2011. június 11-én a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Szarvas Ferenc 168 gyermekvasutast avatott fel, miután sikeresen elvégezték a csaknem három hónapos, 2010 őszén és az idén tavasszal indított képzést, majd eredményesen levizsgáztak. A kis tisztek fogadalomtételére ünnepélyes keretek között a hűvösvölgyi végállomáson került sor.

2011. június 11-én a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Szarvas Ferenc 168 gyermekvasutast avatott fel, miután sikeresen elvégezték a csaknem három hónapos, 2010 őszén és az idén tavasszal indított képzést, majd eredményesen levizsgáztak. A kis tisztek fogadalomtételére ünnepélyes keretek között a hűvösvölgyi végállomáson került sor.

 Az 1948-ban alapított Gyermekvasút – a nagyvasúti rendszerhez hasonlóan – immáron 63. alkalommal avatja fel új, kis tisztjeit a hűvösvölgyi végállomáson. A fogadalomtételt megelőző három hónapos képzés alatt a kisvasutasok bepillantást nyertek a forgalmi, kereskedelmi ismeretekbe, a vasúti tudományok alapjaiba, megtanulhatták, miként működnek  a biztosító berendezések. Tanulmányaik végeztével Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója avatja őket kis vasutassá. Az idén összesen 168 pajtás tesz ünnepélyes fogadalmat a Gyermekvasút és a Gyermekvasutasokért Alapítvány vezetői, a gyermekvasutas közösség képviselői, valamint meghívott vendégeik, szüleik és barátaik jelenlétében. Az ünnepség a sokéves hagyománynak megfelelően a Gyermekvasút és az egykori Úttörővasút csapatzászlóinak bevonulásával kezdődik.

 A többnyire tíz-tizennégy éves gyermekvasutasok számos beosztásban látják el a szolgálatot. Előtte azonban nem csak a vizsgákon, hanem orvos alkalmassági vizsgálaton is meg kell felelniük. A tanfolyamot jó eredménnyel záró véndiákok először tanuló szolgálatot végeznek, majd megismerkedhetnek a különböző beosztásokkal, végül önállóan – felnőtt dolgozók felügyelete alatt – minden tizenötödik napon jelentkezhetnek szolgálatra. A beosztás napról-napra változik, így lehetőség szerint mindenki belekóstolhat a legkülönbözőbb feladatokba.

 A nagyvasúton dolgozó vasutasokhoz hasonlóan, a gyermekvasutasoknak is rendszeresen, évente kell újravizsgázniuk, ahol szakmai tudásukat bizonyíthatják. A vizsgán kiválóan megfeleltek között szakmai versenyt rendeznek. A tizennégy évesnél idősebb gyerekek és a megbízatásukról lemondó ifivezetők a minden év augusztusában megrendezett ballagáson intenek búcsút a Gyermekvasútnak. A kiváló szakmai teljesítményt felmutató pajtások tizenhat éves korukig alkalmanként jelentkezhetnek további szolgálatra. Többségük felnőtt korára sem fordít hátat fordítani a vasútnak. Hivatástudatuk kamaszéveik során tovább erősödik, így belőlük válnak a legelhivatottabb szakemberek. A mai felnőtt vasutasok jelentős hányada a Gyermekvasúton kezdte pályafutását.

 A gyermekvasutas-avatást követő percekben a kisvasút életének egy fontos pillanata következett. A www.vendegvaro.hu  szállásfoglalási és utazásszervezési portál támogatói együttműködést írt alá a Kisvasutak Baráti Köre Egyesülettel. Ennek keretében a vendegvaro.hu olyan támogatást nyújt az egyesületnek, melyet a későbbiekben a kisvasutak népszerűsítésére lehet fordítani.

Jelenleg 450 tagot számlál a Gyermekvasút, akiket 70 ifjúsági vezető segített és irányított tanulmányaik során. A gyermekvasutasok nagy része budapesti, illetve az agglomerációban lakik, de egyre többen jelentkeznek gyermekvasutasnak az ország távolabbi részéből is. Ebből is látszik, hogy a Gyermekvasút nevelő-oktató munkáját országszerte ismerik és elismerik. A kis vasutasok tevékenységére igen csak nagy szükség van, hiszen az utasok száma évről-évre emelkedik. Tavaly több mint 350 ezren, az átadás óta több mint 30 millióan utaztak a Gyermekvasúton.

A több évtizedes hagyományokat őrző Gyermekvasúton ma dolgozó felnőtt vasutasok fele kezdte pályafutását az intézményben, és a szervezet népszerűsége évről évre nő. A MÁV Zrt. vezetőségében is találni egykori gyermekvasutast. A tanfolyam magas színvonalát az is szemléletesen mutatja, hogy a Hűvösvölgyben végző diákok kétharmada lép a későbbiekben műszaki pályára, 80 %-uk pedig a felsőoktatásban folytatja tanulmányait. A Gyermekvasúthoz jelentkezők számát nem korlátozzák, ám a pár éves tapasztalat az, hogy a felvételt nyerők 10-15 %-a morzsolódik le.

  A kisvasutat kezdetektől a MÁV üzemelteti, biztosítva a vasútüzemet, az épületek és létesítmények működését, a szakmai képzést. 1995-ban átalakította a szervezetet, létrehozta a Gyermekvasutasokért Alapítványt. A Gyermekvasút egyik érdekessége, hogy számos beosztásban tíz-tizennégy éves korú gyermekvasutas pajtások látják el a szolgálatot. Munkájukat felnőtt vasutasok és nevelőtanárok irányítják és ellenőrzik. A gyermekvasutasok szolgálatukat felnőtt állomásfőnökök és vonali tolatásvezetők (vonatvezetők) felügyelete mellett végzik. A mozdonyvezetők, a gőzmozdony fűtője és a technikai hátteret biztosítók szintén felnőtt dolgozók. Gyermekvasutasnak lenni nem csupán a vasúti közlekedés megismerését és a lebonyolításban való részvételt jelenti. A gyermekvasutasok több száz fős közösséget alkotnak, amely tizenöt csoportból áll. Egy-egy csoport tagjai mindig azonos napokon járnak szolgálatba, közös feladatokat vállalnak, együtt vesznek részt különböző szabadidős programokon. A csoportok közösségi életét középiskolás korú ifivezetők – szintén egykori gyermekvasutasok – irányítják.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük