolyan venni magamat, mert attól könnyen elveszíthetném mindazt az ártatlanságot és ösztönösséget, ami egy ilyen mű megírásához szükséges."

2014-ben Csapó Gyula Phaedrájának 4. Felvonása kerül színrevitelre a Pilzeni Nemzeti Színházzal közösen, s az este azzal a szintén egyfelvonásos darabbal egészül majd ki, melyre a fesztivál a pilzeni színházzal közösen ír ki pályázatot az elkövetkezendő időszakban. Mindez a Pilzen 2015 Európa Kulturális Fővárosa program felvezető évének attrakciója is egyben. Boronkay Antal, a felkérésben fontos szerepet vállaló Editio Musica – és a szerző – képviseletében annyit árult el a műről, hogy ez sem számít túlságosan hagyományos operának. Csapó négy nyelvű, parodisztikus és tragikus ötfelvonásos operájának minden felvonása önállóan is megállja a helyét a színpadon. Terjedelméből fakadóan a negyedik felvonás kerül majd bemutatásra, melyről idén októberben a Magyar Rádió is felvételt készít.

 

A jelenleg távolinak tűnő 2015-ös évben várható ősbemutató igazi kulturális "bomba". Eötvös Péter – a Velencei Biennále Arany Oroszlán Életműdíj-várományos zeneszerzője  – ugyanis beleegyezett, hogy a Fesztivál részese lehessen készülő operája bemutatásának. A komponista 2016-ig négy operája bemutatóján dolgozik. Elmondása szerint az Armel részvételével készülő bemutató különleges koprodukcióban valósul meg, amerikai és európai operaházak bevonásával. Az egyfelvonásos darab – mely Baricco Senza Sangue című novellaregényéből készül – jól meghatározott céllal születik. A szerző bevallása szerint – annak tudatában, hogy Bartók A kék szakállú herceg várának gyakran nehéz "párt találni" – olyan darabot szeretne alkotni, ami atmoszférájában és dramaturgiájában is egységben van Bartók egyfelvonásosával. Eötvös úgy gondolja, hogy Baricco történetét annak hangulata, tematikája alkalmassá teszi arra, hogy bemutatója Bartók művében "folytatódjék". A fesztivál bemutatóját – melyért jelenleg a legnevesebb francia operaházak versengenek – Alföldi Róbert rendezi majd.

 

Az Operafesztivál négy éve kápráztatja el különleges ritkaságokkal az operaszerető közönséget. Ezek az új, merész lépések azonban már jócskán túlmutatnak határainkon, helyet biztosítva a fesztivál és kezdeményezései számára a nagybetűs nemzetközi operaéletben. Mindez a legismertebb francia kulturális fesztiválváros figyelmét sem kerülte el: az Avignon-i Operaház szeretné "átvenni" az Armel Operafesztivált, s addig is, míg ennek a rendkívül összetett és hihetetlen szervezési munkával járó lépésnek az előkészítése folyik, első lépésként az Opera d'Avignon 2012-ben vendégül látja színpadán a Fesztivál – nemzetközi zsűri által – idén legjobbnak választott produkcióját.

 

Az Armel Operaverseny és Fesztivál SZEGED 2011-es programja, döntő a Szegedi Nemzeti Színházban 2011. október 6-15.

 

Október 6. – Riccardo Zandonai: Francesca da Rimini

A Szegedi Nemzeti Színház produkciója (Szeged, Magyarország)

Közreműködik: Szegedi Szimfonikus Zenekar

Rendező: JURONICS Tamás

Vezényel: PÁL Tamás

 

Október 8. – Joseph Mysliveček: Antigona – Magyarországi bemutató

A Theater Biel Solothurn produkciója (Biel, Svájc)

Közreműködik : Szegedi Szimfonikus Zenekar

Rendező: Andreas ROSAR

Vezényel: Moritz CAFFIER

 

Október 10. – Viktor Ullmann: Atlentisz császára

Az Opera Krakowska produkciója (Krakkó, Lengyelország)

Közreműködik: Krakkói Opera Zenekara

Rendező: Beata REDO-DOBBER

Vezényel: Tomas TOKARCZYK

 

Október 12. – Giuseppe Verdi: Rigoletto

A Josef Kajetán Tyl Színház produkciója (Plzeň, Cseh Köztársaság)

Közreműködik: Szegedi Szimfonikus Zenekar

Rendező: ALFÖLDI Róbert

Vezényel: Ivan PAŘIK

 

Október 14. – Michael Dellaira: A Titkosügynök – Ősbemutató

A Center for Contemporary Opera produkciója (New York, USA)

Közreműködik: Szegedi Szimfonikus Zenekar

Rendező: Sam HELFRICH

Vezényel: Sarah JOBIN

 

Október 15. – DÍJÁTADÓ GÁLA

Közreműködik: Szegedi Szimfonikus Zenekar

Rendező: ALFÖLDI Róbert

Vezényel: GYÜDI Sándor

 

A legjobbaknak járó elismerés odaítélését 2011-ben is az operavilág és az európai kulturális élet kimagasló személyiségeiből álló nemzetközi zsűri végzi. A 2011-es döntő nemzetközi zsűrije:

 

Raymond DUFFAUT–  a zsűri elnöke

A nemzetközi operavilág elismert alakja számtalan intézmény vezetője: a Chorégies d'Orange Fesztivál igazgatója, az Avignon-i Opera és a Massy Opera művészeti vezetője, valamint az Auditorium Du Vaucluse Jean Moulin főigazgatója. Igazgatja a CFPL-t (Centre Français de Promotion Lyrique), alelnöke a franciaországi Operák Szövetségének (Réunion des Opéras de France), ügyvezetője az Operaigazgatók Szakmai Kamarájának (Chambre Professionnelle des Directeurs d'Opéras) és a Francia Fesztiválok tiszteletbeli elnöke.

 

ROST Andrea

Napjaink egyik legünnepeltebb lírai szopránja karrierje során fellépett többek között a bécsi Staatsoper, a milánói Scala, a Salzburgi Ünnepi Játékok, a párizsi Bastille Opera, a londoni Royal Opera House Covent Garden, valamint a madridi Teatreo Real színpadán. Tengerentúli meghívásai során több ízben énekelt a Chicagói Lyric Operában, a New York-i Metropolitan Operában, Washingtoni Operában, Los Angelesben és Washingtonban, de rendszeres fellépője a tokiói New National Operának és számtalan nemzetközi operagálának. Érdemes Művész, 1997-ben Liszt-díjat kapott, 2004-ben Kossuth-díjjal tüntették ki.

 

Esther LEHOCZKY

2003 óta zenei főszerkesztője az ARTE France Kultúra és Előadó-művészeti részlegének. Felel a legfontosabb zenei programokban bemutatásra kerülő felvételek beszerzéséért (Maestro – koncertek, Musica – Dokumentumfilmek klasszikus zenei, jazz és tánc témakörben), és a nyári zenei műsorszerkezet összállításáért (jazz-, pop- és rock-dokumentumfilmek), de gyakran dolgozik az élő opera és a kiemelt klasszikus zenei közvetítések producereként is.

 

Walter KOBÉRA

1991 óta zenei-, 1993 óta pedig művészeti- és főigazgatója a bécsi Új Operának. Évek óta részt vesz a bécsi Klangbogen Festival, valamint a Bécsi Fesztivál munkájában. 2008 óta látja el a Klangerlebnis Stephansdom" koncertsorozat művészeti vezetői feladatait. Számos osztrák és európai zenekart vezényelt karrierje során, munkáját CD és filmfelvételek őrzik. A Bécsi Egyetemen modern zenét tanít.

 

Henry LITTLE

Az Orchestras Live ügyvezető igazgatója korábban hat éven át volt az Angol Nemzeti Opera személyzeti igazgatója. 1998-ban csatlakozott az Arts Council England-hez, ahol számos pozíciót magának tudhatott: volt az Opera- és Zenerészleg turnéigazgatója, később ugyanezen alágazat igazgatója. Legutóbb – 2009 és 2012 között – a Zenei Stratégia ideiglenes igazgatójaként a zenei ágazat befektetési stratégiájának felelőse volt. Jelenleg az Angol Nemzeti Opera koordinátori bizottságának elnöke, mely az Angliában zajló nagyszabású opera-aktivitások legfontosabb irányítója. Az elmúlt két évben a Királyi Filharmónia Társaság Díjakkal foglalkozó panelének elnöke volt opera- és zenés-színház kategóriában.

 

Luca TARGETTI

A milánó születésű Luca Targetti a Classico G. Parini gimnáziumban tanulója volt, ezt követően diplomát a Milánói Politechnikum építész szakán szerzett. Párhuzamosan zongorázni is tanult, valamint zeneelméleti- és énekórákat vett Carla Castellani-tól a Scuola Musicale di Milano-ban. Karrierjét  még építészként kezdte, 1986-tól azonban már hivatalosan is milánói, nápoly és münchen-I opera- és koncertszervező ügynökségek szolgálatában állt. Tizennégy éve – 1997 óta – a milánói Teatro alla Scala casting igazgatója.

 

Hazánk idén két operaverseny döntőssel büszkélkedhet. Miksch Adriennhez azonban két rendező is ragaszkodott a második forduló során a főszerepek kiosztásakor, igy Adrienn Winnie (A titkos ügynök) illetve Francesca (Francesca da Rimini) szerepét is énekli az Armel Operaverseny 2011-es döntőjében.

 
MIKSCH ADRIENN (szoprán, Magyarország) – FRANCESCA I WINNIE
A fiatal magyar drámai szoprán a Liszt Ferenc Zeneakadémián Sziklay Erika növendékeként szerzett magánénekesi diplomát, majd a Magyar Állami Operaház operastúdiósaként Oberfrank Géza irányításával tanult tovább. Számos nemzetközi verseny dobogósa, többek közt a IV. Monte Carlo Voice Masters nemzetközi énekverseny női első helyezettje és a VI. Renata Tebaldi Énekverseny első díjasa és különdíjasa. Magyarországon kétszer is elnyerte a kortárs zeneszerzők Artis Jus díját. 2005-ben Elettraként debütált Mozart Idomeneojában és azóta számos címszerepet énekelt. Külföldi szereplései alkalmával többször fellépett a híres Carnegie Hall színpadán is

.
SZAKÁCS ILDIKO (szoprán, Magyarország) – Gilda
A magyar szoprán 2007-ben kitüntetéssel végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem énekművész-tanár szakán, Pászthy Júlia és Mazalin Wanda növendékeként. Vendégszereplései során számtalan országban megfordult (Anglia, Franciaország, Lengyelország, Németország, Kanada, Egyesült Allamok), 2007 őszén a New York-i Carnegie Hall Weill Recital Halljában adott szólóestet a La Gesse Foundation szervezésében M. Mussorgsky és D. Argento műveiből. Tagja a Bel-Canto Operatársulatnak, ahol megannyi közismert opera keresztmetszet bemutatóján énekel főszerepeket. 2010 óta rendszeresen fellép a Nemzeti Színházban Heiner Müller Kvartett c. előadásában. A 2010/11 és a 2011/12-es évadra is elnyerte a Fischer Annie előadóművészi ösztöndíjat.

A fentiek írása közben érkezett az örömteli és idekívánkozó hír: Eötvös Péter magyar zeneszerző kapja idén az életműért járó Arany Oroszlán díjat a Velencei Biennále 55. Nemzetközi Kortárs Zenei Fesztiválján. A díjátadó ünnepségre szeptember 24-én, szombat este 8 órakor kerül sor a velencei Teatro delle Tese előadótermében. Gratulálunk!

 

http://www.operacompetition.hu

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük