2012-ben sok kérdés adódik az IT-rendszerek fejlesztésével és üzemeltetésével kapcsolatban:  

Várhatók-e jövőre nagy állami IT-beruházások? 

Van-e szakemberhiány a magyar IKT-szektorban? 

Kiváltják-e az okostelefonok az asztali gépeket? 

Erősödik-e a CIO-k szerepe a vállalatoknál? 

Olcsóbb lesz-e a felhő szolgáltatás 2012-ben?  

és így tovább…

 

2012-ben sok kérdés adódik az IT-rendszerek fejlesztésével és üzemeltetésével kapcsolatban:  

Várhatók-e jövőre nagy állami IT-beruházások? 

Van-e szakemberhiány a magyar IKT-szektorban? 

Kiváltják-e az okostelefonok az asztali gépeket? 

Erősödik-e a CIO-k szerepe a vállalatoknál? 

Olcsóbb lesz-e a felhő szolgáltatás 2012-ben?  

és így tovább…

 

Kétnapos rendezvényen, 2012. február 7-8-án  hallhatta  a lehetséges válaszokat a megjelent célközönség,  informatikai felső- és középvezetők, gazdasági vezetők és ügyvezetők a budapesti ArénaPlázában,  

az ICT Day – Stratégiához a technológiát  című rendezvényen. Az eseményen szó esett az év során érvényesülő trendekről, meglévő és teret nyerő technológiákról, üzletről, és az állam szerepéről a gazdaság élénkítésében. 

A konferencia legfőbb kérdése a szervezők felvetésében:  hogyan segíthet az IT ma a vállalkozásoknak és szervezeteknek, hogy hatékonyabban-gazdaságosabban és rugalmasabban tudjanak működni egy gyorsan változó gazdasági környezetben. A február 8-i  első napon a kérdéskör stratégiai, üzleti-gazdasági vetületei, a másodikon a megvalósításhoz illeszkedő technikai részletek kerültek tárgyalásra. 

 

Az indító nap bevezető előadását  Felcsuti Péter korábbi bankszövetségi elnök (2001-2009), a Raiffeisen Bank volt vezérigazgatója tartotta.  A világgazdasági válság hatásait elemezve, a szűkös lehetőségek közepette a túlélést nevezte meg a hazai vállalkozások elsődleges céljaként.

 

A MOL tapasztalatai a témakörben

 

Tóth Attila Zoltán  MOL informatikai igazgató, (a Vezető Informatikusok Szövetsége, VISZ elnökségi tagja) 

„Hatékonyságnövelés csökkenő büdzséből" címmel tartotta előadását.  

 

A hatékonyság, definíció szerint: 

a kitűzött cél elérése a lehető legkisebb ráfordítással, (ebben lehet a legtöbbet tenni),  

ill. adott ráfordítással a lehető legjobb eredmény elérése.   

A fogalomkörbe tartozik a technikai hatékonyság és a  gazdasági hatékonyság.  

 

A gazdasági környezetben az  IT magatartást meghatározza a rövid tervezési horizont,  a MOL esetében földrajzi, gazdasági és kulturális tényezőkkel is számolni kell.  10 országban működik a cég, fő működési területe Európa, de több kontinensen is jelen van.  

 

A gyors, nehezen kiszámítható gazdasági váltásokhoz, valamint szabályozó változásokhoz kell alkalmazkodniuk.

Az elmúlt években a cégnél a büdzsé egyértelműen csökkent, az éves működési költséget a 2006-7-es évekhez képest 2008-ban 14%-al sikerült csökkenteni, majd a csökkenés a további években 2-2%-al folytatódott jelentős létszámleépítés és egyéb intézkedések révén. . 

A folyamat további alakulásában közrejátszott az infláció,  az új alkalmazások (technológiák) működési költségnövelő hatása,  ill. az utóbbi évek mintegy 10%-os létszámbővítése is. Utóbbira azért volt szükség, mert olyan új technológiák jelentek meg, melyek külső, beszállítói működtetése kockázatosnak minősült volna a vállalat számára. 

 

Az IT magatartás a MOL számára 

a csoportszintű, globális gondolkodásban, 

a szinergikus hatások kihasználásában, 

a költségek mérésében, 

a csoportszintű allokáció-optimalizálásban jelenik meg.  

 

A MOL-nál a gyorsan megtérülő projektekre kialakítottak egy tíz pontból álló kritérium-rendszert.  

Ebben szerepel pl., 

mennyire erős az igény, 

mennyire reális a megvalósíthatóság, 

mennyire jó a termék, 

kiforrott-e a termék, stb.

 

A megtakarítások növelésére alkalmazzák a vezetői bonusz rendszert, ösztönözve a költség-elvárások teljesítésére. 

A hatékonyság-növelés, a költség-optimalizálás, a beszerzés, technológia, munkaszervezés, folyamat-szervezés, 

szerződés-konszolidáció csoport szinten, több telephelyen, több országban zajlik.  

A technológia területén a szabványosítás, virtualizálás, a meglévő eszközök kihasználása és az országokon átívelő munkafolyamat-kezelés fontos szerepet játszik, akár az átláthatóság (transzparencia), akár az átfutási idő vonatkozásában. Példaként a MOL  PC és notebook tenderén 18 leányvállalat vett részt 12 országban, s átlag 16%-os megtakarítást  sikerült vele elérni.  Olyan mennyiségű berendezést rendelt a cég, ami előnyös árat eredményezett,Oroszországban ez a megtakarítás 34%-ot ért el az ottani piaci árhoz képest. A   másik sikeres kezdeményezésük a távközléshez kapcsolódik;  MOL szintű tendert hirdettek mobil és vezetékes adatforgalmi és egyéb megoldásokra. A mobil megoldásokat a cég mindenütt előnyben részesíti.   

 

A nyomtató konszolidáció  is nagyértékű költségmegtakarítást hoz, kultúra-váltást jelent a MOL-nál a megosztott, hálózati nyomtató használata, a vezetői csapatra fontos szerep hárul ennek elfogadtatásában.    

 

A szabványosítás, egységesítés ugyancsak jelentős eredményeket hoz egy nagyvállalatnál.  Amit lehet és érdemes, azt az eszközök, alkalmazások és a hálózat terén egységesítenek.  Publikus, csoportszintű megosztó oldalon meg lehet tekinteni és lépésről lépésre lekövetni. Az egységesítésre való kiválasztás tárgya és időpontja felelősséggel jár, mert jó pár évre szól és folyamatosan aktualizálni kell. Az alkalmazás-állomány egységesítése a licenc gazdálkodás és a használat-optimalizálás területén a vállalat-csoporton belül jelentkező igényeket követi. Az ERP területén is meghatározták az egységesítésre érdemes témákat, pl. az SAP és a Microsoft Dynamics Navision a kis töltő állomások alkalmazott.  

 

A virtualizációban is jelentős eredményeket értek el, a meglévő eszközök beruházás nélküli jobb kihasználására törekednek. Üzleti megbeszéléseikben a videokonferenciás megoldást, az utazások kiiktatását helyezik előtérbe, jó eredménnyel.  A pont-pont kapcsolatokban a szerződéses alapon használt Office Communicator megoldás nyújt segítséget, ezzel videokonferenciába is kapcsolódhatnak. A sikeres tapasztalatok után jelenleg további 300 főre terjesztik ki a megoldást.  

 

A nagyvállalatok érzékeny pontja a beszerzési folyamatok lehető legrövidebbre szabása.  Kísérletképpen ennek kezelésére a MOL-nál 10 országra terjedő, egyszerű workflow megoldást vezettek be.  Nyomon követést tesz lehetővé,  az átfutási idő csökkenthető segítségével. Egyes workflow-k nagymértékben segítik a folyamatot, pl.  beruházási projekt-javaslatokról ezen keresztül sokan tudnak gazdaságossági, strukturális véleményt nyilvánítani.

Másik bevezetett workflow a projekt-irányító csapat döntéshozási munkáját segíti, a feltételek együttállásakor a bevezetéskor elektronikus dokumentálást is végez, így a döntésnek nyoma van, a felelősség pozícionálásával. 

 

További lehetőségek rejlenek a licenc gazdálkodásban is.  A MOL sok licencet vásárolt egykor, melyektől nehezen tud szabadulni. Egyik lehetősége, hogy csoport szinten allokálja ezeket,  csúcs-szintű IT beszállítók tízes körét kiválasztva, ehhez a MOL csoport megbeszéléseket kezdeményezett mindkét fél számára előnyös, csoportszintű új szerződések kötésére. 

 

A beruházási döntéseket befolyásolja, hogy az egyes országokban különböző számviteli előírások vannak érvényben, különböző módon könyvelik el a költségeket. Szlovákiai, magyarországi, horvátországi költségek összehasonlítása nem könnyű feladat, bár a controlling segít.  A MOL-nál célul tűzték ki; „almát almával" tudjanak összehasonlítani.

 

A technológia területén a MOL-nak nagyon jók az adottságai, előnyös földrajzi elhelyezkedése is, Európában 10 vállalata van, célszerű ezért adatközpontot kialakítani és konszolidációt végezni, megacentert csinálni. 

A mobil eszközök és mobil alkalmazások révén a menedzserek kapacitását a cég még inkább ki tudja majd használni. A MOL érdeklődik a private cloud technológia felhasználása iránt, adottságai efelé vezérlik, a felhasználás előkészítését megkezdték a cégnél, amikorra ez a technológia beérik, addigra a cég is készen áll  alkalmazására.   

 

A módszertant tekintve; a cégnél nagyon sok alkalmazás van használatban, ezek számát csökkenteni kívánják,  egységesítés mellett. Az erős, mély kompetenciákat kell tartani a MOL csoporton belül, s nem egy országban, hanem elosztva.  

 

Az irányítási és szervezési struktúra modell-fejlesztésében a MOL irányelve;  IT vonatkozásban nem kell mindent Magyarországon, vagy Budapesten elvégezni, hanem jól átgondoltan különböző területekre kompetenciákat lehet kialakítani, akár a szomszédos országokban, ill. ugyanezt a fejlesztésben-üzemeltetésben is meg lehet tenni.  

Ez azonban bonyolult, vállalat-politikától függő dolog, amiben csak lassan lehet haladni.

 

Az életcilus-menedzsmentben; meghatározzák a hasznos élettartamot, ezzel kiszűrik a számvitelnek országoktól függő előírásait,  ami az eszköz-leírásra  3-5-6 év is lehet. 

 

Az e-learning vonatkozásában;  a tantervi oktatások egy részét át kell terelni ide, ez is kultúra váltást jelent.

 

A CIO-knak szóló üzenet az, hogy stabil, alacsony költségszintű támogatást kell nyújtani az üzletvitelnek.

Nemzetközileg igazolt trend;  a CIO-k szerepe el fog mozdulni az üzleti folyamatok korszerűsítése, átvilágítása felé.

Ez jó irányt jelent, mert az átalakulások során a folyamatok ismerete alapvető jelentőségű, a CIO-knál meg van ez a tudás, így sokkal nagyobb hozzáadott értéket tudnak a vállalatvezetés számára adni. 

Cél;  legyen a CIO még közelebb az üzlethez. 

 

 

www.visz.hu   

www.mol.hu   

http://www.microsoft.com/hun/ocs/prodinfo/office-communicator.aspx   

http://www.sap.com/hungary/index.epx  

http://www.revolution.hu/landing-page/navbevezetes/?gclid=CPbt6-ukj64CFQJAzQodKRNhfw  

 

 

 

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük