KI LESZ A NEVETŐ NEGYEDIK A PIACON? — Mobilszolgáltatói babérokra tör a BTel

Bár a pályázati kiírás részletei egyelőre nem ismertek, a 4. mobilszolgáltatói frekvenciára kiírt tender előbb-utóbb megszületik. A kérdés csupán az, hogy kik szállhatnak majd be reális eséllyel a versenybe. Annak ellenére, hogy a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) a szabad mobilfrekvenciák pályázatát eredeti tervei szerint 2010-ben bonyolította volna le, a pályázati kiírás részleteit a piaci szereplők még mindig várják. Pedig a piaci verseny élénkítése az NMHH-nak is érdeke – véli Takács Krisztián, a BTel ügyvezetője.

A BTel egy éve kezdett mobilinternet-szolgáltatást értékesíteni a Vodafone stratégiai partnereként, hogy bővítse szolgáltatási kínálatát, és egyben megalapozza jövőbeli jelenlétét a mobilhang-piacon. A hazai alternatív szolgáltató számára mindez tudatos stratégia része: a BTel célja, hogy negyedik szolgáltatói licensszel vagy virtuális szolgáltatóként (MVNO) a mobilpiacra lépve teljes csomagokat kínálhasson, mint a legnagyobb szolgáltatók.

Az NMHH májusi gyorsjelentése szerint a három Magyarországon működő operátor összesen 11,772 millió mobil-előfizetéssel rendelkezik. Az ügyfelek csak májusban 1 millió 377 ezer GB adatot töltöttek le és -fel, ami azt jelenti, hogy az egy aktív ügyfélre jutó átlagos forgalom átlagosan 1,20 GB-ra nőtt a korábbi hónapok adataihoz képest.

 

„Jelenleg a magyar piacon csupán három szereplő működik, pedig az európai gyakorlat mást mutat. A szomszédos országok mindegyikében minimum négy operátor működik, de vannak olyan extrém példák is, mint például Dánia, ahol hat, vagy Németország, ahol hét operátor szolgáltat egyszerre. Ráadásul a hazai verseny élénkítése csak újabb szereplő vagy szereplők bevonásával lehetséges – tehát a folyamat beindítása az NMHH-nak is érdeke" – mondja Takács Krisztián, a BTel ügyvezetője. „A BTel pedig tudatosan készül arra, hogy induljon a következő frekvenciatenderen".

 Technikailag lenne lehetőség egy negyedik mobilszolgáltató belépésére, hiszen a 450 megahertzes frekvencia mellett a 900 megahertzes frekvenciatartomány is szabad, és ez lehetővé tenné egy negyedik szolgáltató piacra lépését.

 Nem csak pályázat kérdése

A negyedik operátor piacra lépése azonban nem csak a pályázati kiírás kérdése. „A piaci lehetőség mellett olyan technikai feltételek kiépítése is szükséges, amelyekkel ma még viszonylag kevesen rendelkeznek a hazai piacon. Az átjátszóállomások viszontbérletével egy negyedik szolgáltató nagyjából tízmilliárd forintos beruházással tudna belépni a piacra, saját hálózat kiépítése pedig ennél jóval többe, 40-50 milliárdba kerülne" – mondja Takács Krisztián. „Bár a virtuális mobilszolgáltatóként történő piacra lépés szintén komoly technológiai beruházást, fejlesztést és tesztelést igényel, a BTel az utóbbi hónapokban a felkészülési folyamat számos fázisát teljesítette, így a jövőben akár saját frekvenciával, akár virtuális szolgáltatóként, de mindenképpen a mobilpiacra lép".

 A korábban vezetékes telefont, szélessávú internetet, mobilinternetet és kiegészítő szolgáltatásokat kínáló társaság portfóliója további bővítéseként idén júniusban indította el műholdas televíziós szolgáltatását, majd saját mikrohullámú hálózatának fejlesztésére és a piaci lehetőségek minél hatékonyabb kihasználására vállalati kötvényprogramot indított. A dinamikusan növekvő, jelenleg 25-26 ezer ügyféllel rendelkező BTel jelenleg még Kft-ként üzemel, azonban már kezdeményezték a Zrt-vé alakulást. Ezt követően kérvényezik a társaság tőzsdei bevezetését, ami leghamarabb az idei év végén, de inkább csak 2012-ben lehet esedékes.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.