Gerhard WaltlGerhard Waltl2009. április elsején adott tájékoztatást a cégcsoport helyzetéről az anyacég és a Bayer Hungaria Kft. vezetése. A Bayer Hungária Kft. március 1-jétől hivatalba lépett új ügyvezető igazgatója, Dr. Gerhard Waltl szólt az üzletfejlesztésről és a jövőre vonatkozó újdonságokról.

 

 

Gerhard WaltlGerhard Waltl2009. április elsején adott tájékoztatást a cégcsoport helyzetéről az anyacég és a Bayer Hungaria Kft. vezetése. A Bayer Hungária Kft. március 1-jétől hivatalba lépett új ügyvezető igazgatója, Dr. Gerhard Waltl szólt az üzletfejlesztésről és a jövőre vonatkozó újdonságokról.

 

Dr. Waltl vegyészetet tanult a Müncheni egyetemen, majd a wales-i University College of Wales, Aberystwyth-ben. Vegyész-doktori fokozattal és felsőfokú gazdasági végzettséggel rendelkezik.1983-ban kezdte karrierjét a Bayer AG-nál nemzetközi gyógyszermarketing területen, ahol egyre nagyobb felelősséget kívánó pozíciókat töltött be.Igazgató-helyettese volt annak a globális üzletágnak, melynek termékportfoliója a szívelégtelenség gyógyszeres kezelésére szolgáló szerekkel foglalkozott. Tagja volt továbbá olyan globális intézőbizottságoknak, melyek a Bayer AG/Bayer HealthCare és más cégek együttműködését koordinálták.  Vezetője volt Dániában majd Lengyelországban a Bayer gyógyszer-részlegének.

Az ügyvezető beszámolt róla, a cégcsoport 2008-as bevételi céljai teljesültek,  a vállalati stratégia a nehéz gazdasági környezetben is hatékonynak bizonyult, számszerűleg:

-az értékesítések 1,6%-al,  32.918 millió euróra növekedtek, ,

-a speciális tételek nélküli EBITDA 2,3%-al,  6.931 millió euróra nőtt,

-a speciális tételek nélküli EBIT 1,3%-al,  4.342 millió euróra nőtt,

-nettó bevételük alakulása:  1.719 millió euró (2007-ben:  4.711 millió euró).

A jövőre vonatkozóan;  a bevételek további növekedése várható a HealthCare-nél és a CropScience-nél 2009-ben, éles visszaesésük várható a MaterialScience esetén, a célok között a nettó adósság jelentős csökkentése szerepel.

A világszerte 108.600  alkalmazottat, (Európában 55 ezer főt)  foglalkoztató Bayer minden üzletágával jelentős tényezője a világpiacnak. 

Fő tevékenységi körét az élelmiszeripari támogatások, az egészségvédelem és az anyagtudományok alkotják.

Éves értékesítése  32,9 milliárd euró volt 2008-ban.  316 leányvállalatot működtet,  kutatás-fejlesztési ráfordításai az utolsó elszámolási évben 2,7 milliárd eurót tettek ki, ezen területen 12.300 főt foglalkoztat.

A Bayer csoport tagjai:

Bayer CropScience

A növényvédelmi iparágban világelső pozíciót betöltve működik, központja a németországi Monheimben található,.

Bayer HealthCare

A csoport legnagyobb tagja; kutatással, fejlesztéssel és gyártással foglalkozik. Betegségek megelőzésére, diagnosztizálására és kezelésére alkalmas termékeket dob piacra.  Fontos szerepet játszik a humán- és állat-egészségügyi kutatásokban,  központja Leverkusenben található.

A HealthCare üzleti csoport divíziói:

– Állategészségügyi termékek (AH)

– Vény nélkül kapható gyógyszerek (CC)

– Vényköteles gyógyszerek (Bayer Schering Pharma)

Bayer MaterialScience

A mindennapi életben szerepet játszó, innovatív, magas színvonalú anyagok vezető gyártója.

Az eladás jelentős része a világpiacon vezető pozíciót elfoglaló termékekből származik.

Az üzletág legfőbb vevőköre az autó- és építőipari, elektronikai, sport, csomagolási és egészségügyi technológiai szektorok vállalatai közül kerülnek ki.

A Bayer Hungária Kft. a Bayer csoport minden tagját magába foglalja.

Az éves eredmények részletei:

A Bayer Csoport bevételre vonatkozó 2008-as célkitűzéseinek alakulásáról szólt Werner Wenning,, az  igazgatótanács elnöke kedden, a Tavaszi Pénzügyi Sajtókonferencián Leverkusenben.  Eszerint, működési szempontból 2008 volt a legsikeresebb év a Bayer hosszú története során. A Bayer cégcsoport számára előnyösnek bizonyul az élettudománnyal foglalkozó HealthCare és a CropScience részlegek felé történő elmozdulás, mely cégek kevésbé függenek a globális gazdasági környezettől. 

A váratlanul súlyos pénzügyi és gazdasági krízis negatív hatást gyakorolt a MaterialScience részlegre, különösen a negyedik negyedévben.  2009-re vonatkozóan, a jelentős világgazdasági kockázatok ellenére a bevételek további növekedésére számítanak a HealthCare és CropScience vonatkozásában, a nettó adósság terén pedig jelentős csökkenésre.  A MaterialScience bevételeinél azonban az előrejelzések szerint jelentős visszaeséssel lehet majd számolni.

A Csoport értékesítése 2008-ban 1,6%-kal,  32.918 euróra növekedett (2007-ben 32.385 millió euró volt).

A deviza- és portfólióhatásokhoz történt igazítást követően a növekedés 4,4% volt.

Miközben a HealthCare és a CropScience erőteljes, 6,9 és 13,9%-os növekedéssel járult hozzá ehhez a teljesítményhez, a MaterialScience területén az értékesítések 4,6%-os visszaesést mutattak.

A Csoport kamat, adók, értékcsökkenés és amortizáció előtti bevételei (EBIDTA),  speciális tételek nélkül,

6.931 millió euróra növekedtek, ez  2,3%-os növekedés (2007-es adat:  6.777 millió euró).

A HealthCare és a CropScience itt is jelentős növekedést ért el, miközben a MaterialScience esetében az alapvető EBIDTA / árbevétel komoly mértékben visszaesett.  Az alapvető EBITDA/árbevétel értéke a Bayer Csoport esetében 21,1% értéket eredményezett (2007-ben  20,9% volt).  A speciális tételek előtti működési eredmény (EBIT)

1,3%-kal,  4.342 millió euróra emelkedett (2007-es szám:  4.287 millió euró).

Lebontva:

Bayer HealthCare: piaci átlag feletti növekedés minden üzletágban

2008 erős év volt az 53.100 főt foglalkoztató Bayer HealthCare számára. Az alcsoport értékesítései 4,1%-kal, 15.407 millió euróra emelkedtek (2007-ben: 14.807 millió euró).  A deviza- és portfólióhatásokhoz történt igazítást követően az üzleti növekedés mértéke 6,9% volt.  Ehhez a növekedéshez hozzájárult a Gyógyszeripari és a Consumer Health szegmensek pozitív üzleti teljesítménye. 

A Gyógyszeripari szegmens 4,3 százalékkal, 10.704 millió euróra növekedett (ez deviza- és portfólióhatásokhoz igazítva: 7,1%). 

Különösen figyelemreméltó volt a  YAZ® orális fogamzásgátló-család  eredménye, értékesítése 22,2%-kal emelkedett, a devizaingadozások hatásai nélkül számítva (devizához igazítva).

A legmagasabb növekedési arányt,  75,7 %-ot a rákellenes gyógyszer, a Nexavar® mutatta (devizához igazítva), ill. az  intrauterin Mirena® rendszer  35,5%-al (devizához igazítva).

A szklerózis multiplex kezelésére szolgáló Betaferon®/Betaseron®  15,0 %-os növekedést ért el,

míg a hemofília gyógyszer, a Kogenate® növekedése 7,3%-os volt (devizához igazítva).

A 2008-as év egyik legkiemelkedőbb fejleménye az innovatív antikoaguláns termék, a Xarelto® számára elnyert forgalomba hozatali engedély.  A gyógyszert most tabletta formájában lehet alkalmazni vénás thromboembolia megelőzésére elektív csípő-, ill. térdízület-protézis műtétet követően, felnőtt betegeknél.  A Xarelto® már a fennmaradó mutatókra irányuló klinikai fejlesztés végső szakaszában van, beleértve a hosszú távú indikációkat is. a A Bayer elnöke szerint ez az innovatív gyógyszer kiemelkedő, 2 milliárd eurót meghaladó éves értékesítést is elérhet.

A Consumer Health szegmens 3,6%-kal,  4.703 millió euróra növelte értékesítéseit. A deviza- és portfólió-hatásokhoz igazított értékesítés 6,3%-os növekedést mutatott, melyhez minden üzletág egyformán hozzájárult.

A vény nélkül kapható gyógyszerek üzletágában (Consumer Care) a Bepanthen®/Bepanthol® termékskála mutatta a legerőteljesebb növekedést, 20,7%-os emelkedéssel (devizához igazítva).

A gombaellenes Canesten® is jól teljesített, értékesítése 16,1%-kal növekedett (devizához igazítva).

A Diabetes Care üzletágában a Contour® vércukorszint-mérő eszközök ismét a leggyorsabban növekedő termékek között szerepeltek 18,4%-os növekedéssel (devizához igazítva).

Az Állategészségügyi üzletág legjobb értékesítési eredményeket mutató termékei,  az Advantage® bolha- és kullancsellenes termékcsalád tagjai,  11,1%-kal magasabb értékesítést értek el (devizához igazítva).

A Bayer HealthCare speciális tételek nélküli EBITDA eredménye 9,6%-kal,  4,157 millió euróra emelkedett

(2007: 3792 millió euró).  A bevételeknek ezen növekedése főként az üzletág sikeres fejlesztésének és a Schering cég integrációjának tudható be.  A bevételeket csökkentették a negatív devizahatások, a feltörekvő piacokon a tevékenységek bővítésének költségei, ill. az új termékek bevezetésének jelentősen megemelkedett marketingköltségei.  Az alcsoport teljesítette célkitűzéseit, az alapvető EBITDA-árbevétel  27,0 % volt.

2008 rekordév a Bayer CropScience számára

A növényvédelemben működő Bayer CropScience üzletág története során a legjobb teljesítményt érte el.

Az alcsoport értékesítései 9,5 %-al, a rekord-értéket jelentő 6.382 millió euróra növekedtek(2007: 5826 millió euró). A deviza- és portfólió-hatásokhoz igazított növekedés még jelentősebb, 13,9%-os volt.

A Növényvédelmi szegmens 5.339 millió eurós, azaz, 11,7%-os növekedést ért el (devizához igazítva: 16,4%).  Pozitív piaci környezetben és az előző évinél kedvezőbb időjárási körülmények mellett minden üzleti egység értékesítései jelentősen növekedtek.  Különösen erős növekedést könyvelhetett el a gombaölőszerek üzletága, ahol az értékesítés 28%-kal emelkedett (devizához igazítva). 

A növekedés szempontjából kulcsfontosságú volt a növényvédelem esetében a 2000 óta bevezetett, aktív hatóanyagon alapuló friss termékek. Ezek értékesítése mintegy 36%-kal, 1,8 millió euróra növekedett (devizához igazítva).

Az Environmental Science és a BioScience szegmensei esetén az értékesítés az előző évhez képest változatlan, 1043 millió euró maradt.  A deviza- és portfólióhatásokhoz igazítva az üzletág növekedése 2,4% volt, amelyhez a BioScience jelentős, 18,8%-os növekedéssel járult hozzá.  Ugyanakkor az Environmental Science értékesítései 7,0%-os visszaesést mutattak a devizahatásokhoz történt kiigazítás után.  Ennek fő okát az észak-amerikai zöld ipar professzionális felhasználói számára történő értékesítések visszaesése jelentette, a kedvezőtlen piaci körülmények miatt.

A Bayer CropScience összességében 21,1 százalékkal javította speciális tételek nélküli EBITDA eredményét 1.603 millió euróra (2007: 1324 millió euró).  Az alapvető EBITDA/árbevétel értéke 25,1 százalék volt,  így az eredetileg 2009-re előirányzott célkitűzést a tervezett előtt egy évvel megvalósították.

A Bayer MaterialScience üzleti eredményeit visszavetette a globális gazdasági válság

A  15.100 főt foglalkoztató, csúcstechnológiájú műanyagokat és vegyiárukat előállító üzletágra csaknem minden termékcsoport és regionális piac vonatkozásában lesújtó módon hatottak a globális pénzügyi és gazdasági válság következményei.

2008 negyedik negyedévében az előállított termékek mennyisége csaknem 30%-kal esett vissza az előző évhez képest, s a kapacitások kihasználtsága is soha nem tapasztalt szintre süllyedt.

A 2008-as év egészére nézve a Bayer MaterialScience értékesítései 6,7%-kal,  9.738 millió euróra estek vissza (2007: 10 435 millió euró).  A visszaesés a deviza- és portfólióhatásokhoz történt igazítás után 4,6% volt.

A Systems szegmensben az értékesítés az előző évhez viszonyítva 3,6%-kal,  7,130 millió euróra esett vissza.

A visszaesés a deviza- és portfólióhatásokhoz történt igazítás után 2,7% volt.  Csökkenés volt tapasztalható mind a habalakú nyersanyagok (poliuretánok), mind pedig a Bevonatok, Ragasztóanyagok és Specialitások üzletágaiban.

A Materials szegmens értékesítései 14,2 %-al,  2.608 millió euróra estek vissza (deviza- és portfólióhatásokhoz igazítva: 9,5%),  miközben a polikarbonátok esetében a deviza- és portfólióhatásokhoz igazított csökkenés

10,1 % volt, a Hőre Lágyuló Poliuretánok üzleti egységének értékesítései a kiigazítások után 2,4%-os visszaesést mutattak.

Az alcsoport speciális tételek nélküli EBITDA eredménye 32,3 %-al,   1.088 millió euróra csökkent.  Az éves bevételeket visszavetette, hogy a petrokémiai nyersanyagok és energiahordozók ára  0,5 milliárd euróval emelkedett.  A MaterialScience számára fontos nyersanyagok piacain tapasztalható viszonylagos enyhülés még nem hozott jelentős eredményeket a negyedik negyedévben. Az év során összességben a folyamatban lévő átszervezési programból és további válaszintézkedésekből eredő megtakarítások még csak részben ellensúlyozták a lecsökkent mennyiség és a magasabb nyersanyagárak negatív hatását.

A részvényenkénti alapnyereség növekedése

A Bayer Csoport nyereségét  2008-ban a 798 millió eurót kitevő nettó speciális kiadások lecsökkentették az előző évi 1.133 millió euróhoz képest.  Itt a berlini Schering AG felvásárlásával és integrálásával kapcsolatos, 365 millió eurós speciális kiadásokról, a CropScience és a MaterialScience átszervezésének 215 millió eurós kiadásáról, a jogvitákra költött 106 millió euróról és a visszaesésből eredő 98 millió eurós kiadásról van szó. 

A Bayer csoport speciális tételek és értékcsökkenési leírás utáni EBIT eredménye 12,4 %-al,  3.544 millió euróra (2007:  3154 millió euró) emelkedett. 

A Csoport nettó bevétele 1.719 millió eurót mutatott (2007: 4711 millió euró).  Az előző évi érték tartalmazott egy egyszeri, több mint 900 millió eurós adóbevételt, illetve 2,4 milliárd eurós nyereséget, amely a H. C. Starck és Wolff Walsrode, diagnosztikai vállalat értékesítéséből származott. Ennek megfelelően a részvényenkénti nyereség

2,22 euróra esett vissza (2007: 5,84 euró).  A részvényenkénti alapnyereség azonban 4,17 euróra emelkedett (2007: 3,80 euró), Klaus Kühn pénzügyi igazgató elmondása szerint.

A bruttó cash flow 10,7 százalékkal,  5.295 millió euróra nőtt,  a HealthCare és a CropScience jelentős üzleti növekedésének köszönhetően.  A nettó cash flow 15,7 százalékkal,  3.608 millió euróra esett vissza, elsősorban a működő tőkében lekötött készpénz mennyiségének megnövekedése miatt. 

A nettó adósság 14,2 milliárd euróra emelkedett 2008. december 31-ével (2007: 12,2 milliárd euró).

Ez a növekedés elsősorban a működő tőkében lekötött készpénz nagyságának megnövekedése, ill.  az akvizíciókra fordított 0,9 milliárd eurós készpénz kiadásnak annak tudható be.  A legfőbb finanszírozási devizák euróval szembeni változásainak 0,6 milliárd eurós hatásuk volt.

A vezetés a nettó adósságot 10 milliárd euró körüli értékre kívánja csökkenteni az év végére.

A 2,3 millió eurós átváltoztatható kötvény tervezett konverziója fogja ebben segíteni a Bayert , s további segítség is várható a működési cash flow-ból, valamint a működési tőke helyzetének egyértelmű javulásából.

A MaterialScience veti vissza a negyedik negyedéves üzleti teljesítményt

A MaterialScience esetében tapasztalt jelentős üzleti visszaesés miatt a Csoport értékesítései 2008 negyedik negyedévében 1,5%-kal, 7.923 millió euróra estek vissza (2007. 4. negyedév: 8040 millió euró). 

A deviza- és portfólióhatásokhoz történő igazítás után a csökkenés 4,0 százalékos volt. 

A HealthCare és a CropScience  6,2%-os, illetve 1,7%-os növekedésével nem volt képes egyensúlyozni a MaterialScience 24,2%-os visszaesését.  A speciális tételek nélküli EBITDA a 1.357 millió eurós értékével

(2007. 4. negyedév: 1422 millió euró) az előző évinél 4,6%-kal alacsonyabb volt. 

A speciális tételek nélküli EBIT értéke 8,8%-kal,  706 millió euróra esett vissza (2007. 4. negyedév: 774 millió euró). A Csoport nettó bevétele 106 millió euróra emelkedett (2007. 4. negyedév: 67 millió euró).

Vezetők, részvényesek és alkalmazottak sorsközössége

Az Igazgatótanács és a Felügyelőbizottság a Részvényesek éves gyűlésén előterjeszti, hogy a 2008-ra vonatkozó részvényenkénti osztalékot 3,7%-kal, 1,40 euróra (2007: 1,35 euró) növeljék.  Ez az osztalék a részvényenkénti alapnyereség 34%-át teszi ki,  így a bejelentett 30% és 40% közé esik.

Wenning hangsúlyozta, a Bayer 108.600 alkalmazottjának kiemelkedő elkötelezettsége tette lehetővé a tavalyi sikereket, a 2008-as évre vonatkozó jutalmak mintegy 475 millió eurót tesznek ki, amelyeket az egész Csoportra kiterjedő ösztönző program keretében fizetnek ki.

A munkahelyek megvédése érdekében minden németországi alkalmazott,  a bérből élő alkalmazottaktól az Igazgatótanács tagjáig,  rendszeresen fizet szolidaritási hozzájárulást, amely 2008-ban az egyes alkalmazottak eltérő javadalmazásának közel 2%-át teszi.  Ebből fedezik a szervezeti intézkedésekkel megszüntetett munkahelyek  azon alkalmazottainak fizetését, akik nem tudnak azonnal elhelyezkedni. Ezt a szolidaritási megállapodást egy évvel ezelőtt hozták tető alá, s részét képezi a vállalat és a munkástanácsok közötti, a munkahelyek védelméről szóló megállapodásnak.  A 2009 végéig érvényes megállapodás értelmében, működési okból nem történhetnek elbocsátások Németországban.

A válságra reagálva, a vezetőség és az alkalmazottak képviselői a MaterialScience részlegnél megegyeztek, hogy ideiglenesen csökkentik az alcsoport németországi létesítményeiben a munkaidőt, s a kollektíven megállapított fizetéseket is ennek arányában csökkentik.  Hasonló intézkedéseket vezettek be a MaterialScience vezető beosztású munkatársai esetében is. 

A Bayer minden alcsoportjánál és szolgáltatási vállalatánál idejekorán szerkezeti és hatékonysági programokkal  látott hozzá a versenyképesség javításához.  A 2006 és 2008 közötti években költség-visszaszorítási intézkedéseket vezetett be, mintegy 1,5 milliárd euró teljes értékben, ezzel vetve meg a hosszútávú sikerek alapját.

Jelenleg a kivárás időszakát élik, különösen a MaterialScience esetében, mielőtt további döntéseket hoznának.

Kedvezők a kilátások a Bayer  élettudományok üzletágai számára 2009-ben

2009 nehéz év lesz, amelyet a bizonytalanság fog uralni, a vezetés mégis hisz a vállalt pozícióiban, ezért  bizakodó, az adósságállományt mindenképpen csökkenteni kívánják. 

A HealthCare üzletág számára fontos piacok esetében a Bayer  3-5% közötti stabil növekedésre számít.

A CropScience piacai esetében 2-3% közötti mérsékelt növekedést tételeznek fel, a Bayer ebben az alcsoportban 28% javulást irányoz elő az alapvető EBITDA/árbevétel érték irányában, míg a CropScience célja a mutató magas,  mintegy 25% körül tartása.

A MaterialScience részleg számára legfontosabb szektorokban nagyon nehéz évre számítanak, a területre a nagymértékű bizonytalanság lesz a jellemző.  Az évkezdés a MaterialScience esetében a vártnál is gyengébb volt, és az alcsoport jelentős visszaesésre számíthat az értékesítés és a speciális tételek előtti EBITDA esetében 2009-ben.

A részlegre vonatkozó negatív forgatókönyv ellenére a Bayer vezetése benne, hogy a Csoport speciális tételek nélküli EBITDA eredménye esetében a visszaesést mintegy 5% körül tudja limitálni.  A Csoport értékesítései ebben az esetben valószínűleg 32 milliárd euró körül alakulnának. 

A Bayer tőke-ráfordítási költségvetése 2009-re 1,5 milliárd euró, szemben az értékleírás és amortizáció 1,3 milliárd eurójával. 

A Bayer csoport mindenképpen erősíteni kívánja kutatási tevékenységét.  Az idei évre vonatkozó, 2,9 milliárd eurós kutatási és fejlesztési költségvetés a vállalat története során az eddigi legmagasabb. 

A kutatás és fejlesztés terén befektetésekkel áttörő innovációkat kívánnak megvalósítani, így biztosítva a növekedést,  ezzel a munkahelyek megtartását és az üzleti sikereket, még ha több évbe is telik, mire a vonatkozó befektetések gyümölcse beérik.

Különös figyelmet fordítanak a kutatás-fejlesztéseknél az emberi élethossz növekedéséből, a Föld lakosság-számának emelkedéséből fakadó igényekre, valamint az életminőség javításának, az energiafelhasználás csökkentésének kérdéseire.  Ebből adódóan fordul a figyelem többek között a szív- és érrendszeri betegségek kutatása, a nőgyógyászati kutatások, a rákgyógyítás kutatása felé.

A növényvédelemben újfajta, az eddig alkalmazott szerekkel ellenállóvá vált kártevők ellen is hatásos készítmények kerülnek előtérbe. Terméshozam-növelő megoldásaikat jól alkalmazzák pl. Indiában a rizstermesztésben.

Támogatják a magas vérnyomás, a szívelégtelenség orvoslását, a nőgyógyászatban az orális fogamzásgátlást, a daganatok elleni készítmények kutatását,  az időskori demencia és az Alzheimer-kór felderítését szolgáló molekuláris képalkotó eljárások kutatását.  A rákkutatásban pl. a Non-Hodgkins szindróma ellen dolgoznak gyógyszeren.

Friss bejelentésük szól a sclerosis multiplex gyógyítására, ahol az antitest-képződés ellen ható gyógyszerük kedvező fázisba érkezett, optimizmussal tekintenek elé.

Műanyag szigetelőanyagaik az energiagazdálkodást segítik.

Hatékony új kozmetikumok kifejlesztésén dolgoznak (Baycusan).

Nanotechnológiai kutatásaik (Baytubes) a hagyományos szerkezetek-anyagok tartósabbá, ellenállóbbá tételét hozzák.

Az Euroastra kérdésére, hogy a szakirodalom által sűrűn említett Personal Medicine, a személyre szabható orvoslás milyen kilátásokkal bír, a Bayer vezető válasza;  jelen fázisban nem adható meg az az időpont, amikor ennek komoly, a tömegek számára elérhető bevezetésével számolhatunk.

Bayer Hungária Kft.
1123 Budapest

Alkotás u. 50.

Tel.: + 36 1 487 4100
Fax: + 36 1 212 1547

News Release

Környezetvédelem a Bayernél

2007-ben indította a Bayer Climat Program-ját, jelezve, hogy a cégnél nagyon komolyan veszik a klíma-előírásokat.

A széndioxid-kibocsátás csökkentésére 2010-ig  1 millió eurót kívánnak költeni. 

A Bayer 60 férőhelyes saját napköziotthon megnyitását tervezi 2009 novemberére, a cég ezzel első ízben alkalmazza Európában a zéró kibocsátású épületekre vonatkozó koncepcióját. Az első „ÖkoKereskedelmi Épület" teljes mértékben klíma-független módon fog működni, azaz, gondoskodik saját energia-szükségletérnek kielégítéséről, károsanyag-kibocsátás nélkül.

A napköziotthon a Bayer monheimi (mémetországi) telephelyén épül meg.  A "Die Sprösslinge" (Az utódok) elnevezésű létesítmény a Bayer CropScience és a Bayer Animal Health monheimi dolgozóinak gyermekeit várja.

A beruházás költsége 2,5 millió euró.

A napköziotthon a kölni székhelyű „educcare" vezetésével fog működni, amely a fiataloknak nyújtott jóléti szolgáltatások területén országos elismertségű cégnek számít Németországban.  A szervezet már most is nyolc hasonló létesítményt irányít az országban.  Az educcare szolgáltatásait két nyelven, németül és angolul nyújtja, különös súlyt fektetve a képzelőerőre, a kreativitásra, a toleranciára és más gyermekek megértésére.
A megújuló energiát használó, zéró kibocsátású épület vázának hőszigetelésére a Bayer MaterialScience nyersanyagain alapuló, poliuretán szigetelőanyagokat használják. A Nap energiáját alkalmazzák az elektromos energia előállítására, fűtésre pedig geotermikus és napenergiát.  Az alkalmazandó foto-elektromos modulok is a Bayer MaterialScience anyagait, a hőre lágyuló poliuretánt  tartalmazzák.  Kimutatták, a külső forrásokból az épület műszaki  berendezéseinek ellátásához igénybe vett elektromos áramot éves viszonylatban bőven ellensúlyozza majd a hálózatba visszajuttatott,  széndioxid-mentes többletenergia.

Bayer Hungária Kft.
1123 Budapest

Alkotás u. 50.

Tel.: + 36 1 487 4100
Fax: + 36 1 212 1547

 

http://www.bayerhungaria.hu/

http://www.bayer-tv.com/ 

http://www.press.bayer.com/

http://www.live.bayer.com/

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük