GKM: a földgázárak csak az indokolt mértékben változnak
2008. január elsejétől a lakossági földgázárak 5%-kal, a nem lakossági földgázárak átlagosan 4,3%-kal emelkednek. A változást elsősorban a nemzetközi piac folyamatosan emelkedő kőolajárai indokolják.
2008. január elsejétől a lakossági földgázárak 5%-kal, a nem lakossági földgázárak átlagosan 4,3%-kal emelkednek. A változást elsősorban a nemzetközi piac folyamatosan emelkedő kőolajárai indokolják.
A Magyar Energia Hivatal feladata, hogy a földgáz árszabályozásának kereteiről szóló 105/2005. (XII. 19.) GKM rendelet értelmében negyedévenként áttekintse a földgázköltségeket és szükség esetén a földgázárak módosítására tegyen javaslatot a döntésre jogosult gazdasági és közlekedési miniszternek. A GKM vezetője döntését követően rendeletben teszi közzé a változást. 2008. január elsejétől a lakossági földgázárak 5%-kal, a nem lakossági földgázárak átlagosan 4,3%-kal emelkednek.
A földgáz importárát a kőolajtermékek, végső soron a kőolaj ára határozza meg. Az elmúlt időszakban a kőolajárak ismét tovább emelkedtek; míg 2007. augusztus 3-án 75,16 USD volt egy hordó kőolaj, addig 2007. november 23-ra ez 95,81 USD-re emelkedett, ez mintegy 27%-os áremelkedést jelent. Az energiahordozók világpiaci áremelkedését némileg ellensúlyozta a dollár gyengülése, amely 5%-os volt ebben az időszakban (183 Ft-ról 173 Ft-ra csökkent).
A gázért az olaj utolsó kilenc hónapos súlyozott átlagárát kell fizetni. Tekintettel arra, hogy Magyarországon a földgázfelhasználás mintegy 4/5-öd részben importból származik, közgazdasági szükségszerűség az importárak figyelembevétele a hazai árszabályozásban.
A Magyar Energia Hivatal a továbbiakban is folyamatosan nyomon követi a tendenciákat, és a jogszabályok értelmében negyedévenként tesz javaslatot – ha szükséges – az árak módosítására.
A kormány hamarosan benyújtja az Országgyűlésnek a földgázellátásról szóló törvény tervezetét, amely tiszta piaci modellt vezet be a földgázpiacon. A tervezet szerint a verseny csak a kiszolgáltatott fogyasztók védelme, valamint a piaci erőfölény kialakulásának megakadályozása érdekében korlátozható.
Az új gáztörvény elkészítésének a liberalizáción túl további indoka, hogy – ezt a két terület vonatkozó uniós szabályozásának hasonlósága is alátámasztja – a földgázpiac esetében célszerű hasonló elveket, szabályozást megfogalmazni, mint a villamosenergia-piacon, mivel az mind a felhasználók, mind a vállalkozások, mind a hatóság munkáját egyszerűsíti. A törvénytervezet további célja, hogy teljes mértékben megfeleljünk az Európai Unió előírásainak.