Autóállatok
3 perc olvasásNe keressük a Brehm-lexikonban, ilyen állatok nincsenek. Csupán arról van szó, hogy az autógyárak szívesen választanak állatfigurákat emblémának. Néha érdekes történetük is van.
Francesco Baracca gróf első világháborús olasz hős a légierőnél szolgált, egy fekete ágaskodó lovat festetett repülőgépe oldalára. 1923-ban Enzo Ferrari megnyert egy Grand Prix versenyt Ravennában. A futam után Paolina grófnő, Baracca édesanyja megkérte Ferrarit, fesse a lovat az autójára, mert az szerencsét hoz. A második világháború után alapította meg Ferrari az autógyárát, megtartva a logót.
A Viscontiak a XIII. századtól Milánó uralkodói voltak. A család jelképe egy embert felfaló kígyó, a ravaszságot jelképezi, jellegzetes milánói szimbólummá vált. A Milánóban alapított Alfa Romeo gyár emblémájában az úgynevezett Visconti-kígyó látható. A gyár egyik fiatal mérnöke a Piazza Castellón állt és a kastély tornyán látható kígyót nézte. Ezután javasolta a vezérigazgatónak, hogy a logóban legyen benne a kígyó.
1948-ban alapította meg autógyárát Ferruccio Lamborghini. Bár hiteles adatom nincsen, feltételezem, hogy szerette a bikaviadalokat. Ugyanis emblémáján egy leszegett fejű bika látható jellegzetes küzdőstílusban. De van más bizonyíték is. Miért nevezte volna el versenyautóit híres bikákról? A 385 lóerős Lamborghini-Miura, továbbá a Gallardo, a Murciélago vagy az Aventado, mindannyin híres-hírhedt bikák voltak.
A Ford-gyár az 1965-ben gyártott és a mai napig különböző változatokban forgalmazott versenyautóját Musztángnak nevezte el. A musztáng név a spanyol mesteño szóból ered, melynek jelentése vad, elkóborolt, gazdátlan, csavargó jószág. A név a nagy teljesítményű gépek és sportkabalák körében világszerte népszerű lett. 16 millió forintért miénk lehet a Ford-Mustang 2020. Van Ford-Pony és Ford-Scorpio is. A Jaguár céget Fordék 1989-ban vásárolták meg az angoloktól, megtartva az emblémát.
Észak-amerikai piacokon a Chevrolet-Impala 1950-től a General Motors presztízs modelljei közé tartozott. Van limuzin, kabrió és kupé változata is. Az impala az afrikai szavanna egyik antilop faja. Széchenyi Zsigmond „Trófeáim bemutatkoznak” c. könyvében ezt írja róla: Ha megriasztják, néhány hatalmas szökellő ugrással kezdi menekülését. Ilyenkor egymást is gyakran átugorják a száz kilométeres sebességgel eliramodó impalacsapat tagjai. Olybá tűnik, mintha egyik-másik állat pillanatokig a többi felett lebegne.”
És akkor még nem beszéltem a Fiat-Abartiról, amelynek logóján egy tarisznyarák (homár) látható, a Peugeot-oroszlánról, Ferrari és Huyndai lováról, a Vauxhall-sasról, a Dodge- és a Ram-kosról, valamint a Ford-Shelby kobrájáról. Talán majd máskor.
***