A Social Business Tour 2010 záróeseményén, Bukarestben átadták a Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze fődíját és nemzeti díjait is, köztük a magyar páros hangzatos „ProRatatouille Programjáért".

   A Social Business Tour 2010 záróeseményén, Bukarestben átadták a Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze fődíját és nemzeti díjait is, köztük a magyar páros hangzatos „ProRatatouille Programjáért". 

A szlovák Barbora Kuckova és Olga Guttenova ötlete nyerte el a fődíjat, amely egy társadalmi vállalkozás felépítéséről szól, ennek keretében kíván küzdeni az idős nők társadalmi kirekesztettsége és nyomora ellen.

 A „Kösd át a nyugdíjadat" elnevezésű program olyan idős hölgyeket céloz meg, akik kötni, horgolni tudnak és így egy társadalmi vállalkozás résztvevőivé válhatnak. Az ötlet szerint az idős asszonyok modern design tervek és minták alapján készítik el termékeiket – pulóvereket, kalapokat, sálakat -, amelyek  a mai divatnak megfelelnek és ezáltal a fiatalok által preferált termékek közé kerülnek, interneten értékesíthetők és a program segítségével akár a kortárs divattervezőkkel is szoros kapcsolat építhető ki.

A győztes páros átfogó és hosszú távú segítséget kap ötlete megvalósításához az Erste Csoporttól – ez a segítség a szakmai tanácsadástól a kezdeti finanszírozás rendelkezésre bocsájtásáig terjed.

A nemzeti győztesek mindegyike konzultációs lehetőséget és képzést kap 5000 Euró értékben, amelyet az ERSTE Alapítvány biztosít. A verseny további szponzorai – az ERSTE Alapítvány, a Slovenská sporiteľňa, az osztrák Munkaügyi és Szociális Minisztérium,  Wolf Theiss és a Hub Prága – is támogatást biztosítanak a kiválasztottaknak.

A további öt nemzeti győztes:

Ausztria: Nicole Prop, Theresia Berger és Dorit Haubenhofer, az „Első öko-szociális Zöld Gondoskodás Centrum" programmal

Magyarország: Kassai Melinda és Horváth Áron a „ProRatatouille" programmal

Csehország: Lucie Lankašová és Kristina Řešátková a „Mozgássérült emberek foglalkoztatása a közösségi kertekben" programmal

Románia: : Beuca Ioan és Popovici Vasile a "Fenntartható fejlődés a Ruscova Völgyi mikró régióban" programmal

Szerbia: Dragana Tomic a " Társadalmilag felelős vállalkozások központja" programmal.

A magyar ProRatatouille Program                  

Fenntartható organikus gazdálkodás, foglalkoztatás és környezetvédelmi mintaprojekt öt hátrányos helyzetű magyarországi településen.

A Cserehát Magyarország egyik legelmaradottabb és legszegényebb régiója. A lakosok nagy része a cigány kisebbséghez tartozik, akik a létfenntartásért, a diszkrimináció ellen küzdenek és jövőt szeretnének építeni gyermekeiknek. A munkanélküliség, az oktatás hiánya, a szegényes infrastruktúra és egészségügyi ellátás csak néhány példa a régió összetett problémájából.

A bio élelmiszerpiac európai növekedésével Magyarországon is fokozatosan nő az igény az egészséges és bio élelmiszerek iránt, amelyeket fenntartható módon állítanak elő. A Cserehát egy nagyszerű terület lehet erre az organikus gazdálkodásra.

A projekt az ősi és érintetlen természeti környezetből szeretne profitálni együttműködve a helyi önkormányzatokkal és a szegény, de értelmes roma emberekkel, hogy elterjesszék a bio gazdálkodást a környéken. A ProRatatouille márkanév hasonló szeretne lenni Magyarországon, mint a Fair Trade címke a nagyvilágban.

A kereskedelmi szervezet helyi ProRatatouille termékeket vásárol majd fel tisztességes nagykereskedelmi áron és áruházláncoknak, helyi élelmiszerboltoknak, éttermeknek értékesíti azokat. A közösségi gazdálkodás, a kommunikáció mind emelni fogja a közösségi tudatot, csökkenti a munkanélküliséget, harcol az élelmiszer válság ellen és bemutat egy egészséges és fenntartható életmódot. Ezek együtt, remélhetőleg, befolyásolják majd a gondolkodásmódot és alternatív példákat mutat a felnövekvő fiatal generációk számára. Segíteni fogja a roma kisebbséggel szembeni előítéletek megváltozását, amelyek szerint a romák nem tudnak megfelelően dolgozni, hiszen összeköti a minőségi és egészséges élelmiszereket és vásárlási élményeket a roma lakossággal.

Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze 2010

A Társadalmi Üzleti Ötletbörze a  Social Business Tour 2010 része, a Nobel-békedíjas Muhammad Yunus Professzor védnöksége alatt, amely 2010 májusa és októbere között zajlott és rengeteg információt nyújtott a társadalmi vállalkozásokról, ösztönzést adott a fenntartható társadalmi üzleti kezdeményezéseknek 6 országban és 6 városban Közép-Kelet Európában (Bécs, Pozsony, Budapest, Prága Bukarest és Belgrád).

Yunus professzor személyesen adta át a Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze 2010 díjait október 29-én Bukarestben.

Az ötletbörze, ahogy a neve is mutatja, az ötletek közötti verseny volt – és nem a már megvalósult társadalmi üzleti projektek versenye. A társadalmi vállalkozásokra vonatkozó ötleteknek pontosan körülírható társadalmi problémákra kellett megoldást nyújtaniuk pl. az oktatás, a mezőgazdaság, egészségügy vagy a pénzügyek területén. A társadalmilag kirekesztett csoportoknak, nyomorban illetve kisebbségben élőknek is segítséget kellet, hogy nyújtson a beilleszkedésben és egyben a Társadalmi Üzleti Modell kritériumait is teljesítenie kellett: pénzügyileg életképes, társadalmilag és ökológiailag fenntartható és következetesen szociális célokra fókuszál.

A nemzeti zsűrik tagjai, mindannyian a pénzügyi, üzleti és a non- profit szektor szakértői az adott országokban. A Tour győztesét egy nemzetközi zsűri választotta ki, amelynek tagjai: Muhammad Yunus professzor a Grameen Bank alapítója és ügyvezetője; Dominic Bruynseels, BCR ügyvezető igazgatója; Jennifer Rowe, good.bee ügyvezető igazgatója; Boris Marte, ERSTE Alapítvány igazgatósági tagja, Hans Reitz, A Grameen Creative Lab alapítója; Michael Landau, Caritas Vienna ügyvezető igazgatója; Ester Bergmann az osztrák Munkaügyi és Szociális Minisztérium képviselője és Ewa Konczal, Ashoka ügyvezető igazgatója.

http://www.socialbusinesstour.com/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük