Egy új európai felmérés feltárja, hogyan szeretnének az irodai dolgozók együttműködni a takarítókkal.

 

Egy új európai felmérés feltárja, hogyan szeretnének az irodai dolgozók együttműködni a takarítókkal.

 

Az éjjeli takarításról a nappalira való átállás jelentéktelen változásnak tűnhet, de valójában komoly hatással van a takarítók és dolgozók viszonyára. Hogy segítséget nyújtson a létesítményüzemeltető vállalatoknak a nappali takarításra való átállás hatásainak minél jobb megértésében és az ahhoz való alkalmazkodásban, az SCA nemzetközi higiéniai márkájával, a Torkkal közösen felmérést végzett európai irodai dolgozók körében. Az eredményekből kiderült például, hogy a dolgozók 49 százaléka szeretné, hogy a takarítók kapcsolatba lépjenek velük és munkatársként viselkedjenek. Ennek ellenére csak a megkérdezettek fele tudja a munkahelyén dolgozó takarítók valamelyikének a nevét.

 

Európában most van folyamatban az éjszakairól a nappali takarításra való átállás.

Az új felmérés szerint a takarítás Európában az esetek több mint felében korán reggel vagy a hivatalos munkaidő alatt történik. Eközben az irodai dolgozók 49 százaléka szeretné, hogy a takarítók kapcsolatot teremtsenek velük és munkatársukként kezeljék őket. Mindössze 14 százalékuk szereti jobban, ha a háttérben maradnak, és nem zavarják őket a munkavégzésben.

„A takarítók szerepe változóban van: láthatatlan, éjjel dolgozó munkaerőből a munkahelyek szerves részévé válnak. Ezzel párhuzamosan a nyelvi és szociális készségek, valamint a rugalmasság egyre fontosabb tulajdonságokká válnak a takarítók számára a jövőben" – mondja Badar-Szabó Virág, az SCA magyarországi és dél-kelet európai marketing tevékenységéért felelős menedzsere.

 

Annak ellenére, hogy a dolgozók szeretnének kommunikálni a takarítókkal, mindenképpen lenne hova fejlődni ezen a területen. Tízből nyolc dolgozó találkozik személyesen legalább heti egyszer takarítóval a munkahelyén. Eközben 41 százalékuk ritkán, vagy soha nem lép kapcsolatba vagy beszélget a takarítókkal, és csak a felük tudja valamelyik takarító nevét.

 

A mosdó – az iroda legprivátabb része.

A legtöbb válaszadó komfortosan érzi magát, az iroda bármely helyiségben találkozik is a takarítóval. A mosdó az egyetlen olyan hely, ahol valamennyire mégis kellemetlenül érinti őket a találkozás. Négyből egy válaszadó nem érzi magát komfortosan, amikor a mosdóban találkozik egy takarítóval.

 „A mosdót könnyen tekinthetjük egy olyan intim területnek, ahol kényes dolog másokkal kapcsolatba kerülni. A felmérés szerint ugyanakkor a válaszadók 91 százaléka mégis komfortosabban érzi magát, ha a takarító köszön, mint ha hozzá sem szólna", mondja Badar-Szabó Virág, az SCA magyarországi és dél-kelet európai marketing tevékenységéért felelős menedzsere.

Az eredmények alapján van néhány egyszerű és praktikus megoldás, amivel a takarítók enyhíthetnek a mosdóban való találkozás okozta kényelmetlenségen:

1. 79 százalék érzi magát komfortosabban, ha a takarító ugyanazt a nyelvet beszéli

2. 77 százalék érzi magát komfortosabban, ha tudja, hogy ki a takarító

3. 67 százalék érzi magát komfortosabban, ha a takarító egyenruhát visel saját ruhadarabjai

    helyett.

 

Arra a kérdésre, hogy tapasztalataik alapján melyek azok a legfontosabb tulajdonságok, mellyel a legjobb takarítóknak rendelkeznie kell, a válaszadók a gyorsaságot, az alaposságot és a kedvességet emelték ki. A megkérdezettek legtöbbje (33%) a gyorsaságot és hatékonyságot tartotta a legfontosabbnak, Ezeket az alaposság és a lelkiismeretesség (30%), a kedvesség és a barátságosság (15%), majd a segítőkészség (9%) követte.

 

Az irodai dolgozók megbecsülik a takarítók munkáját.

A létesítményüzemeltető cégek számára fontos téma a takarítókkal szembeni tisztelet és megértés hiánya, annak ellenére, hogy az új felmérés azt mutatja, hogy az irodai dolgozók megbecsülik a takarítók munkáját. Többségük (84%) elismeri, hogy közvetlen hatással van munkahelyi közérzetükre. A többség azzal is egyetért, hogy a takarítók által végzett munka fontos az üzletük sikeréhez. A válaszadók 92 százaléka érzi úgy, hogy a takarítók által végzett munka arra is hatással van, hogy a fogyasztóknak milyen benyomása alakul ki a cégről. A megkérdezettek 71 százaléka szerint pedig a takarítás minősége közvetlenül hatással van a vállalat nyereségességére.

„A takarítócégek és dolgozóik arra törekszenek Európa-szerte, hogy minden nap tiszta, higiénikus és biztonságos környezetet teremtsenek azokon a helyeken, ahol sok ember fordul meg, mint például az irodákban, a kórházakban, a reptereken, a vasútállomásokon, stb. Tapasztalataink azt mutatják, hogy amikor az emberek látják, hogy mit is csinálnak a takarítók, egyből megértik, milyen fontos is ez a munka. Éveken át dolgoztunk azon, hogy növekedjen a takarítók munkájának az értéke és nagyon jó érzés látni, hogy a felmérés eredményei szerint egyre jobban tisztelik és elismerik őket" – mondja Andreas Lill, az Európai Takarítóipari Szövetség főigazgatója.

 

A felmérés további fontos eredményei:

1. Az irodai dolgozók általában elégedettek a takarítás minőségével a munkahelyükön. 58,4%

    elégedett, 29.9% részben elégedett. Csak 2,2% nem elégedett és 9,5% kissé elégedetlen.

2. Az irodákban a takarítást többnyire korán reggel (27,8%), munkaidőben (25,1%) vagy este

    (32,7%) végzik. Legkevésbé (5,4%) az éjszakai takarítás jellemző, míg a válaszadók 9,1%-

    a nem tudja, mikor történik a takarítás.

3. A napközben végzett munkák közül a válaszadók a következőkkel kapcsolatban jelezték

    leginkább elfogadásukat: újratöltések végzése (88,8%), mosdók tisztítása (81,4%), a

    tárgyalók és konferencia termek takarítása (71%).

4. Az irodai dolgozók a következő feladatok napközbeni ellátása mellett érzik magukat a

    legkevésbé komfortosan: személyes íróasztal vagy munkaterület tisztítása (72,8% számára

    nem teljesen komfortos vagy nem komfortos), amit a porszívózás (60,0%) és a

    szőnyegtisztítás (49,1%) követ.

 

A teljes felmérés eredményei az alábbi linken érhetők el:

Aggregált Európai eredmények

http://web.easyresearch.se/APPReports/Reports/ReportViewer.aspx?R=3626470.41871454

 

A felmérést a Questback készítette a Tork megbízásából hat különböző ország – Svédország, Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Oroszország és Hollandia – 3056 irodai dolgozójának bevonásával. Az adatfelvétel 2015 januárjában és februárjában történt. A válaszokat online webes panelekkel gyűjtötték be, amihez a meghívás emailben történt. A válaszadók 59,9%-a nő volt, 40,1%-uk pedig férfi. A válaszadók között a különböző létszámú irodákban dolgozók egyenlő arányban szerepelnek.

 

www.tork.hu

www.sca.com

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük