Az easyJet plc a 2016. szeptember 30-ával végződött pénzügyi évének az eredményei

 

Az easyJet plc a 2016. szeptember 30-ával végződött pénzügyi évének az eredményei

 

  • Rekordszámú, év/év alapon 6,6%-kal több, 73,1 millió utas és szintén rekordnak számító, 91,6%-os kapacitáskihasználtság (2015: 91,5%): e két adat arról tanúskodik, hogy az easyJet üzleti modellje életképes, és még a kihívásokkal teli piaci környezetben növekvő kereslet van a vállalat szolgáltatásai iránt.
  • A beszámolási időszakban a kapacitás 6,5%-kal, 80 millió ülőhelyre nőtt, és az easyJet egyes fontos piacokon tovább erősítette piacvezető pozícióját.
  • A teljes árbevétel 4,669 milliárd GBP (0,4%-os csökkenés), az egy ülőhelyre jutó árbevétel pedig 58,46 GBP (6,4%-os, változatlan árfolyamon számolva 6,9%-os csökkenés) volt – mindez a külső tényezők hatását tükrözi.
  • Az egy ülőhelyre jutó teljes költség 2,0%-kal, 52,26 GBP-re csökkent (változatlan árfolyamon számolva ez 4,6%-os csökkenésnek felel meg). Az egy ülőhelyre jutó, üzemanyagköltséget nem tartalmazó költség 2,6%-kal, 38,31 GBP-re nőtt, változatlan árfolyamon számolva pedig 1,1%-kal csökkent, ami a komoly járatkimaradások ellenére is a tervezettnél valamivel jobb eredménynek számít.
  • A 14,6%-os sajáttőke-arányos megtérülés továbbra is jóval magasabb, mint az easyJet tőkeköltsége.
  • Az easyjet eredményei arról tanúskodnak, hogy a vállalat a korábban példa nélkül álló, és az adózás előtti eredményt kb. 150 millió GBP-vel csökkentő külső események, valamint a 88 millió GBP összegű árfolyamveszteség ellenére is megbízható teljesítményt nyújt. A vizsgált időszakban az adózás előtti eredmény összege 495 millió GBP volt (2015: 686 millió GBP).
  • A részvényenkénti osztalék 53,8 penny volt (2015: 55,2 penny), ami megfelel a vállalat megemelt összegű, az adózás utáni nyereség 50%-ának megfelelő osztalékot előíró osztalékpolitikájának.
  • Az easyJet üzleti modelljét és stratégiáját az ágazatban élenjáróan stabil mérleg is alátámasztja: a vállalat az évet 213 millió GBP nettó készpénzállománnyal (2015: 434 millió GBP) és az ágazatban szintén rekordnak számító hitelminősítéssel (Standard and Poors: BBB+, Moodys: Baa1) zárta.
  • Az easyJet célirányos, nyereséges növekedési stratégiájának megvalósítása során a hosszú távú hozam biztosítása érdekében a legfontosabb repülőtereken piacvezető pozíció megszerzésére törekszik.


 

2016

2015

Változás

Teljes árbevétel (millió GBP)

4669

4686

 

(0,4%)

Adózás előtti eredmény (millió GBP)

495

686

 

(27,9%)

Árbevétel-arányos jövedelmezőség (%)

10,6

14,6

 

-4,0 sz.p.

Egy részvényre jutó eredmény (penny)

108,7

139,1

 

(21,9%)

Javasolt rendes osztalék (penny per részvény)

53,8

55,2

 

(2,5%)

Sajáttőke-arányos megtérülés (%)

14,6

22,2

 

-7,6 sz.p.

           

Carolyn McCall, az easyJet vezérigazgatója így értékelte az eredményeket:

„Az easyJet 2016-ban is meggyőző teljesítményt nyújtott, annak ellenére, hogy számos külső tényező és a kedvezőtlen árfolyam-tendenciák miatt komoly kihívásokkal kellett szembenéznie.

Az elmúlt év során rekordszámú, 73 millió utast szállítottunk, akik már a harmadik egymást követő évben élvezhették a csökkenő jegyárak előnyeit. Ennek a kimagasló ár-érték aránynak és Európában piacvezetőnek számító hálózatunk barátságos szolgáltatásainak köszönhetően utasaink is egyre hűségesebbek hozzánk: a visszatérő utasok száma 2016-ban 54 millió volt, 21 millióval több, mint öt évvel ezelőtt.

Mindannyian egész évben keményen dolgoztunk azért, hogy leszorítsuk a költségeket és fegyelmezett növekedéssel megőrizzük a különböző repülőtereken elért első helyünket. Mindennek köszönhetően az easyJet csaknem félmilliárd font nyereséget tudott elérni, és 50%-os osztalékpolitikájával összhangban vonzó osztalékot tudott fizetni.

Az easyJet üzleti modellje a jövőben is szilárd marad, és mivel a keresletet meghatározó körülmények is biztatóak, ezért úgy látjuk, középtávon növelni fogjuk az árbevételünket, nyereségünket és a részvényeseknek termelt hozamot is. Nehezebb körülmények között az easyJethez hasonló, erős légitársaságok még jobban megerősödnek, mi pedig továbbra is támaszkodhatunk a bevált és jól működő hálózatunk által nyújtott háttérre.

Jövőre az easyJet növekedésének csaknem a felét az Egyesült Királyságban tervezi elérni, de komoly javulásra számítunk Svájcban, Franciaországban és Olaszországban is. Stratégiánk része, hogy a számunkra legfontosabb repülőtereken megszilárdítsuk a piaci pozíciónkat, ezért kétszámjegyű bővülést irányoztunk elő a legfontosabb bázisainknak számító városokban: Londonban, Manchesterben, Velencében, Berlinben és Amszterdamban."

Az easyJet Európa vezető légtársaságaként egyedülálló úthálózatot kínál utasainak, a lehető legjobb módon köti össze Európa elsőszámú reptereit elérhető áron és barátságos kiszolgálással. Az easyJet utasainak száma meghaladja az évi 70 milliót, közülük 12 millió üzleti célból utazik. Az easyJet több mint 240 repülőgépe 800-nál is több útvonalon közlekedik, 31 ország mintegy 130 repterét érintve. Európában több mint 300 millió ember él olyan helyen, ahonnan legfeljebb 1 órányi autóúttal elérhető valamelyik, az easyJet által használt reptér.

A légitársaság számára fontos a fenntartható fejlődés és a környezet: az easyJet fejlesztéseiben a legfejlettebb technológiát használja, hatékonyan működik. Az ülőhelyek magas kihasználtságának köszönhetően 22 százalékkal kevesebb az egy kilométerre jutó CO2 kibocsátás utasonként, mint egy hagyományos légitársaság ugyanazon útvonalán.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük