Hazánkban a Trabant, Wartburg és Zsiguli korában a Mini Morris volt a csúcs. Később, a Polski Fiat, Zastava megjelenésével a választék gazdagabb lett, de az 1952-ben alakult British Motor Corporation tagvállalata a Morris gépkocsija továbbra is vágyálom maradt. Ma már javarészt elektromos autókat gyártanak és exportálnak számos országba. A gyár Birminghamban van, logójában egy bika látható.

A Volkswagen óriásvállalat, pontosabban konszern, ma már számos márkát egyesít. A gyárat 1937-ben alapította a német állam, az irányítást Ferdinand Porsche vezérigazgatóra bízták. A bogárhátú népautó egyerűen működött, kiváló minőségűnek bizonyult és olcsó volt. A prototípust Barényi Béla magyar mérnök tervezte. Újdonságnak mutatkozott az autógyártásnál addig szokatlan léghűtés. A gyártás első éveiben logója a Németország címerében lévő sas volt.

Az ellentmondó híradásokból az szűrhető le, hogy a Fiat birtokolja a Chrysler tulajdonjogának többségét. Erre utal az is, hogy az alapító Dodge-testvérekről elnevezett személyautókat és mikrobuszokat Fiat-Chrysler megjelöléssel reklámozzák. A reklámozástól függetlenül a Dodge kiváló autó, keresett az egész világon. Logója egy stilizált kosfej. Izomautónak nevezik, 500 LE-s változata is van. (A T-34-es harckocsiba építettek ilyen teljesítményű motort.)

A Pontiac a General Motors leányvállalatai közül talán a legsikeresebb volt. 1926-ban kezdte meg J. Pontiac a luxusautók gyártását, később sportautókra szakosodtak. 1969-2002 között gyártották a 150 LE-s Pontiac Firebird Trans Am típust, amely rendkívül népszerű lett az Egyesült Államokban. Logója egy mitológiai madár, a főnix. Tűzmadárnak is nevezik. A mítosz szerint amikor megöregszik, faágakból fészket épít, belefekszik, nyelvével meggyújtja és porrá ég. A hamvakból aztán újjászületik, így akár tizenötezer évig is elél.

A múlt század 30-as éveiben az 1000 köbcentis Adler Juuior Triumph személyautó a gazdagság szimbóluma volt. (A mai 3 milliós személygépkocsi állományunkkal szemben 1936-ban 14 ezer, 1943-ban pedig még mindig csak 17 ezer magánautó volt üzemben.) A Frankfurt am Main-ban működőtt gyár ma ipari műemlék. Mi is megvehetünk egy ilyen gépkocsit érvényes műszaki vizsgával 6-7 millió forintért. Logója egy stilizált sas, a márka névadója. Ha valaki még azt is megmagyarázná, miért hívják Szocsi nemzetközi repülőterét Adler-nak, megköszönném.

A Jösse céget, a Volvo leányvállalatát, 1993-ban alapították a svédországi Arvikában. Sportautókat gyártottak kis szériában. A 3000 köbcentis autó 250 kilométeres óránkénti sebességre volt képes. 2003-ban a számlavezető bankjuk csődbe ment és magával rántotta a gyárat. Tudomásom szerint Magyarországon egyetlen példány sincs belőle. Logója egy ágaskodó ló,

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük