2010-től megváltoznak a közlekedési eszközök bérbeadására vonatkozó áfa szabályok, mely jelentősen átalakíthatja a külföldről bérelt személygépkocsikra létrejött struktúrákat. A külföldről bérelt autó bérleti díjáról kiállított számla áfa tartalmát a külföldi adóhatóság eddig rendre visszautalta. Az uniós áfa-direktívával összhangban jövőre életbe lépő új teljesítési hely szabályok azonban megszüntetik ezt az „idilli" állapotot.

2010-től megváltoznak a közlekedési eszközök bérbeadására vonatkozó áfa szabályok, mely jelentősen átalakíthatja a külföldről bérelt személygépkocsikra létrejött struktúrákat. A külföldről bérelt autó bérleti díjáról kiállított számla áfa tartalmát a külföldi adóhatóság eddig rendre visszautalta. Az uniós áfa-direktívával összhangban jövőre életbe lépő új teljesítési hely szabályok azonban megszüntetik ezt az „idilli" állapotot.

Jövőre megváltoznak a közlekedési eszközök bérbeadására vonatkozó teljesítési hely szabályok, és ez jelentősen átalakíthatja a jellemzően nagy értékű, a magyar társaságok vezetői részére külföldről bérelt személygépkocsikra létrejött adóoptimalizációs struktúrákat. A meghatározó tényezők közül a forgalmi adót érintő változások lesznek jelentősek. A jelenlegi gyakorlat szerint a vállalatok külföldről – a legtöbbször Németországból – bérbe vett autókat bocsátanak vezetőik részére. A bérletről – a jelenlegi gyakorlat szerint – német forgalmi adót tartalmazó számlát kapnak, a német áfa ugyanakkor nem maradt „elsüllyedt költség" a magyar cégeknél. Az EU egységes visszatérítési rendszerében ugyanis a német adóhatóság rendre visszautalta a bérleti díjak áfáját. Az uniós áfa-direktívával összhangban jövőre életbe lépő új teljesítési hely szabályok azonban megszüntetik ezt az „idilli" állapotot.

Azt, hogy a bérbe vételről jövőre áfás számlát állítanak-e ki a vállalkozás számára, három tényező befolyásolja; a bérbeadási időtáv, a bérlő adóalanyisága, és hogy ténylegesen melyik államban használják az autókat.

Autóbérletről kapott számla – az Áfa nem levonható, ha …

A megváltozott szabályok alapján a magyar cég abban az esetben fog németországi áfát tartalmazó számlát kapni a bérbe vételről 2010-ben is, amennyiben a magyar cégek 30 napnál nem hosszabb időszakra bérlik és Németországban veszik át az autókat. Bizonyos esetben azonban felmerülhet a rendeltetésszerű joggyakorlás adóhatóság általi vizsgálata is.

Egyéb esetekben a német bérbeadó áfát nem tartalmazó számlát fog kiállítani a bérbeadásról a magyar társaság számára, melynek értéke után a magyar bérlő lesz az adófizetésre kötelezett, azonban a gépkocsik bérleti díjának áfája nem lesz levonható! A 2009-ig érvényes adókörnyezetre kialakított struktúrákat tehát mindenképpen felül kell vizsgálni, vajon megéri-e azokat alkalmazni jövőre is. „A jövő évi áfa változások mellett a döntéshozók biztosan figyelembe fogják venni a hazai regisztrációs adóterheket is, s az idei optimum helyett a legkisebb rossz elve mentén fogják majd megtalálni az új megoldásokat. Mozgásterük így meglehetősen leszűkül."- mutatott rá Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary Zrt. adócsoportjának vezetője.

Rövid, vagy hosszú távú bérbeadás – sok kicsi sokra megy?

Az új – teljesítési hely – szabály szerint a 30 napnál nem hosszabb bérbeadás után abban az államban kell áfát fizetni, ahol az átadás megtörténik. Eszerint, illetve az adófizetésre kötelezettre vonatkozó, januártól hatályos új szabályok szerint ha a magyar társaság Magyarországon veszi át az autót, azután neki kell megfizetnie az áfát 25%-os kulccsal.

Hosszútávú bérlet – társaságok egymás között

A 30 napnál hosszabb bérbeadás esetén amennyiben a bérlőnek van a saját állama szerinti adószáma, akkor adóalanynak minősül. 2010-től pedig, ha az adóalanyoknak történő hosszú távú bérbeadás teljesítési helye másik államban van, az adóalanynak minősülő bérlő a saját bevallásában kell hogy megfizesse az adót: ilyen esetben a német bérbeadó áfát nem tartalmazó számlát állít ki a magyar bérlőnek.

2010-ben, az új áfa szabályok miatt a külföldről 30 napot meghaladóan autót bérlő magyar társaságok tehát jellemzően az ideihez képest 25 százalékos többletköltséggel kell, hogy tervezzenek. Emiatt a jelenlegi struktúrák felülvizsgálatára, illetve, amennyiben szükséges, módosítására van szükség. Az új optimum kiszámításánál figyelembe kell venni:

  • a bérbe vétel áfáját (a bérleti díj 25%-a), mint korábban nem felmerült költséget;
  • a vételárat és a regisztrációs adót, amik egy saját tulajdonú autó egyszeri, fix költségei.

„Mivel általános recept nincs, egyedileg kell eldönteni, hogy megéri-e fenntartani a külföldi bérletet pl. a tervezett használati időtől, illetve az autó értékétől függően"- összegzett Hegedüs Sándor.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük