Magyar idő szerint tegnap hajnalban Warren Buffett, a világ legsikeresebb befektetője nyilatkozatot tett közzé, amelyben kritizálja a Kraft élelmiszeripari konszern felvásárlási ajánlatát a brit Cadbury édesipari cégre.

 

 

Magyar idő szerint tegnap hajnalban Warren Buffett, a világ legsikeresebb befektetője nyilatkozatot tett közzé, amelyben kritizálja a Kraft élelmiszeripari konszern felvásárlási ajánlatát a brit Cadbury édesipari cégre.

 

 „A részvényes, aki igent mond az akvizícióra, egy olyan óriás tranzakcióra bólint rá, amelyről nem tudja mennyibe kerül és hogyan lesz kifizetve" – mondta Omaha Bölcse, akinek holdingcége, a Berkshire Hathaway 9,4 százalékos részesedéssel a Kraft legnagyobb tulajdonosa. Buffett szerint a Kraftnak nem szabadna alulárazott részvényeivel fizetnie a Cadbury-ért.

Mint ismeretes, Irene Rosenfeld, a Kraft vezérigazgatója 3 hónapos állóháború után, december 4-én formálisan is 17 milliárd dollárt ajánlott a csokicég részvényeiért. A Cadbury menedzsmentje december 14-én elutasította az ellenséges felvásárlási ajánlatot, mondván az alulértékeli az árbevétel- és profitnövekedés előtt álló Cadbury-t. A Kraft szeptember 7-e óta kerülgeti a brit céget, amire időközben az amerikai Hershey és az olasz Ferrero csoport is szemet vetett.

A Wall Street Journal Europe ma reggeli elemzése szerint nem egyértelmű, hogy Buffett a Cadbury-ügylet ellen vagy mellette kardoskodik, bejelentésének célközönsége ugyanis a Cadbury részvényesei, akik február 1-jén döntenek arról, hogy eladják-e papírjaikat a Kraftnak. Buffett arról nevezetes, hogy portfoliócégeinek „menedzsmentjébe fektet be" és szabad kezet ad a jól vezetett vállalatoknak. Ezért is elképzelhető, hogy megnyilvánulásával „rossz rendőrként" segíti Rosenfeld asszonyt, és szavai kijózaníthatják a magasabb vételárban reménykedő Cadbury-tulajdonosokat. Ezt a feltevést támasztja alá a Kraft közleménye is, mely szerint a cég vezérigazgatója napi kapcsolatban áll a főrészvényessel, aki, ha ellene vannak, akár a színfalak mögött is elgáncsolhatná az akvizíciót.

Préda István, a cégeladások és -felvásárlások szervezésére szakosodott MB Partners Zrt. vezetője szerint magyar magáncégek eladásánál is jellemző a Kraft-háborúban alkalmazott pszichológiai hadviselés. A tárgyalásban erősebb vevő sokszor alacsonyabb vételárat és jobb szerződéses feltételeket érhet el, ha az agresszív és engedékeny stílust egyszerre alkalmazza a tárgyalás során. Ez a taktika azonban csak akkor hiteles, ha a szerepeket megosztják, így szükséges egy tekintéllyel bíró „hajthatatlan döntéshozó" bevonása, mely szerepet – mint a Kraft esetében – sokszor a háttérben „morgolódó" tulajdonos vállalja magára. Szerencsére, az ilyen manipulációk megfelelő taktikával és tapasztalattal az eladó részéről ellensúlyozhatók vagy hitelteleníthetők – tette hozzá Préda.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük