Gépjárműnyilvántartás jövője: Valószínűleg szerepelni fognak a nem gyári másodlagos azonosítók is
4 perc olvasásA gépjárműveken alkalmazott másodlagos azonosító jelzések, illetve azonosító rendszereknek a fejlesztés alatt álló Közúti Közlekedési Információs Rendszer nyilvántartásában való regisztrálásának kritériumaira.
A gépjárműveken alkalmazott másodlagos azonosító jelzések, illetve azonosító rendszereknek a fejlesztés alatt álló Közúti Közlekedési Információs Rendszer nyilvántartásában való regisztrálásának kritériumaira.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság keretében fejlesztett Közúti Központi Információs Rendszer (KÖKIR) lehetővé teszi, hogy a gépjárművek elsődleges azonosító jelzése (alvázszám, motorszám) mellett a tulajdonosok (üzembentartók) regisztráltathassák a tulajdonvédelmi szempontból alkalmazott másodlagos, utólagos (1) azonosító jelzések, jelölések, illetve (2) azonosító rendszerek közül azokat, amelyek nyilvántartási, biztonsági, ellenőrizhetőségi és alkalmazhatósági szempontból célszerűen használhatók.
A Magyar Gép és Jármű Tulajdonvédelmi Munkacsoport ajánlja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy a forgalomban lévő azonosító jelzések, illetve azonosító rendszerek közül azoknak a regisztrálását tegye lehetővé, amelyek eleget tesznek az alábbi kritériumoknak:
1.) Másodlagos azonosító jelzés (jelölés) regisztrálásának kritériumai:
– a jelzés legyen stabil, szilárd kapcsolatban a jármű használatához szükséges alkatrész(ek) (fém, üveg, műanyag, stb.) anyagával, vagy maga az anyag tartalmazza
– a jelzést mechanikai behatás (roncsolás) nélkül ne lehessen eltávolítani
– a jelzés hamisíthatatlan legyen és ne lehessen módosítani sem
– a jelzés azonosítása egyértelmű legyen, illetve ha az azonosítás speciális eszközt igényel, hatósági igazolás kell az alkalmazhatóságáról
- – a jelzés ne legyen átvihető egyik alkatrészről a másikra
2) Másodlagos azonosító rendszerek (jelzés+adatbázis) kritériumai:
– a másodlagos azonosító jelzés, jelölés feleljen meg a fenti követelményeknek és támogassa magyar nyelven elérhető adatbázis, központosított nyilvántartási rendszer, amely tartós, szisztematizált információs kapcsolatot képez a jármű elsődleges (gyártói) és másodlagos (használói) jelölése között
– a másodlagos azonosító rendszer feleljen meg az EU irányelveinek, rendelkezzen a magyar adatvédelmi biztos hivatalának a jóváhagyásával, és MABISZ besorolással
– az adatbázis, nyilvántartási rendszer legyen nemzetközi, vagy kapcsolódjon nemzetközi adatbázisokhoz és legyen kompatibilis a hazai hatóságok rendszereivel, a feljogosított hatóságok költségmentesen, online férjenek hozzá az adatokhoz
– a másodlagos azonosító rendszer technológiai és adatkezelési szempontból feleljen meg a közúti ellenőrzés, illetve a bűnmegelőzés feltételeinek, gyártója és/vagy forgalmazója működjön együtt az ORFK-val
– a jelzés, jelölés alapján azonosíthatók legyenek a jármű főbb alkatrészei
– a másodlagos azonosító rendszer legyen kereskedelmi forgalomban, és az alkalmazás biztonságát (jelölés felvitele, adatok bevitele és kezelése) maga a technológia, valamint a forgalmazók szavatolják
A másodlagos azonosítók beregisztrálásával kapcsolatban a munkacsoport ajánlja:
A másodlagos azonosító jelzés, jelölés, illetve másodlagos azonosító rendszer meglétét rögzítse a KÖKIR, tehát azt, hogy adott jelölés rajta van a járművön. A közvetlen kapcsolatot az elsődleges és másodlagos jelölés között az alvázszám és az egzakt másodlagos azonosítószám összerendelése teremtse meg. A másodlagos jelölésről készült digitális fényképet a KÖKIR-ben lehessen és kelljen rögzíteni. A beregisztrálást a hatóság szerződött, felhatalmazott partnerei (pl. vizsgáztatók) hatósági díjért végezzék.
A másodlagos azonosító alkalmazása, felrakása a tulajdonos egyéni döntésén (számított előnyökön, érdekeltségen) alapszik, a beregisztrálás tényét igazolás tanúsítsa, illetve lekérdezhető legyen pl. egy adás-vételnél (esetleg az Ügyfélkapun keresztül).
Munkacsoport tagjai és együttműködő partnerek:
GÉMOSZ – Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége, MGE – Magyar Gépjármű Importőrök Egyesülete, MABISZ – Magyar Biztosítok szövetsége , MLSZ – Magyar Lízingszövetség, GOE – Gépjármű Bontok Egyesülete, ORFK – Országos Rendőr-főkapitányság, NKH – Nemzeti Közlekedési Hatóság, AutoDot OCIS Kft., MeH Új rend és szabadság program.