A kiírók a fenntarthatósággal kapcsolatos környezeti, társadalmi, gazdasági jelenségekről, kezdeményezésekről szóló hazai publikációkat és blogokat díjazták.  A pályázati anyagok alátámosztották a témába vágó kutatás eredményét:  ugyan különböző szempontok szerint, de mindenkit megérintenek  ezek a kérdések.

 

A kiírók a fenntarthatósággal kapcsolatos környezeti, társadalmi, gazdasági jelenségekről, kezdeményezésekről szóló hazai publikációkat és blogokat díjazták.  A pályázati anyagok alátámosztották a témába vágó kutatás eredményét:  ugyan különböző szempontok szerint, de mindenkit megérintenek  ezek a kérdések.

 

A Telekom és a Fenntarthatósági Média Klub immár harmadik alkalommal díjazta a fenntarthatósági témákkal foglalkozó újságírók, szerkesztők publikációit, legyenek azok akár személyes sorsfordítókról vagy a bolygó helyzetéről szóló történetek.

2013. októbere óta megjelent anyagokkal lehetett pályázni „Alulnézet" kategóriában az egyéni vagy kisebb közösségeket érintő, „Nagylátószög" kategóriában a társadalmi, környezeti, gazdasági jelenségekről szóló, zöld innovációs és edukációs tartalmakkal, és idén először díjazták a felelősen gondolkodók blogjait is.

 

A fenntarthatósági sajtódíjra a pályázatok a két megközelítésre hasonló arányban érkeztek. A közelképet mutató, egyéni vagy kisközösségeket érintő történetek elsősorban a magazinokban illetve a tévécsatornák lifestyle műsoraiban kaptak felületet, míg a nagylátószög kategóriára érkezett pályázati anyagok megjelenése inkább a gazdasági, közéleti médiafelületeken, hírportálokon jellemző. Évről évre gyarapodik a tematikus blogok száma, nemcsak a témában élharcos civil szervezeti háttérrel, hanem önállóan, egy-egy elkötelezett személy által működtetett felület formájában is.

Alulnézet kategóriában a fogyatékkal élők életmódját naturálisan bemutató cikksorozatával nyert Kempf Zita, a Nők Lapja Café újságírója, a Nagylátószög kategóriában nyertes Hegyeshalmi Richárd az index.hu-n publikált „Ha így megy tovább mind beledöglünk" című írásából kapunk sokkoló státuszjeletnést a klímaváltozásról. Mindkét kategória szerzője félmillió forint pénzdíjat kap a Telekomtól. A háromszázezer forintot érő blog-kategóriadíjat Hagara-Nagy Nóra nyerte a Propolisz – nagyvárosi zöld életérzés bloggal.

 

A pályázati időszak fél éve közben a kiírók egy újságírói illetve lakossági körben végzett felméréssel bízták meg a TNS Hoffmannt. A fenntarthatósági témákra fókuszáló felmérés egyrészt az olvasókat megérintő és megosztásra ösztönző tartalmakat kereste, ezzel párhuzamosan pedig az újságírói attitűdről adott képet, azaz arról, hogy a sajtó képviselői mit gondolnak a fenntarthatóságról, mint feldolgozandó tartalomról, miről írnak szívesebben, mely „ügyeket", jelenségeket gondolják olvasói érdeklődés szintjén relevánsnak.

Az eredmény szerint az újságírók többsége úgy gondolja, hogy az olvasókat nem érdekli a fenntarthatóság, azonban rácáfol erre az olvasók számára a témakörön belül népszerűnek számító tartalmak megosztási aránya. A feltételezett fogyasztói érdektelenség részint talán éppen a különböző állásfoglalásoknak köszönhető: amíg a sajtó képviselői inkább a globális dimenziók foglalkoztatják – pl. bolygónk sorsa, fosszilis energia készletek, stb. -, addig a közönséget leginkább a mindennapokhoz kapcsolódó problémák és megoldások érdeklik, azok a lehetőségek, amelyek számukra közvetlenül is elérhetőek. Tény, hogy a téma mindenkit érint és különböző aspektusokból sokakat megérint, azt még kevesen ismerik fel, hogy az egyéni szemléletmódnak milyen szerepe van a nagyobb léptékű változásokat illetően – ez utóbbi némileg a fenntarthatóság fogalmának ismertségi szintjét is reprezentálja, amely a kutatások szerint a magyar lakosság körében még mindig alig húsz százalék.

 

A Telekom három évvel ezelőtt nyolc médiummal (TV2, RTL Klub, AxelSpringer, Sanoma, Cemp csoport (Index.hu, blog.hu) Origo, Metropol, ClassFM) összefogva alapította meg a Fenntarthatósági Média Klubot, amely küldetéseként a fenntarthatóság szemléletének népszerűsítését fogalmazta meg.

 

„Mindannyian tudjuk a választ arra a kérdésre, hogy mikor vagyunk leginkább nyitottak a fenntarthatóságról szóló tartalmakra. Akkor, ha értem, mert itt, most, rólam és nekem szól. Ez persze nem jelenti azt, hogy a globális kérdések kevésbé fontosak, éppen ellenkezőleg, azonban a szemléletmód változás az egyéneknél kezdődik. A mi küldetésünk, hogy a lehető legtöbben érezzék, hogy közük van hozzá." – mondta a díjátadáson Rózsa Iván a Telekom vállalati kommunikációs igazgatója.

A Fenntarthatósági Média Klub képviseletében György Bence, a TV2 program- és hírigazgatója gratulált a nyerteseknek. „A médiának, az újságírónak az egyénre gyakorolt hatásában van óriási szerepe, abban, hogy mindenkit a maga nyelvén, a maga problémáinak és megoldási lehetőségeinek megvilágításával szólítson meg. Úgy gondolom, hogy ez mindhárom nyertes anyag esetében remekül sikerült."

 

A nyertes pályázatok:

Alulnézet/Kempf Zita
http://www.nlcafe.hu/ezvan/20131210/fogyatekos-emberek-szex-csaladalapitas-jogok/
http://www.nlcafe.hu/ezvan/20131218/fogyatekosok-szex-czeizel-pop/
http://www.nlcafe.hu/ezvan/20131223/fogyatekos-csaladok-szerelem/

Nagylátószög/Hegyeshalmi Richárd

http://index.hu/tudomany/2014/04/03/ha_igy_megy_tovabb_mind_beledoglunk/

Blog/Hagara_Nagy Nóra: http://propolisz.cafeblog.hu/

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük