A PayPal és az Ipsos* friss kutatása szerint a mobil kereskedelem a teljes e-kereskedelem növekedési ütemének háromszorosával bővül. A mobil kereskedelem becsült átlagos éves növekedési üteme a 2013 és 2016 közötti időszakra 42%, míg ugyanez az érték a teljes e-kereskedelemre vetítve (beleértve a mobil kereskedelmet is) csak 13%. A kutatás 22 ország 17,500 fogyasztójának mobil vásárlási szokásait, továbbá a mobil kereskedelemi piac növekedését elősegítő, illetve akadályozó tényezőket vizsgálta.

 

A PayPal és az Ipsos* friss kutatása szerint a mobil kereskedelem a teljes e-kereskedelem növekedési ütemének háromszorosával bővül. A mobil kereskedelem becsült átlagos éves növekedési üteme a 2013 és 2016 közötti időszakra 42%, míg ugyanez az érték a teljes e-kereskedelemre vetítve (beleértve a mobil kereskedelmet is) csak 13%. A kutatás 22 ország 17,500 fogyasztójának mobil vásárlási szokásait, továbbá a mobil kereskedelemi piac növekedését elősegítő, illetve akadályozó tényezőket vizsgálta.

 

„A PayPal rendszerében a mobilról történő költések összege folyamatosan emelkedik. Míg 2010-ben a fizetési forgalom kevesebb mint egy százalékát tették ki a mobilkészülékről történő fizetések, 2014-re ez az arány a teljes fizetési forgalom 20%-át teszi ki. Ezzel a „mobile first" korszak fordulóponthoz érkezik" – mondta Anuj Nayar, Senior Director of Global Initiatives, PayPal.

 

Fényes jövő előtt áll a mobil kereskedelem

 

A mobil kereskedelem globális** online költésekhez vizsonyított százalékos aránya még mindig viszonylag alacsony: a kutatás szerint az okostelefonról történő vásárlások az online költések kilenc, a tabletről történő vásárlások pedig csak öt százalékát teszik ki, szemben az asztali számítógépekről és notebookokről történő vásárlásokkal, amelyek együttesen 85%-át teszik ki az online költéseknek.

 

Azonban míg a költésekre vonatkozó adatok alacsonynak tűnhetnek, a mobilról történő vásárlások száma igen jelentős. A kutatásban megkérdezett online vásárlók harmada (33%) vásárolt valamit az elmúlt 12 hónapban okostelefonról, 20%-uk pedig tablet használatával.

 

Az okostelefonról történő vásárlások növekedésének hátterében elsősorban a fiatal felnőttek állnak. A kutatás megállapítja, hogy világszerte átlagosan az okostelefonról vásárlók 59%-a a 18 és 34 év közötti korosztályból kerül ki, míg ugyanez a korosztály az összes online vásárló 44%-a.

 

Kína, Törökország, és az Egyesült Arab Emírségek az okostelefonos  vásárlások élvonalában

 

Kína, Törökország és az Egyesült Arab Emírségek a legdominánsabb országok a mobil kereskedelemben. Az Egyesült Arab Emírségekben a megkérdezett online vásárlók beszámolója alapján a költések átlagosan 24%-a történik okostelefonról. Utánuk következnek a kínai fogyasztók 21%-kal, míg harmadik helyen a törökök állnak 19%-kal.  Ugyancsak ez a három ország vezet az okostelefonos vásárlások gyakoriságának tekintetében is. Kínában az online vásárlók több mint kétharmada (68%), az Egyesült Arab Emírségekben és Törökországban a vásárlók több mint fele (57 és 53%-a) vásárolt valamit okostelefon segítségével a kutatást megelőző 12 hónapban.

 

Az online fogyasztók az appokat választják

 

A globális kutatás kimutatta, hogy az okostelefonos vásárlók 64%-a alkalmazások, 52%-uk pedig bőngésző segítségével vásárolt, továbbá, hogy azok a felhasználók, akik mindkét platformot használják, általában az alkalmazásokat részesítik előnyben (47% inkább vásárol applikációval).  Amikor az okostelefon és tablet felhasználókat a fizetésre alkalmas applikációk előnyeiről kérdezték, legtöbbször a kényelemet (35% és gyorsaságot (30%) említették.

 

Az alkalmazások használatának egyéb előnyei az egyes országok fogyasztói szerint a következők voltak: „azonnali fizetési visszaigazolás" (a mexikói okostelefon/tablet felhasználók 37%-a választotta); „emlékeztető ajánlatokra/kedvezményekre/kuponokra", Kína (30%); „a digitális elismervények nyomonkövethetősége", Izrael (26%).

 

Mire használjuk leggyakrabban az okostelefont most, és mire fogjuk a jövőben?

 

Jelenleg az okostelefon tulajdonosok ill. felhasználók körében a legtöbbször említett m-kereskedelemhez kapcsolódó tevékenység a termékről való információszerzés. A megkérdezettek 36%-a használta okostelefonját termékinformációk keresésére a kutatást megelelőző 12 hónapban. A megkérdezettek 27%-a használta okostelefon készülékét áruházakról, vagy üzletekről történő információk keresésére/helyének aznosítására, és 25%-uk egyes termékekhez kapcsolódó felhasználói vélemények olvasására.

 

Mindazonáltal, amikor az okostelefon felhasználókat megkérdezték, hogy milyen funkciókra szeretnék használni a jövőben készülékeiket (azok közül, amire még nem használták) a legtöbben olyan közeljövőben elérhetővé váló funkciókat említettek,  mint egyes új fizetési lehetőségek. Az okostelefon felhasználók 16%-a választotta az "okostelefon használta fizetésre kasszánál (pl. NFC használt)" és 15% választotta a  "böngésző, vagy applikáció segítségével történő előrendelés leadása (pl. kávé, élelmiszer)" válaszokat.

 

A mobil kereskedelem növekedését korlátozó tényezők

 

A mobil kereskedelem gyorsabb növekedésének legnagyobb akadálya, hogy a fogyasztók még nem érzékelik a mobilos vásárlás nagyobb képernyőjű eszközökön történő vásárláshoz képest nyújtott előnyeit.

 

Azok az okostelefon felhasználók, akik a kutatást megelőző 12 hónapban nem használták készüléküket vásárlásra, a következők akadályokat nevezték meg: „szívesebben vásárolok más eszközről (pl. laptop, asztali számítógép)" (39%); „a képernyő mérete túl kicsi" (34%); „szívesebben internetezek egyéb eszközökön" (28%).

 

Azok, akik kutatást megelőző 12 hónapban használták készüléküket vásárlásra némiképp más okokat adtak meg arra vonatkozóan, hogy miért nem vásárolnak gyakrabban: „túl kicsi képernyő" (34%); „szívesebben vásárol online más készülékről (pl. laptop, asztali számítógép)" (27%); „biztonsági aggodalomak a mobilkészülkről történő vásárlással kapcsolatban" (21%).

 

Az olcsó mobiltelefonok tömeges megjelenésével, a nagyobb képernyőméretek és a mobil eszközök biztonságának fejlődésével csökkeni fognak a mobil kereskedelem gyors növekedését jelenleg gátló tényezők" – folytatta Anuj Nayar.  „Ezek a fejlesztések, és az olyan új akadálymentes digitális fizetési megoldások, mint a PayPal OneTouchTM megkönnyítik, biztonságosabbá és egyszerűbbé teszik a fogyasztók számára a mobiltelefonnal történő fizetést."

 

*A PayPal nevében az Ipsos 22 országban (Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Ausztria, Svájc, Olaszország, Spanyolország, Hollandia, Svédország, Norvégia, Dánia, Lengyelország, Törökország, Oroszország, Izrael, Egyesült Arab Emírségek, USA, Kanada, Brazília, Mexikó, Kína, Ausztrália) végzett reprezentatív kutatása országonként 800 fős mintával, összesen 17,519 olyan felnőtt megkérdezésével készült, akik internet hozzáférést biztosító eszközzel* rendelkeztek/használtak. Az interjúk 2014. szeptember 9. és 2014. november 3. a között készültek.

 

* Asztali számítógép / laptop / notebook számítógép / Tablet / Smartphone / Néhány más típusú mobiltelefon / elektronikus szervező / PDA, vezeték nélküli hang- és adatátviteli szolgáltatások / Játék konzolok internet kapcsolattal (pl.Wii)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük