Az M70 teljes autópályává fejlesztését javasolja a szakértői munkacsoport
5 perc olvasás
Elkészítette állásfoglalását a Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár, az ORFK-OBB társelnöke vezetésével július elején a 2×1 sávos autóutak közlekedésbiztonsági helyzetének áttekintésére létrehozott eseti munkacsoport. A szakértői testület az M70 autóút 2×1 sávos szakaszainak 2×2 sávossá bővítéséhez szükséges tervezési feladatok elindítását, a beruházás közútfejlesztési programba emelését kezdeményezi. Az előkészítés ideje alatt, a kivitelezés megkezdéséig további forgalombiztonsági beavatkozásokat javasol. A szakvélemény elfogadása esetén nem épül több fizikai elválasztás nélküli autóút Magyarországon.
Elkészítette állásfoglalását a Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár, az ORFK-OBB társelnöke vezetésével július elején a 2×1 sávos autóutak közlekedésbiztonsági helyzetének áttekintésére létrehozott eseti munkacsoport. A szakértői testület az M70 autóút 2×1 sávos szakaszainak 2×2 sávossá bővítéséhez szükséges tervezési feladatok elindítását, a beruházás közútfejlesztési programba emelését kezdeményezi. Az előkészítés ideje alatt, a kivitelezés megkezdéséig további forgalombiztonsági beavatkozásokat javasol. A szakvélemény elfogadása esetén nem épül több fizikai elválasztás nélküli autóút Magyarországon.
A munkacsoport megállapította, hogy az M70 baleseti mutatói – a közelmúlt tragikus balesetei ellenére – más 2×1 sávos autóutak vagy főutak hasonló adataival összevetve nem kiemelkedően rosszak, azonban a forgalombiztonság további intézkedésekkel javítható és javítandó. A tagok egyetértettek abban, hogy az elalvás és szabálytalan előzés okozta balesetek elkerülését leghatékonyabban szolgáló megoldás az M70 2×1 sávos szakaszainak mielőbbi átépítése. Az M70 2×1 sávos útként kapott építési engedélyt, ezért a bővítéshez új engedélyeztetésre van szükség. Az előkészítés időigénye így legalább három, a kivitelezésé további mintegy másfél év. A lehető legkorábbi megvalósítás érdekében a munkacsoport az előzetes becslés alapján 7-8 milliárd forintba kerülő beruházás útfejlesztési programba, azon belül a 2016-ig terjedő első ciklusba illesztését látja indokoltnak.
Az átmeneti időszakban a testület az ellenkező irányú forgalmi sáv igénybevételét megakadályozó forgalomtechnikai intézkedések alkalmazását javasolja. Az M70 2×1 sávos szakaszain részben már bevezetett előzési tilalom teljes kiterjesztése mellett foglalt állást kettős záróvonal, közötte piros színű, akusztikus hatású burkolati jelek használatával. E szakaszokon a haladási irányt jelző nyílpárok felfestését is szükségesnek tartja. A szakértők a kétirányú járműforgalmat függőleges műanyag terelőelemekkel is elválasztanák, a jelzések számának csökkentése érdekében megszüntetnék a jelzőtáblák bal oldali ismétlését, a 2×2 – 2×1 sávos szakasz-átmeneteknél figyelmeztető akusztikus burkolati jeleket helyeznének el. A közlekedésbiztonsági kockázatokra négynyelvű (magyar, angol, román, szlovén) táblákon figyelmeztetnék az autósokat, tehergépjármű- és buszvezetőket. A gyakoribb és hatékonyabb rendőri, hatósági ellenőrzés céljából ellenőrző pontokat alakítanának ki. Javítanák a Zala megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége és a Zala megyei Rendőr-főkapitányság Autópálya Alosztályának személyi és technikai lehetőségeit. Az elvégzett beavatkozások után egy évvel (majd ezt követően rendszeresen) újabb közúti biztonsági felülvizsgálatot végeztetnének. A munkacsoport szerint 2×1 sávos, fizikai elválasztás nélküli autóutat a jövőben nem szabad építeni. A tervezett utak biztonsági jellemzőinek javítása érdekében a hosszú távú fejlesztési programban szereplő – mintegy 700 km, első ütemben 2×1 sávos autóútként, előzési szakaszokkal megépítendő – gyorsforgalmi út felülvizsgálata és más kategóriákba való átsorolása szükséges (gyorsforgalmi úttá fejleszthető 2×1 sávos főúttá; 2+1 sávos váltakozó irányban előzést biztosító, fizikai elválasztású gyorsforgalmi úttá; 2×2 sávos szűkített keresztmetszetű gyorsforgalmi úttá). Az arányok úgy alakíthatók, hogy a ráfordítási keretek ne változzanak meg.
A munkacsoport a további tragikus balesetek megelőzése érdekében az M70-es autóútnál nagyobb baleseti kockázatú utakon is hasznosnak látná hasonló mélységű közlekedésbiztonsági felülvizsgálatok, szükség esetén beavatkozások elvégzését. A 3,5 t feletti tehergépjárművek autóutakon megengedett legnagyobb sebességének újragondolását kezdeményezi a KRESZ-ben.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az állásfoglalást a kormányzati honlapon közzéteszi (http://www.kormany.hu/hu/nemzeti-fejlesztesi-miniszterium/hirek/az-m70-teljes-autopalyava-fejleszteset-javasolja-a-szakertoi-munkacsoport), és hamarosan döntést hoz a javaslatok alapján végrehajtható intézkedésekről.
Az M15 és M70 autóutakon júniusban történt tragikus közlekedési baleseteket követően a szaktárca által életre hívott eseti munkacsoportba az NFM mellett az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, a Közlekedéstudományi Intézet, a Magyar Közút NZrt., a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Útügyi Társaság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Rendőr-főkapitányság, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Zala Megyei Kormányhivatal delegált szakértőket. A testület öt alkalommal ülésezett, július közepén helyszíni bejárást tartott az M70 autóúton.