Kórházak és szakrendelők: kevés a betegre fordított idő
3 perc olvasásA magyar lakosság az orvosok és nővérek szakmai felkészültségével, valamint az egészségügyi intézmények higiéniájával elégedett, azonban a hosszú várakozás illetve a betegre fordított túl kevés idő még mindig problémát jelent – derül ki a WEBBeteg egészségügyi portál és a Szinapszis Kft. 2008 szeptemberében, 1000 fő bevonásával lebonyolított lakossági kutatásából.
A magyar lakosság az orvosok és nővérek szakmai felkészültségével, valamint az egészségügyi intézmények higiéniájával elégedett, azonban a hosszú várakozás illetve a betegre fordított túl kevés idő még mindig problémát jelent – derül ki a WEBBeteg egészségügyi portál és a Szinapszis Kft. 2008 szeptemberében, 1000 fő bevonásával lebonyolított lakossági kutatásából.
A megkérdezettek közel kétharmada – összességében nézve az egészségügyi intézmények szolgáltatásait – elégedett, további 30 százalékuk pedig részben elégedett a jelenlegi helyzettel, csupán a fennmaradó néhány százaléknyi válaszadónak volt kifejezetten negatív a tapasztalata.
Érdekes, hogy az életkor előrehaladtával nő az elégedettség. Míg 36 éves kor alatt a megkérdezettek kevesebb mint fele, addig 55 év felett az emberek több mint kétharmada vallotta magát elégedettnek.
A fentiekhez hasonló arányokat találtunk akkor, amikor településtípusok szerinti bontásban vizsgáltuk a válaszokat. E szerint a fővárosi intézmények szolgáltatásának színvonala elmarad a megyeszékhelyi szakrendelések megítélésétől. Nem volt viszont eltérés a krónikus betegségben szenvedő, illetve a szakrendelésekre csak ritkán járó válaszadók véleménye között.
Az egészségügyi személyzet felkészült, de egyre kevesebben vannak
A legjobb értékelést az asszisztensek és nővérek szakmai felkészültsége kapta. Hasonlóan jó a megítélése a vizsgálati eredményeket részletesen, írásos formában tartalmazó leleteknek is. Ezek mögött alig maradt el az orvosok szakmai felkészültségének megítélése, valamint a szakrendelők tisztaságának pozitív értékelése.
Bár a többség úgy ítélte meg, hogy a betegekre fordítható idő még mindig nagyon kevés – éppen ezért ez a szempont gyengébb osztályzatokat kapott – de a tapasztalat azt mutatja, hogy a nagy leterheltség mellett is igyekeznek kedvesek lenni az orvosok, valamint a nővérek és asszisztensek egyaránt.
Az orvos- és nővérhiány, amiről a médiában is sokat hallani, már a megkérdezettek szerint is érzékelhető. Nyilvánvalóan ebből fakad az egyes vizitek idejének rövidülése, a hosszabb várakozási idő, valamint az előjegyzési időpontok csúszása. Ez utóbbi két szempont kapta egyébként a legalacsonyabb pontszámokat.
A kutatásról
A Szinapszis Kft. rendszeresen méri reprezentatív lakossági kutatások keretében a magyar lakosság egészségtudatosságát. A felmérés telefonos megkérdezéssel zajlott a felnőtt magyar lakosság körében. Mivel a megkérdezettek megoszlása mind településtípus, mind pedig kor és nem tekintetében reprezentálta a magyar lakosságot, ezért a kapott eredmények a teljes hazai populációra általánosíthatók. Az eredmények értékelésekor kizárólag azon válaszadók véleményét vettük figyelembe, akik a kutatást megelőző hat hónapban jártak valamely intézmény szakrendelőjében, így friss tapasztalatokról tudtak beszámolni.