Jelentett az EST MEDIA
2012-ben az EST MEDIA Nyrt. konszolidált árbevétele 1.071 millió forint, míg konszolidált adózott vállalkozási eredménye -3.235 millió forint volt. Az egyszeri hatások (Sziget részesedés és nem média befektetések értékesítése) kiszűrésével a konszolidált adózott vállalkozási eredmény -456 millió forint volt, ami a 2011-es adatnál 1.763 forinttal és 79 százalékkal kedvezőbb.
2012-ben az EST MEDIA Nyrt. konszolidált árbevétele 1.071 millió forint, míg konszolidált adózott vállalkozási eredménye -3.235 millió forint volt. Az egyszeri hatások (Sziget részesedés és nem média befektetések értékesítése) kiszűrésével a konszolidált adózott vállalkozási eredmény -456 millió forint volt, ami a 2011-es adatnál 1.763 forinttal és 79 százalékkal kedvezőbb.
Az EST MEDIA Nyrt. (BÉT: ESTMEDIA) stratégiája szerint a Társaság fókuszterülete a média. A médiapiac fejlődésére elsősorban a teljes hirdetési piac volumenének alakulása hat, aki bármilyen platformon népszerű és hirdetési szempontból értékes terméket tud előállítani, az sikeres lehet, mindez szaktudás és piacismeret kérdése. A Társaság alapvető célja a médiatermékek eredményességének javítása, a növekedési lehetőségek megragadása mellett. Az EST MEDIA Nyrt. a magyar médiapiac egyik jelentős szereplőjeként ugyanakkor nem vonhatja ki magát az iparágra jellemző piaci környezet alól. A médiapiac, illetve az EST MEDIA portfóliója szempontjából meghatározó jelentőségű reklámpiac mérete mindenkor a belső fogyasztás függvénye.
A 2012. évben a Társaság konszolidált árbevétele 1.071 millió forint volt, ami mintegy 190 millió forinttal maradt el a megelőző évi konszolidált árbevételtől.
A cégcsoport 2012-es konszolidált üzemi szintű eredménye és az EBITDA-ja a 2011-es adatokhoz képest 166, illetve 184 millió forinttal javult, köszönhetően a reorganizációval elért költségcsökkentésnek.
A cégcsoport 2012-es konszolidált adózott eredménye 1.015 millió forinttal kevesebb a 2011-es adatnál. A változás a Sziget részesedésünk, illetve a nem médiatevékenységhez kapcsolódó befektetések reorganizációs terv szerinti értékesítése kapcsán elszámolt árfolyamveszteségnek tudható be. Ha ezt az egyedi hatást kiszűrjük, a konszolidált adózott eredmény 1.763 millió forintos és 79 százalékos javulást mutat.
A cégcsoportot terhelő nagyhitelek refinanszírozására tett eredménytelen erőfeszítések után a 2012 augusztus végén értékesítettük a Sziget Kft-ben meglévő egyik, 49 százalékos üzletrészünket. Ezzel egyidejűleg 2014. július 16-ig tartó vételi jog került alapításra az értékesített részesedésre. A vételi jog egyoldalú nyilatkozatunkkal lesz gyakorolható, a vételár pedig mintegy 830 millió forintnak a vételi jog gyakorlásáig terjedő időszakra eső kamataival növelt összege lesz. Az EST MEDIA Nyrt. mindemellett 2 százalékos szavazati joggal rendelkező tulajdonosa maradt a Sziget Kft-nek, ezzel biztosítva a rálátást a cég ügyeire a vételi jog időtartamára.
A 49 százalékos Sziget részesedés értékesítésével az EST MEDIA cégcsoport Média Üzletágát, illetve annak egyes elemeit különféle zálogjogokkal és egyéb szokásos biztosítékokkal terhelő nagyhitelek megszűntek. A Média Üzletágnak így egyetlen nagyhitelezője maradt, az EST MEDIA Nyrt., amely a mintegy 2,8 milliárd forintnyi követelésével eddig is – akár az összeg, akár a nagyságrend tekintetében – magasan a média tevékenység és az event akvizíció legnagyobb finanszírozója volt. A reorganizáció zárószakaszában így kiemelt fontosságú a finanszírozások megszűnésével felszabaduló eszközök olyan új operatív struktúrába rendezése, amely egyaránt biztosítja majd a Média Üzletág termékeinek eredményes működését és az anyavállalat hitelezői érdekeinek védelmét.
A 2011Q1-Q4, a 2012Q1-Q4 és a 2012Q1-Q4 Sziget részesedés és nem média befektetések értékesítése hatásaitól szűrt IFRS szerint konszolidált, nem auditált gyorsjelentések főbb eredményadatainak az összehasonlítása
Megnevezés/ E Ft |
2011Q1-Q4 |
2012Q1-Q4 |
2012Q1-Q4* |
|||||||||
Árbevétel |
1 260 112 |
1 071 182 |
1 071 182 |
|||||||||
Üzemi eredmény |
-445 870 |
-279 684 |
-279 684 |
|||||||||
Értékcsökkenés |
96 968 |
115 516 |
115 516 |
|||||||||
EBITDA |
-348 902 |
-164 168 |
-164 168 |
|||||||||
Adózott vállalkozási eredmény |
-2 220 179 |
-3 235 745 |
-456 468 |
|||||||||
Megnevezés/ E Ft |
2011Q1 |
2011Q2 |
2011Q3 |
2011Q4 |
2012Q1 |
2012Q2 |
2012Q3 |
2012Q4 |
2012Q1 |
2012Q2* |
2012Q3* |
2012Q4* |
Árbevétel |
543 629 |
323 277 |
192 555 |
200 651 |
213 653 |
261 968 |
199 027 |
396 534 |
213 653 |
261 968 |
199 027 |
396 534 |
Üzemi eredmény |
-82 750 |
-59 479 |
-70 330 |
-233 311 |
-184 696 |
-65 554 |
-43 378 |
13 944 |
-184 696 |
-65 554 |
-43 378 |
13 944 |
Értékcsökkenés |
22 205 |
20 122 |
19 683 |
34 958 |
30 779 |
28 165 |
22 811 |
33 761 |
30 779 |
28 165 |
22 811 |
33 761 |
EBITDA |
-60 545 |
-39 357 |
-50 647 |
-198 353 |
-153 917 |
-37 389 |
-20 567 |
47 705 |
-153 917 |
-37 389 |
-20 567 |
47 705 |
Adózott vállalkozási eredmény |
-120 644 |
-296 408 |
-339 262 |
-1 463 865 |
-158 088 |
-1 926 025 |
-843 150 |
-308 482 |
-158 088 |
-87 529 |
-60 432 |
-150 419 |
* Sziget részesedés és nem média jellegű befektetések értékesítésének hatásait kiszűrve
A 2011-ben elindult reorganizáció lépései – elsősorban a veszteséges üzletágak leépítése – miatt a Társaság konszolidált árbevétele a 2011. évi adatokhoz képest csökkent. A tendencia lassan megfordulni látszik: 2011Q4-ről 2012Q4-re az árbevétel jelentős növekedést mutat, míg az üzemi eredmény és az EBITDA, valamint – a Sziget részesedés és nem média jellegű befektetések értékesítésének hatásait kiszűrve – az adózott vállalkozási eredmény szintén javult. A reorganizáció keretében 2011. III. negyedévben új tőke bevonására, hazai és nemzetközi akvizíciókra is sor került. Ez a megelőző évek üzemi veszteségeinek fedezésén túl a bizonyítottan sikeres program guide tevékenységhez való visszatérést, és egyben a terjeszkedést is elősegítette: a cégcsoport programkalauz termékei három országban, a 40 milliós magyar, román és bolgár piacot lefedve, platform-függetlenül elérhetőek.
Pankotai Csaba, az EST MEDIA Nyrt. vezérigazgatója a 2012. évről és az elkövetkező időszakról:
„2012 jelentős átalakulásokat hozott a Társaság üzleti portfóliójában. A 2011 során meghatározott reorganizációs programnak megfelelően teljes leépítésre illetve értékesítésre kerültek a Társaság nem média jellegű tevékenységei és vállalatai. Rendkívül fontos kérdés volt a vállalatcsoport lejáró hitelállományának kezelése, amire megfelelő piaci finanszírozás híján a Sziget Kft-ben meglevő 49%-os üzletrész eladása volt a megoldás, egy, a cég számára az adott körülmények között igen előnyös megállapodás mentén.
A média üzletágban is tovább folytatódott Magyarországon a reorganizációs lépések végrehajtása. A legfontosabb feladatok az összezsugorodott piachoz idomuló, fenntartható költségszint elérése, a sales tevékenység megerősítése, illetve a cégcsoport nagy presztízsű márkáinak versenyképesebbé tétele voltak.
Ezek mindegyikében jelentős előrelépések történtek az elmúlt évben: a racionalizált működésnek köszönhetően sikerült a tavalyi év során a média tevékenységhez kapcsolódó költségeket jelentősen lecsökkenteni az előző évhez képest. Ennek is köszönhető, hogy a korábbi évek jelentős vesztesége után a média tevékenység év közben folyamatosan javuló üzemi eredménye és EBITDA-ja 2012 negyedik negyedévére pozitívba fordult.
A második negyedév elején piacra került mobilEST (a Pesti Est és az Est Lapok okostelefonos változata Android és iOS operációs rendszereken) azóta már számottevő felhasználói bázist tudhat magáénak. E dinamikus platform jellegének megfelelően az év második felében tovább folyt a munka a következő verzió fejlesztésén, a felhasználói visszajelzések figyelembevételével, aminek eredményeképpen az idei év második negyedévében bemutatkozik a mobilEST 2.0. Jelentős változások történtek a nyomtatott termékek területén is: előbb hosszas tárgyalás sorozat végén az az Est Lapok kiadása visszakerült a Társasághoz, majd az egyre rosszabb piaci helyzetet figyelembe véve a menedzsment az EXIT kiadásának felfüggesztéséről döntött 2013 elején. Ugyanakkor a 2012 második negyedévében elkezdett átfogó termékfejlesztés eredményeképpen hamarosan a teljesen átalakított Pesti Est és Est Lapok kerülhet az olvasók kezébe, de megújul az est.hu is.
Habár az eredeti célkitűzés más volt, Romániában a legégetőbb feladattá a politika okozta gazdasági instabilitás negatív hatásainak csillapítása vált, amiben fontos lépéseket tett a helyi cégvezetés. Emellett sikerült a termékek piaci pozícióit javítani, miközben a három országban zajló munka összehangolásának egyik elemeként jelentős nemzetközi termékfejlesztési feladatok is átkerültek a román kollégákhoz.
Bulgáriában a minden előrejelzésnek ellentmondó, leginkább a nyomtatott médiát sújtó további reklámpiaci csökkenés kompenzálása volt a legfőbb feladat, amire az ottani leányvállalatunk menedzsmentje az értékesítés átszervezésével, a digitális platformok előtérbe helyezésével, és stratégiai együttműködésekkel válaszolt. Általánosságban elmondható, hogy a tervezetthez képest lassabban ugyan, de a vállalatcsoport sikeresen haladt előre a média üzletág újjászervezésével, és eredménytermelő pályára állításával 2012-ben."