Elkészült az új felsőoktatási szakstruktúra-javaslat — Több új képzés is megjelenik 2016-tól
A felsőoktatás átalakítási folyamatában elvégezte a bolognai rendszer felülvizsgálatát az Emberi Erőforrások Minisztériumának Felsőoktatásért Felelős Államtitkársága. Az egy évtizedes rendszer áttekintésével és a korrekciós javaslatok megfogalmazásával az oktatás és a finanszírozás hatékonyságát kívánja erősíteni a kormányzat, választ adva a szakmai, a társadalmi és a gazdasági igényekre is.
A felsőoktatás átalakítási folyamatában elvégezte a bolognai rendszer felülvizsgálatát az Emberi Erőforrások Minisztériumának Felsőoktatásért Felelős Államtitkársága. Az egy évtizedes rendszer áttekintésével és a korrekciós javaslatok megfogalmazásával az oktatás és a finanszírozás hatékonyságát kívánja erősíteni a kormányzat, választ adva a szakmai, a társadalmi és a gazdasági igényekre is.
A Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság az elmúlt hónapokban egyeztetés-sorozatot folytatott, melynek eredményeként kialakította a 2016-os felvételi eljárástól érvényes felsőoktatási szakjegyzék új, korrigált változatát. A Felsőoktatási Kerekasztal április 21-én, a Kormány pedig májusban tárgyal a javaslatról.
A tárca a Magyar Rektori Konferencia (MRK) szakbizottságaival együttműködve készítette el az új képzési struktúrára vonatkozó javaslatát, amelyhez az átalakításban érintett területek szakmai szervezetei és kormányzati szereplők is fogalmaztak meg pontosító javaslatokat és észrevételeket.
A több hónapos felülvizsgálati folyamat során a tárca és az MRK szakbizottságai közösen, szakonként egyesével tárgyalták a 2005-ben, a bolognai rendszer bevezetésekor létrehozott és jelenleg elérhető valamennyi képzési formát, alap- és mesterképzésen, továbbá a felsőoktatási szakképzések területén egyaránt. Emellett az alapképzések esetében figyelembe vették a Diplomás Pályakövetési Rendszerből az elhelyezkedésre és a jövedelemre vonatkozó információkat (táblázat mellékelve), az elmúlt évek jelentkezési és felvételi arányait, a szakok közötti távolságot és a képzési szintek indokoltságát is.
Mindezek alapján a Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság – 10 évvel a jelenleg hatályos rendszer bevezetését követően – érdemi módosítást javasol a felsőoktatási szakstruktúrát illetően.
Az előterjesztés alapján a felsőoktatási intézmények újra osztatlan formában képezhetik majd a pszichológusokat és az elméleti közgazdászokat, továbbá az MRK agrártudományi szakbizottságának kérésével összhangban létrejön az ugyancsak 5 éves agrármérnöki képzés is.
Az elmúlt hetekben a sajtóban terjedő hírekkel ellentétben alapképzésben és mesterképzésben sem szűnik meg a kommunikáció és médiatudomány szak, ugyanakkor megszűnik felsőoktatási szakképzésben és a szabad bölcsészet szak külön szakirányaként.
A tervezet szerint néhány képzés a jövőben más néven lesz elérhető: így például a (nem tanári) ének-zene szak a jövőben zenekultúra, a logisztikai menedzsment ellátásilánc-menedzsment néven szerepel majd.
A megszüntetésre javasolt szakok között továbbra is szerepel viszont a nemzetközi tanulmányok alapszak (mesterképzésben viszont megmarad!) és a terminológia mesterszak.
A javaslat szerint a mérnökképzésben is várható változás: a munkaerőpiac sokkal specifikusabb és magas szintű tudással rendelkező mérnököket igényel több olyan területen, amelyek hiánya a vállalatok fejlődésének gátját jelenti. Ezért kivezetésre kerül néhány olyan alapképzési szak, amelyek nem specifikus szakmára készítenek fel, mint például a műszaki menedzser és az ipari terméktervező mérnök, azonban ezeket mesterképzésben továbbra is lehet hallgatni.
A felsőoktatásban szerezhető képesítések jegyzéke – a jogalkalmazást segítendő – a jövőben egységesen, egy rendeletben tartalmazza majd a felsőoktatásban alap- és mesterképzésben, valamint felsőoktatási szakképzésben szervezhető szakok és a szakokon szerezhető szakképzettségek jegyzékét, és egyúttal tartalmazza majd az egyes szakok Magyar Képesítési Keretrendszerben elfoglalt helyét és az Európai Képesítési Keretrendszerhez való illeszkedési szintet jelző számot is.
A képzési szerkezet racionalizálása és a képzési tartalmak minőségelvű fejlesztése nemcsak gazdasági érdek, hanem társadalmi és szakmai igény is egyben. A Kormány célja, hogy a szakok számának csökkentésével megteremtse a képzési kimenet, valamint a gazdasági és társadalmi elvárások közötti összhangot, ezzel javítva az oktatás, a foglalkoztatás és a gazdaság versenyképességét.
A szakok számának csökkentése révén a demográfiai okokból folyamatosan csökkenő hallgatói létszám ellenére is javul a felsőoktatás kurzusonkénti létszámokban mérhető hatékonysága. Az átalakítás révén a jövőben a képzési kínálat és a képzések tartalma teljes mértékben igazodik majd a társadalmi, gazdasági és regionális fejlődéshez.
A képzési szerkezet átalakítását alátámasztó Diplomás Pályakövetési Rendszer adatai az alábbi táblázatban olvashatók.
Képzési terület |
Alapképzési szak |
Alapképzés után mesterszakon továbbtanulók aránya a (%) |
Átlagos havi bruttó összjövedelem 2013 májusában (foglalkoztatottak körében, Ft/hó) |
Diplomás munkát végzők aránya 2013 májusában (FEOR alapján, foglalkoztatottak körében, %) |
||||
Agrár |
Állattenyésztő mérnöki (n=114) |
32,5 |
178 982 |
67,7 |
||||
Élelmiszermérnöki (n=341) |
32,6 |
194 841 |
61,7 |
|||||
Földmérő és földrendező mérnöki (n=80) |
17,5 |
191 467 |
91,1 |
|||||
Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki (n=592) |
27,5 |
176 440 |
57,4 |
|||||
Informatikus és szakigazgatási agrármérnöki (n=83) |
30,1 |
163 385 |
58,8 |
|||||
Kertészmérnöki (n=455) |
27,0 |
158 921 |
48,2 |
|||||
Környezetgazdálkodási agrármérnöki (n=388) |
26,3 |
171 429 |
60,5 |
|||||
Lótenyésztő, lovassport szervező agrármérnöki (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Mezőgazdasági és élelmiszeripari gépészmérnöki (n=123) |
5,7 |
206 462 |
65,3 |
|||||
Mezőgazdasági mérnöki (n=387) |
17,1 |
191 709 |
62,9 |
|||||
Mezőgazdasági szakoktató (n=12) |
0 fő |
269 663 |
8 fő a 11 főből |
|||||
Növénytermesztő mérnöki (n=25) |
32,0 |
164 530 |
9 fő a 16 főből |
|||||
Szőlész-borász mérnöki (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Tájrendező és kertépítő mérnöki (n=137) |
64,2 |
133 532 |
61,8 |
|||||
Természetvédelmi mérnöki (n=266) |
29,3 |
167 386 |
47,6 |
|||||
Vadgazda mérnöki (n=205) |
17,6 |
167 146 |
47,0 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
26,8 |
177 846 |
58,4 |
|||||
Bölcsészet-tudomány |
Andragógia (n=2476) |
15,8 |
188 039 |
59,7 |
||||
Anglisztika (n=1156) |
43,9 |
189 941 |
67,2 |
|||||
Germanisztika (n=539) |
45,3 |
218 779 |
69,7 |
|||||
Keleti nyelvek és kultúrák (n=167) |
38,3 |
196 743 |
61,7 |
|||||
Magyar (n=918) |
58,6 |
144 525 |
56,3 |
|||||
Néprajz (n=94) |
43,6 |
180 985 |
59,3 |
|||||
Ókori nyelvek és kultúrák (n=52) |
53,8 |
189 070 |
6 fő a 12 főből |
|||||
Pedagógia (n=381) |
30,2 |
169 341 |
64,2 |
|||||
Pszichológia (n=675) |
77,0 |
184 024 |
79,9 |
|||||
Romanisztika (n=375) |
43,5 |
218 263 |
56,8 |
|||||
Romológia (n=9) |
4 fő |
141 471 |
3 fő a 4 főből |
|||||
Szabad bölcsészet (n=852) |
38,0 |
161 416 |
53,0 |
|||||
Szlavisztika (n=221) |
43,0 |
199 907 |
47,0 |
|||||
Történelem (n=1008) |
53,0 |
149 546 |
53,1 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
40,0 |
181 438 |
60,9 |
|||||
Társadalom-tudomány |
Informatikus könyvtáros (n=525) |
16,2 |
163 258 |
61,6 |
||||
Kommunikáció és médiatudomány (n=3022) |
15,3 |
187 765 |
61,4 |
|||||
Kulturális antropológia (n=47) |
36,2 |
149 061 |
12 fő a 19 főből |
|||||
Nemzetközi tanulmányok (n=1032) |
36,2 |
224 053 |
69,6 |
|||||
Politológia (n=331) |
46,2 |
213 182 |
61,2 |
|||||
Szociális munka (n=1682) |
7,3 |
170 840 |
76,1 |
|||||
Szociálpedagógia (n=1238) |
6,0 |
169 491 |
72,6 |
|||||
Szociológia (n=377) |
42,2 |
176 048 |
61,7 |
|||||
Társadalmi tanulmányok (n=300) |
51,7 |
171 839 |
54,5 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
18,7 |
181 799 |
67,7 |
|||||
Informatika |
Gazdaságinformatikus (n=408) |
34,8 |
265 758 |
85,7 |
||||
Mérnökinformatikus (n=1789) |
27,5 |
278 142 |
88,9 |
|||||
Programtervező informatikus (n=816) |
30,6 |
261 339 |
91,5 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
29,3 |
272 122 |
89,2 |
|||||
Jogi |
Igazságügyi igazgatási (n=489) |
4,5 |
221 313 |
58,3 |
||||
Munkaügyi és társadalombiztosítási igazgatási (n=666) |
12,6 |
216 573 |
77,0 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
9,2 |
218 667 |
68,6 |
|||||
Közigazgatási, rendészeti és katonai |
Biztonság- és védelempolitikai (n=41) |
48,8 |
206 207 |
4 fő a 15 főből |
||||
Büntetés-végrehajtási nevelő (n=8) |
0 fő |
209 425 |
2 fő a 6 főből |
|||||
Bűnügyi igazgatási (n=11) |
2 fő |
411 724 |
1 fő a 11 főből |
|||||
Katasztrófavédelem (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Katonai gazdálkodási (n=20) |
35,0 |
253 631 |
19 fő a 19 főből |
|||||
Katonai logisztika (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Katonai üzemeltetés (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Katonai vezetői (n=39) |
12,8 |
268 442 |
94,9 |
|||||
(Köz)igazgatás-szervező (n=1266) |
21,2 |
248 414 |
85,1 |
|||||
Nemzetbiztonsági (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Nemzetközi igazgatási (n=212) |
24,5 |
210 935 |
63,6 |
|||||
Rendészeti igazgatási (n=47) |
4,3 |
298 678 |
40,5 |
|||||
Védelmi igazgatási (n=242) |
19,4 |
256 021 |
73,2 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
21,4 |
248 999 |
79,4 |
|||||
Gazdaság-tudományok |
Alkalmazott közgazdaságtan (n=274) |
78,5 |
230 957 |
83,8 |
||||
Emberi erőforrások (n=601) |
14,5 |
241 102 |
67,5 |
|||||
Gazdálkodási és menedzsment (n=5478) |
21,7 |
239 132 |
73,2 |
|||||
Gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés (n=48) |
87,5 |
268 416 |
12 fő a 13 főből |
|||||
Kereskedelem és marketing (n=1988) |
24,5 |
230 491 |
73,1 |
|||||
Közszolgálati (n=233) |
27,9 |
210 832 |
65,5 |
|||||
Nemzetközi gazdálkodás (n=1261) |
27,1 |
270 773 |
69,2 |
|||||
Pénzügy és számvitel (n=2460) |
20,8 |
247 181 |
70,3 |
|||||
Turizmus-vendéglátás (n=3154) |
9,5 |
181 502 |
45,1 |
|||||
Üzleti szakoktató (n=66) |
13,6 |
228 689 |
84,9 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
20,9 |
230 869 |
67,1 |
|||||
Műszaki |
Anyagmérnöki (n=117) |
25,6 |
262 897 |
74,4 |
||||
Biomérnöki (n=121) |
85,1 |
181 852 |
83,3 |
|||||
Energetikai mérnöki (n=70) |
65,7 |
169 531 |
90,3 |
|||||
Építészmérnöki (n=239) |
41,4 |
167 511 |
89,5 |
|||||
Építőmérnöki (n=679) |
34,6 |
199 286 |
88,3 |
|||||
Faipari mérnöki (n=85) |
18,8 |
165 645 |
68,6 |
|||||
Gépészmérnöki (n=1761) |
27,5 |
285 770 |
84,0 |
|||||
Had- és biztonságtechnikai mérnöki (n=189) |
13,8 |
248 068 |
74,8 |
|||||
Ipari termék- és formatervező mérnöki (n=156) |
42,9 |
182 739 |
77,8 |
|||||
Járműmérnöki (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Könnyűipari mérnöki (n=244) |
9,0 |
223 862 |
62,3 |
|||||
Környezetmérnöki (n=707) |
27,2 |
196 797 |
66,2 |
|||||
Közlekedésmérnöki (n=493) |
28,2 |
263 272 |
76,8 |
|||||
Logisztikai mérnöki (n=) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Mechatronikai mérnöki (n=287) |
56,4 |
314 090 |
94,8 |
|||||
Molekuláris bionika mérnöki (n=41) |
100,0 |
93 827 |
2 fő a 2 főből |
|||||
Műszaki földtudományi (n=81) |
40,7 |
263 525 |
48,7 |
|||||
Műszaki menedzser (n=991) |
17,7 |
242 718 |
74,4 |
|||||
Műszaki szakoktató (n=31) |
19,4 |
273 850 |
86,7 |
|||||
Vegyészmérnöki (n=271) |
69,7 |
257 621 |
82,3 |
|||||
Villamosmérnöki (n=1466) |
30,3 |
293 421 |
86,4 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
31,2 |
256 400 |
80,4 |
|||||
Orvos- és egészség-tudomány |
Ápolás és betegellátás (n=1500) |
5,6 |
202 847 |
92,1 |
||||
Egészségügyi gondozás és prevenció (n=451) |
10,0 |
162 522 |
87,4 |
|||||
Egészségügyi szervező (n=424) |
9,7 |
179 360 |
68,2 |
|||||
OLKDA (n=377) |
8,8 |
223 671 |
86,3 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
7,4 |
196 047 |
87,1 |
|||||
Pedagógus-képzés |
Csecsemő- és kisgyermeknevelő (n=66) |
10,6 |
167 300 |
89,5 |
||||
Gyógypedagógia (n=1161) |
10,2 |
174 041 |
93,8 |
|||||
Konduktor (n=74) |
24,3 |
139 734 |
90,5 |
|||||
Óvodapedagógus (n=1612) |
3,2 |
138 807 |
81,7 |
|||||
Tanító (n=1170) |
5,4 |
147 341 |
75,7 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
6,3 |
152 235 |
83,9 |
|||||
Sport-tudomány |
Humánkineziológia (n=33) |
51,5 |
112 756 |
10 fő a 14 főből |
||||
Rekreációszervezés és egészségfejlesztés (n=692) |
17,6 |
149 343 |
52,3 |
|||||
Sportszervező (n=213) |
35,2 |
176 299 |
66,4 |
|||||
Testnevelő-edző (n=413) |
41,4 |
148 252 |
59,0 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
28,5 |
152 417 |
56,8 |
|||||
Természet-tudomány |
Biológia (n=639) |
55,7 |
159 989 |
62,0 |
||||
Fizika (n=196) |
67,9 |
146 635 |
95,2 |
|||||
Földrajz (n=725) |
40,7 |
147 439 |
49,5 |
|||||
Földtudományi (n=252) |
62,3 |
168 433 |
50,7 |
|||||
Kémia (n=214) |
57,5 |
186 901 |
74,2 |
|||||
Környezettan (n=369) |
30,4 |
147 598 |
49,1 |
|||||
Matematika (n=370) |
60,5 |
169 274 |
75,0 |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
50,6 |
157 611 |
60,7 |
|||||
Képzési terület |
Alapképzési szak |
Alapképzés után mesterszakon továbbtanulók aránya a (%) |
Átlagos havi bruttó összjövedelem 2013 májusában (foglalkoztatottak körében, Ft/hó) |
Diplomás munkát végzők aránya 2013 májusában (FEOR alapján, foglalkoztatottak körében, %) |
||||
Művészet |
Alkalmazott látványtervezés (n=18) |
10 fő |
131 846 |
0 fő az 1 főből |
||||
Alkotóművészet és muzikológia (n=23) |
82,6 |
74 588 |
3 fő a 3 főből |
|||||
Animáció (n=15) |
8 fő |
201 135 |
5 fő a 6 főből |
|||||
Design- és művészetelmélet (n=17) |
5 fő |
122 449 |
4 fő a 6 főből |
|||||
Előadóművészet (n=437) |
58,1 |
127 101 |
92,7 |
|||||
Építőművészet (n=54) |
55,6 |
121 262 |
7 fő a 12 főből |
|||||
Fémművesség (n=9) |
5 fő |
39 488 |
0 fő az 1 főből |
|||||
Formatervezés (n=45) |
40,0 |
141 850 |
6 fő a 8 főből |
|||||
Fotográfia (n=23) |
43,5 |
117 811 |
4 fő a 6 főből |
|||||
Gyártásszervező (n=3) |
0 fő |
114 000 |
1 fő az 1 főből |
|||||
Kameraman (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Képzőművészet-elmélet (n=9) |
3 fő |
93 946 |
1 fő a 2 főből |
|||||
Kerámiatervezés (n=10) |
6 fő |
101 592 |
0 fő a 2 főből |
|||||
Koreográfus (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|||||||
Média design (n=21) |
66,7 |
177 915 |
5 fő a 6 főből |
|||||
Mozgókép (n=9) |
0 fő |
139 667 |
4 fő az 5 főből |
|||||
Táncművész (n=34) |
0,0 |
234 816 |
90,0 |
|||||
Táncos és próbavezető (n=106) |
21,7 |
130 629 |
75,0 |
|||||
Televíziós műsorkészítő (n=13) |
3 fő |
120 250 |
2 fő a 4 főből |
|||||
Tervezőgrafika (n=43) |
65,1 |
195 659 |
8 fő a 8 főből |
|||||
Textiltervezés (n=42) |
59,5 |
100 018 |
4 fő a 7 főből |
|||||
Üvegtervezés (n=5) |
3 fő |
49 000 |
1 fő az 1 főből |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
49,6 |
135 444 |
83,4 |
|||||
Művészet-közvetítés |
Drámainstruktor (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
||||||
Elektronikus ábrázolás (n=68) |
4,4 |
122 400 |
48,3 |
|||||
Ének-zene (n=105) |
39,0 |
147 155 |
80,4 |
|||||
Képi ábrázolás (n=190) |
29,5 |
141 728 |
52,8 |
|||||
Kézműves (n=27) |
33,3 |
104 525 |
5 fő a 11 főből |
|||||
Környezetkultúra (n=52) |
5,8 |
114 294 |
48,0 |
|||||
Mozgóképkultúra és médiaismeret (n=83) |
19,3 |
180 719 |
78,9 |
|||||
Plasztikai ábrázolás (n=10) |
1 fő |
81 500 |
0 fő a 3 főből |
|||||
Képzésterületi átlag (alapképzés) |
24,1 |
141 615 |
61,5 |
|||||
Alapképzések átlaga |
25,5 |
209 946 |
71,8 |
|||||
|
|
|
|
|||||
Képzési terület |
Osztatlan mesterképzés neve |
Átlagos havi bruttó összjövedelem 2013 májusában (foglalkoztatottak körében, Ft/hó) |
Diplomás munkát végzők aránya 2013 májusában (FEOR alapján, foglalkoztatottak körében, %) |
|
||||
Agrár |
Állatorvosi (n=51) |
163 843 |
97,7 |
|
||||
Erdőmérnöki (n=38) |
182 020 |
89,7 |
|
|||||
Képzésterületi átlag (osztatlan) |
171 397 |
94,4 |
|
|||||
Jogi |
Jogász (n=1606) |
215 095 |
92,7 |
|
||||
Műszaki |
Építész (n=77) |
186 094 |
97,9 |
|
||||
Orvos- és egészség-tudomány |
Általános orvos (n=568) |
302 298 |
99,8 |
|
||||
Fogorvos (n=181) |
179 147 |
100,0 |
|
|||||
Gyógyszerész (n=282) |
263 249 |
99,6 |
|
|||||
Képzésterületi átlag (osztatlan) |
266 127 |
99,8 |
|
|||||
Művészet |
Építőművész (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|
|||||
Festőművész (n=26) |
101 165 |
4 fő az 5 főből |
|
|||||
Filmdramaturg (n=7) |
114 000 |
1 fő az 1 főből |
|
|||||
Grafikusművész (n=15) |
89 972 |
4 fő a 6 főből |
|
|||||
Intermédia-művész (n=4) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|
||||||
Restaurátorművész (n=5) |
160 000 |
1 fő az 1 főből |
|
|||||
Színházi dramaturg (n=8) |
80 000 |
2 fő a 2 főből |
|
|||||
Színházrendező (n=0) |
Nem áll rendelkezésre adat |
|
||||||
Színművész (n=18) |
171 139 |
14 fő a 14 főből |
|
|||||
Szobrászművész (n=5) |
154 056 |
0 fő az 1 főből |
|
|||||
Képzésterületi átlag (osztatlan) |
132 150 |
86,7 |
|
|||||
Osztatlan mesterképzések átlaga |
230 466 |
95,3 |
|
|||||