Április végéig több mint 1,7 millió ügyfélszerződés kapcsán küldik ki a hitelintézetek a deviza alapú kölcsönök elszámolási, s a jelzáloghitelek esetében a forintosítási értesítőit. Az első százezer ügyfélhez már e héten megérkezhet az elszámolás. Az MNB előzetes vizsgálat keretében már az ügyfélkör döntő részét felölelő bankok elszámolási felkészülését is ellenőrzi, különös tekintettel a számítási módszertan helyességére.

Április végéig több mint 1,7 millió ügyfélszerződés kapcsán küldik ki a hitelintézetek a deviza alapú kölcsönök elszámolási, s a jelzáloghitelek esetében a forintosítási értesítőit. Az első százezer ügyfélhez már e héten megérkezhet az elszámolás. Az MNB előzetes vizsgálat keretében már az ügyfélkör döntő részét felölelő bankok elszámolási felkészülését is ellenőrzi, különös tekintettel a számítási módszertan helyességére.

Az elszámolási törvény alapján a pénzügyi intézmények 2015. április 30-ig küldik meg ügyfeleiknek a deviza alapú kölcsönöknél tisztességtelenül elvont összegeket és az egyéb elszámolási tudnivalókat tartalmazó értesítő leveleket. A pénzügyi teljesítés – jóváírás vagy a megszűnt szerződéseknél kifizetés, amennyiben a fogyasztó az elszámoló pénzügyi intézménynél, vagy azzal azonos csoportba tartozó pénzügyi intézménynél vezeti a bankszámla számát – legkésőbb a megküldéstől számított 15 munkanapon belül történik meg. A megszűnt szerződések esetében az értesítő levél átvételét követően kell a bankszámlaszámot bejelenteni, vagy a pénztári pénzfelvételt kezdeményezni. A forint alapú és a ténylegesen devizában törlesztett hitelek elszámolására később, 2015 augusztusa és szeptembere közt kerül sor.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) által a piaci szereplőktől bekért adatok szerint a pénzügyi intézmények áprilisig mintegy 1,703 millió – élő vagy már megszűnt – ügyfélszerződésnél küldenek ügyfélértesítőt és számolnak el. E szám nem tartalmazza a korábban kedvezményesen végtörlesztett mintegy 170 ezer hitelt, amelynél az elszámolás nem automatikus, hanem az arra vonatkozó igényt – díj megfizetése ellenében – a pénzügyi intézményhez március 31-ig beérkező kérelemmel lehet kezdeményezni.

Márciusban összességében mintegy 237 ezer, áprilisban pedig mintegy 1,465 millió szerződésnél történhet meg az elszámolás. Az első mintegy százezer értesítőt e héten postázzák a hitelintézetek, a törvény által előírt módon tértivevényes levélben. Néhány bank érintett szerződései harmadánál-negyedénél már márciusban teljesíti az elszámolást. Mások – elsősorban a nagyobb ügyfélállománnyal rendelkező piaci szereplők – ezt hetente azonos nagyságú ügyfélkörre bontva, ütemezve teszik meg a jövő hónap végéig.

Sok ügyfél már előzetesen rövid szöveges üzenetet (sms) kaphat a pénzügyi teljesítésről, de a hivatalos kiértesítést csak az írott elszámolási értesítő kézhez vétele jelenti és a panasz előterjesztésére szolgáló 30 nap is a kézhezvételtől számítódik.

A még nem végleges adatok szerint összesen 39 hazai pénzügyi intézménynek kell legalább ezres – közülük a legnagyobb szolgáltatóknak százezres – nagyságrendű ügyfélkörrel elszámolni. Ezzel szemben 61 pénzügyi intézménynek – döntően takarékszövetkezetnek – tavasszal egyáltalán nem kell elszámolást teljesítenie, mivel nem voltak deviza alapú hiteles ügyfelei. Sok tízezer ügyfél esetében az elszámolással visszajáró összeg akkora, hogy abból lezárható a hitelszerződésük.

A jegybank folyamatosan ellenőrzi és támogatja a pénzügyi szervezeteket az elszámolási folyamat maradéktalan végrehajtásában, ezért fogyasztóvédelmi témavizsgálatot folytat a pénzügyi intézményeknél. A vizsgálatok összesen 308 szolgáltatót (14 nagybank, 20 kisbank, 5 fióktelep, 109 takarékszövetkezet, 88 követeléskezelő, közel 70 pénzügyi vállalkozás, 2 egyéb intézmény) érintenek, s az elszámolás lezárultáig, 2016 elejéig tartanak.

A legnagyobb ügyfélkörrel rendelkező, s az érintett fogyasztók több mint 75 százalékát lefedő pénzügyi intézményeknél az MNB már az elszámolási-forintosítási felkészülést is szorosan monitorozza, különös tekintettel az alkalmazott számítási módszertan helyességére.

Az MNB a továbbiakban is folyamatosan vizsgálja, hogy a pénzügyi intézmények felkészültek-e az elszámolással-forintosítással kapcsolatos további teendőkre, s teljesítik-e jogszabályi kötelezettségeiket. Ennek keretében a jegybank értékeli a hozzá beérkezett – fogyasztói vagy egyéb forrásból beérkező – adatokat, jelzéseket is. Hiányosság esetén a jegybank haladéktalanul felhívja az érintett intézményt annak megszüntetésére, jogszabályértés gyanúja esetén pedig határozottan fellép.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük