Enni, inni, jól mulatni – adómentesen
7 perc olvasásMagyarországon meglehetõsen furcsa csavarokra készül a munkáltató, ha nem akarja az élõmunka hihetelenül nagy terheit fizetni, de mégis motiválni akarja a dolgozókat. Igy jött létre a mindekori rendeletekhez rugalmasan alkalmazkodó utalványok rendszere, amit nem árt rendszerbe foglalni, ha a munkáltató is át kívánja látni a helyzetet. Ez az igény hozta Magyarországra – és nem a közgazdasági célszerûség – a nyugati Cafeteria, azaz szabadon választható juttaások rendszerét. Ebben a dolgozó egy adott juttaáscsomagból szabadon összeállíthaja azt, ami lefedi a számára feljánlott összeget.
Magyarországon meglehetõsen furcsa csavarokra készül a munkáltató, ha nem akarja az élõmunka hihetelenül nagy terheit fizetni, de mégis motiválni akarja a dolgozókat. Igy jött létre a mindekori rendeletekhez rugalmasan alkalmazkodó utalványok rendszere, amit nem árt rendszerbe foglalni, ha a munkáltató is át kívánja látni a helyzetet. Ez az igény hozta Magyarországra – és nem a közgazdasági célszerûség – a nyugati Cafeteria, azaz szabadon választható juttaások rendszerét. Ebben a dolgozó egy adott juttaáscsomagból szabadon összeállíthaja azt, ami lefedi a számára feljánlott összeget.
Ez a rendszer nyugaton a közepes és nagyvállalatok sajátja. Magyarországon egyre többen felismerik, akár 1-2 fõs cégek is, hogy ez nemcsak lehetõség, hanem törvényes adó optimalizálási (értsd csökkentési) eszköz. Nem árt éppen ezért áttekinteni a hazai helyzetet. Éppen a törvényesség szigorú betartása miatt van azután az utalványok használatában néhány a felhasználó szemében szigorúnak (idotizmusnak) tûnõ szabályozás, amit nem ért áttekinteni:
1. Az utalványokat teljesen le kell vásárolni, abból készpénzben nem adhatnak legálisan vissza.
2. A meleg ételért lehet hideg étel utalvánnyal fizetni, fordítva viszont annak magas ado kedvezmény tartalma miatt nem.
3. Az internet utalvány csak a t-com nál váltható be.
4. Mivel a törvény kultúrális szolgáltatást enged adókedvezmény alá vonni, ezért a kultúra utalvánnyal könyvet, videót, nahglemezt nem lehet vásárolni, de mozi es szinházjegyet igen.
5. Ajnándékutalvényt csak a számára megengedett kategóriáju árucikkek vásárlására lehet (elvben) felhasználni.
6. Bár a vállalat nemzetközi, de utalványai csak a kibocsátás országában válthatóak be.
7. Az utalványok lejárnak az állami adóév végével – de azt korlátozott ideig a cég becseréli.
A Sodexho Pass Hungária Kft., a béren kívüli juttatások szakértõje kutatást készíttetett, hogy felmérje a CAFETERIA rendszert használó cégek tapasztalatait, és a rendszert bevezetni szándékozó cégek terveit ezen a területen..
A Sodexho vállalatot Franciaországban Pierre Bellon alapította 1966-ban, mely napjainkra a világ 80 országában több mint 300 000 alkalmazottat foglalkoztat. A vállalatcsoport két fõ tevékenységi területe: Étkezési és Management szolgáltatások nyújtása és Szolgáltatási utalványok és kártyák értékesítése. Az utalványok értékesítétével foglalkozó Sodexho Pass International 30 országban több, mint 3100 alkalmazottal dolgozik.
A Sodexho Pass magyarországi leányvállalata, a Sodexho Pass Hungária Kft. 1993-ban jött létre, és azóta is piacvezetõ szerepet tölt be az utalványforgalmazásban. A kezdetektõl fogva az ügyvezetõ igazgató Bessenyey Bálint. Az elmúlt közel 15 évben a kibocsátott utalványok névértéke közel kilencszeresére nõtt (1993.: 5 M HUF, 2006.: 44 Mrd HUF), a partnerek száma 26-ról több, mint 11.000-re, a beváltóhelyek száma pedig 440-rõl, 31.000-re emelkedett. De nemcsak mennyiségben tapasztalható a fejlõdés, hanem a szolgáltatások köre, az utalványok sokszínûsége is növekedett az elmúlt idõszakban. Míg a kezdetekkor egyetlen utalványtípus, az ENNI-KÉK étkezési utalvány létezett, addig ma már a béren kívüli juttatások széles palettáját nyújtja ügyfeleinek a Sodexho Pass Hungária Kft.
A Sodexho Pass Hungária Kft. által forgalmazott utalványok:
ENNI-KÉK étkezési utalvány, mely a közvetlen fogyasztásra alkalmas élelmiszerek vásárlására fordítható.
MELEGÉTEL utalvány, melynek segítségével a munkáltató biztosítja dolgozóinak a napi egyszeri melegétkezés lehetõségét.
INTERNET utalvány, melynek segítségével a munkáltató támogathatja dolgozói otthoni internet-használatát. Sajnos csak a T-com szolgálatásainal használható fel.
KULTÚRA utalvány, melynek segítségével a munkáltató támogathatja dolgozói kulturális jellegû kikapcsolódását. Egyes szerzõdéses helyeken használhatófel. A kedvezményt beválto helyek listája a http://www.sodexho-pass.hu/ weboldalon megtalálható
EXTRA AJÁNDÉK utalvány, mely felhasználható mûszaki cikk és lakberendezés; könyv és szabadidõ; ruházat; kozmetika, vegyi áru és egészség; élelmiszer vásárlására. ISKOLAKEZDÉSI TÁMOGATÁS utalvány, mely a gyermekek beiskolázásához nyújt segítséget a szülõknek. Felhasználható tankönyvek, taneszközök és ruházati termékek vásárlására.
A Sodexho Pass utalványok egyaránt megfelelnek a dolgozók személyes igényeinek és a vállalatok elvárásainak. A Sodexho Pass Hungária Kft. megalakulása óta céljának tekinti, hogy professzionális szolgáltatásokkal és személyes tanácsadással segítse partnereit a béren kívüli juttatások területén. Ennek jegyében a Sodexho Pass komplex CAFETERIA megoldást nyújt üzletfeleinek, a vállalat CAFETERIA tanácsadója szakértõi támogatást nyújt a stratégia megtervezésében, a juttatási csomag összeállításában a vállalati kommunikáción át, a dokumentáció elkészítéséig és elvégezi a kialakított rendszer éves frissítését. A Sodexho Pass utalványok bevezetése a CAFETERIA rendszerbe, nemcsak költségkímélõ, jól tervezhetõ megoldást jelent, hanem lehetõséget ad a dolgozóknak a juttatások közötti szabad választásra is.
A Sodexho Pass Hungária Kft. immár második alkalommal készíttetett kutatást a CAFETERIA rendszert illetõen. A kutatás célja megismerni a jelenleg CAFETERIA rendszert mûködtetõ cégek tapasztalatait, feltérképezni a CAFETERIA rendszer bevezetését tervezõ cégek ilyen irányú preferenciáit. A kutatás, melyet 2007 márciusában végeztek, célcsoportja országos reprezentatív minta alapján kiválasztott Sodexho Pass utalványokat használó és nem Sodexho Pass utalványokat használó cégek voltak.
A megkérdezett vállalatok 12% használja a CAFETERIA rendszert, amely 30%-os növekedést jelent 2006-hoz képest. A rendszert használó cégek a költséghatékonyságot, a motiváló hatást, a munkaerõ elégedettség növelését, a rugalmasságot és személyre szabottságot jelölték meg mint elsõdleges szempontot, amiért a CAFETERIA rendszert bevezették. A cégek átlagosan 180 000 Ft/év keretet adnak dolgozóiknak, amely 63 %-os növekedés 2006-hoz képest. A Cafeteria rendszerben megtalálható juttatási elemek közül a leggyakoribb a hideg hozzájárulás, a meleg hozzájárulás és az üdülési csekk A meleg étkezés hozzájárulása egyre inkább elõtérbe kerül, folyamatosan nõ a százalékos aránya a többi juttatási elemhez képest.
A CAFETERIA rendszert nem használó cégek a forráshiány, a kis cégméret és kevés alkalmazott, valamint a megszokott eddigi gyakorlatot jelölték meg elsõsorban, amiért eddig még nem vezették be a béren kívüli juttatások ezen formáját. A megkérdezettek 5%-a tervezi a rendszer bevezetését.