Egy ERP rendszer kiválasztásának legfontosabb tényezőiEgy ERP rendszer kiválasztásának legfontosabb tényezői

Mintegy 17 ország kétezer válaszadójának véleményét dolgozza fel a Zürich-i i2s Research felmérése, amelyben többek között azt firtatta, mi a legfontosabb szempont egy ERP rendszer kiválasztásánál. Az elemzés alapján nem túlzás azt állítani, a vállalatirányítási rendszerek piaca érett stádiumba lépett.

Egy ERP rendszer kiválasztásának legfontosabb tényezőiEgy ERP rendszer kiválasztásának legfontosabb tényezői

Mintegy 17 ország kétezer válaszadójának véleményét dolgozza fel a Zürich-i i2s Research felmérése, amelyben többek között azt firtatta, mi a legfontosabb szempont egy ERP rendszer kiválasztásánál. Az elemzés alapján nem túlzás azt állítani, a vállalatirányítási rendszerek piaca érett stádiumba lépett.

A vállalatirányítási rendszerek kiválasztásáról és problémáiról végzett felmérést 17 ország 1923 vállalatánál a Zürich-i i2s Research kutatóintézet. Többek között kiderül, egy ERP rendszer kiválasztásánál magasan a legfontosabb tényező a funkcionalitás, vagyis képes-e a kiválasztott rendszer teljes egészében lefedni a cég folyamatait. Amennyiben ez nem teljes, a megoldás minden más erénye szertefoszlik.

A piacon naponta dolgozók ezt a saját bőrükön tapasztalják, de az ilyen, nyilvános felmérések a leendő ügyfeleknek is támpontot adnak szempontjaik átgondolására – kommentálta a felmérést a Közép-Európában tevékenykedő LLP Dynamics hazai leányvállalatának ügyvezetője. Czermák András hozzátette, mára a vállalatirányítási rendszerek piaca érett fázisába lépett. A penetráció magas, a potenciális felhasználók többsége rendelkezik már valamilyen megoldással. Az ERP rendszer már nem státuszszimbólum, hanem a napi munka eszköze és része, ezért a felhasználók – jogosan – kritikusak a megoldásokkal szemben. Ez nem csak a hazai bevezetések, tárgyalások tapasztalata, a helyzet minden közép-európai tagvállalatunknál hasonló – jelentette ki a vezető.

Az ERP bevezetések fő probléma forrásaiAz ERP bevezetések fő probléma forrásai

A felmérés is azt mutatja, hogy a válaszadók kétharmada sem első bevezető, hanem meglévő, elavult vagy nem megfelelő rendszerét szeretné lecserélni, mert az már nem, vagy aránytalanul drágán képes csak kezelni a megváltozott folyamatokat.

Hasonló sarokpont több is akad az ERP rendszereknél, amelyeket a felmérés is hangsúlyoz – mutat rá a szakember. Ilyen a nemzetközi cégek egységes adminisztrációjának illesztése az egyes országok törvényi előírásaihoz. Itt az anyacég egységesítési törekvése és az egyes leányvállalatok eltérő igényei kerülnek gyakori ellentmondásba. Az egyik megoldás az úgynevezett „hub and spoke", ahol a leányvállalatok pénzügyi adatait a központi rendszer integráltan kezeli és jeleníti meg, ugyanakkor a tagvállalati kisebb ERP-szoftverek az eltérő tevékenységeknek, előírásoknak megfelelő működést is lehetővé tesznek.

Tanulságosak a válaszadók félelmeit kutató kérdések eredménye is. A megkérdezettek csaknem harmada az adatok sérülésétől, elvesztésétől fél leginkább, de sokan panaszkodnak a projekt túlságosan feszített menetrendjére és az ügyféloldali erőforrások elégtelen voltára is.

Mindezek a problémák kellő bevezetési és iparági tapasztalattal megelőzhetők, de az ERP szakértő cégeknek egy egészen más piacon kell érvényesülniük, mint akár öt évvel ezelőtt. Felértékelődtek az ügyfélcentrikus szolgáltatók, míg az egyen rendszerek mennyiségi bevezetéséből megélni próbálók ideje elmúlni látszik – vonja le a tanulságot Czermák András.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük