 Mint ismeretes a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrégiben jelentette meg a kereskedelmi szálláshelyek 2012. évi előzetes statisztikáit, amelyek a 2011-es rekordév eredményeit is meghaladják. A belföldi és a beutazó turizmus jelentőségének bemutatását követően ezúttal azt vizsgáljuk meg, hogy mely települések voltak a legnépszerűbbek a belföldi és a külföldi turisták körében.
Mint ismeretes a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrégiben jelentette meg a kereskedelmi szálláshelyek 2012. évi előzetes statisztikáit, amelyek a 2011-es rekordév eredményeit is meghaladják. A belföldi és a beutazó turizmus jelentőségének bemutatását követően ezúttal azt vizsgáljuk meg, hogy mely települések voltak a legnépszerűbbek a belföldi és a külföldi turisták körében.                
Mint ismeretes a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrégiben jelentette meg a kereskedelmi szálláshelyek 2012. évi előzetes statisztikáit, amelyek a 2011-es rekordév eredményeit is meghaladják. A belföldi és a beutazó turizmus jelentőségének bemutatását követően ezúttal azt vizsgáljuk meg, hogy mely települések voltak a legnépszerűbbek a belföldi és a külföldi turisták körében.
Mint ismeretes a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrégiben jelentette meg a kereskedelmi szálláshelyek 2012. évi előzetes statisztikáit, amelyek a 2011-es rekordév eredményeit is meghaladják. A belföldi és a beutazó turizmus jelentőségének bemutatását követően ezúttal azt vizsgáljuk meg, hogy mely települések voltak a legnépszerűbbek a belföldi és a külföldi turisták körében.
A KSH előzetes adatai alapján 2012-ben a vendégek 55,2%-át (4 584 850 főt), illetve a vendégéjszakák 57,0%-át (12 318 865 éjszakát) a tíz legnépszerűbb város kereskedelmi szálláshelyein regisztrálták, a lista élén szereplő húsz település pedig az összes vendégéjszaka 67,1%-át adta.
A kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszaka-száma alapján megállapított sorrendben 2011-hez képest újdonság, hogy Zalakaros a 9. helyről a 8. helyre került, valamint Győr bekerült a „toplista" 10. helyére. Az összes vendégéjszaka-szám Győrben 25,8%-kal, Budapesten 10,6%-kal, Balatonfüreden 8,4%-kal, Siófokon 7,8%-kal, Hévízen 1,4%-kal, Sárváron 0,5%-kal nőtt 
 2011-hez viszonyítva. 
A belföldi turizmus területén is tapasztalható „mozgás": Zalakaros a 6. helyről az 5. helyre, Gyula pedig a 9. helyről a 6. helyre lépett előre a 2011-es sorrendhez képest. A vendégéjszakák számának bővülése a tíz, belföldiek körében legnépszerűbb város közül Gyula (+20,1%) és Siófok (+16,6%) esetében volt a legjelentősebb.
A kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő külföldiek körében a 2011-es sorrendhez képest Győr a 8. helyről a 7. helyre lépett előre. A vendégéjszakák száma a tíz, külföldiek körében legnépszerűbb város közül Győr (+36,0%), Zalakaros (+28,3%), Budapest (+12,9%) és Balatonfüred (+12,8%) esetében nőtt számottevő mértékben az előző évhez képest.
Ahogy az alábbi táblázatból látható, a főváros mellett a fürdővárosok, a Balaton parti települések, Eger és néhány nyugat-dunántúli város a legkedveltebbek a turisták körében.
  
   
A legnépszerűbb 20 magyarországi város 2012-ben*
| 
 | Összes vendégforgalom | Belföldi vendégforgalom | Külföldi vendégforgalom | ||||||
| Város | Vendégéjszakák | Város | Vendégéjszakák | Város | Vendégéjszakák | ||||
| száma | 2012/ 2011 | száma | 2012/ 2011 | száma | 2012/ 2011 | ||||
| 1. | Budapest | 7 300 022 | +10,6% | Budapest | 876 714 | -3,6% | Budapest | 6 423 308 | +12,9% | 
| 2. | Hévíz | 1 005 231 | +1,4% | Hajdúszoboszló | 464 073 | -2,5% | Hévíz | 670 471 | +3,8% | 
| 3. | Hajdúszoboszló | 715 732 | -1,5% | Siófok | 409 502 | +16,6% | Bük | 368 083 | -3,6% | 
| 4. | Bük | 635 046 | -3,2% | Hévíz | 334 760 | -3,0% | Sárvár | 269 407 | -0,7% | 
| 5. | Siófok | 581 712 | +7,8% | Zalakaros | 291 331 | -11,0% | Hajdúszoboszló | 251 659 | +0,3% | 
| 6. | Balatonfüred | 483 777 | +8,4% | Gyula | 268 096 | +20,1% | Balatonfüred | 228 827 | +12,8% | 
| 7. | Sárvár | 447 432 | +0,5% | Sopron | 267 115 | -23,2% | Győr | 200 352 | +36,0% | 
| 8. | Zalakaros | 431 150 | -1,2% | Bük | 266 963 | -2,5% | Siófok | 172 210 | -8,6% | 
| 9. | Sopron | 360 982 | -17,8% | Balatonfüred | 254 950 | +4,7% | Zalakaros | 139 819 | +28,3% | 
| 10. | Győr | 357 781 | +25,8% | Eger | 213 610 | -3,8% | Sopron | 93 867 | +2,8% | 
| 11. | Eger | 302 805 | -1,6% | Miskolc | 185 962 | +13,1% | Eger | 89 195 | +4,0% | 
| 12. | Gyula | 300 799 | +26,0% | Sárvár | 178 025 | +2,5% | Szeged | 88 807 | +8,4% | 
| 13. | Debrecen | 251 017 | +0,4% | Debrecen | 164 260 | -2,2% | Debrecen | 86 757 | +5,8% | 
| 14. | Szeged | 250 921 | +6,0% | Szeged | 162 114 | +4,8% | Kecskemét | 76 984 | -15,2% | 
| 15. | Miskolc | 236 784 | +10,6% | Visegrád | 160 255 | +9,4% | Mosonmagyaróvár | 73 449 | +4,2% | 
| 16. | Pécs | 200 678 | +2,7% | Győr | 157 429 | +14,8% | Hegykő | 71 144 | -0,9% | 
| 17. | Visegrád | 181 729 | +12,0% | Pécs | 147 653 | +7,7% | Harkány | 58 223 | -2,4% | 
| 18. | Harkány | 163 928 | +5,0% | Egerszalók | 127 155 | +26,6% | Vecsés | 56 437 | +3,3% | 
| 19. | Balatonszemes | 148 534 | +11,8% | Gyöngyös | 117 015 | +27,5% | Révfülöp | 53 594 | +6,2% | 
| 20. | Keszthely | 140 756 | -17,9% | Balatonszemes | 112 424 | +11,3% | Pécs | 53 025 | -9,1% | 
*A kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszaka-száma alapján. Forrás: KSH (előzetes adatok)
A legnépszerűbb városok fő küldőországai
A külföldi vendégéjszakák száma alapján legnépszerűbb tíz település elsődleges küldőországa –
Sárvár kivételével, ahol a csehek és az osztrákok szálltak meg legnagyobb arányban – Németország volt a KSH 2012. évi előzetes adatai szerint. A fővárosban az Egyesült Királyság és Olaszország, a fürdővárosokban és a Nyugat-Dunántúlon a szomszédos és közeli országok, elsősorban Ausztria és mellette Csehország, Lengyelország, Oroszország, Románia és Ukrajna lakói fordultak meg legnagyobb arányban.
  
   
A külföldi vendégforgalom alapján legnépszerűbb városok TOP 3 küldőpiaca, 2012
| 
 | 1. | 2. | 3. | |
| 1. | Budapest | Németország (619 269) | Egyesült Királyság (528 257) | Olaszország (520 239) | 
| 2. | Hévíz | Németország (258 012) | Oroszország (181 232) | Ausztria (96 647) | 
| 3. | Bük | Németország (113 129) | Csehország (110 859) | Ausztria (100 856) | 
| 4. | Sárvár | Csehország (97 026) | Ausztria (96 285) | Németország (31 569) | 
| 5. | Hajdúszoboszló | Németország (66 642) | Lengyelország (61 760) | Románia (50 084) | 
| 6. | Balatonfüred | Németország (89 145) | Hollandia (31 577) | Dánia (30 282) | 
| 7. | Győr | Németország (93 382) | Románia (14 107) | Ausztria (10 433) | 
| 8. | Siófok | Németország (69 802) | Ausztria (16 984) | Csehország (11 606) | 
| 9. | Zalakaros | Németország (66 203) | Ausztria (26 919) | Csehország (15 326) | 
| 10. | Sopron | Németország (24 204) | Ausztria (19 635) | Ukrajna (16 185) | 
*A kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszaka-száma alapján, zárójelben a vendégéjszakák száma.
Forrás: KSH (előzetes adatok)
Új szereplők az élmezőnyben
A válság előtti utolsó év, 2007 rangsorához képest az első három helyen nem történt változás: az összes vendégéjszaka-számot tekintve 2007-ben is Budapest, Hévíz és Hajdúszoboszló állt az élen, és a kereskedelmi szálláshelyek belföldi vendégei körében Budapest, Hajdúszoboszló és Siófok, a külföldiek körében Budapest, Hévíz és Bük volt a legkedveltebb. 2007-hez képest újdonságot jelent Sárvár és Győr megjelenése a tíz legjelentősebb vendégforgalommal büszkélkedő város között, míg a belföldiek körében Gyula, a külföldiek körében pedig Sopron lépett annyi helyet előre, hogy bekerülhetett a tízes élmezőnybe.
A magyarországi turisztikai régiókat népszerűsítő marketingtevékenység
A Magyar Turizmus Zrt. központi kampányai mellett a társaság Regionális Marketing Igazgatóságai is szerteágazó tevékenységet folytattak tavaly a magyarországi turisztikai régiók népszerűsítése érdekében mind belföldön, mind pedig külföldön. Részletes információ a Magyar Turizmus Zrt. 2012. évi marketingtevékenységéről a társaság éves beszámolójában, itt: http://neta.itthon.hu/szakmai-oldalak/beszamolok/magyar-turizmus-zrt
A Magyar Turizmus Zrt. 2013. évi tevékenységéről a http://neta.itthon.hu/szakmai-oldalak/strategiai-dokumentumok/marketingterv-akcioterv linkre kattintva elérhető nemzeti turisztikai marketingtervből lehet részletesen tájékozódni.

 
                             
                             
                             
                       
                       
                      