A grafika teljes felbontásban letölthető a cikk végén lévő linkről!A grafika teljes felbontásban letölthető a cikk végén lévő linkről!A legtöbb e-ügyfél Lengyelországban található. A Cseh Köztársaságban leginkább a fiatalok látogatják az e-kereskedelemmel kapcsolatos weboldalakat, míg Magyarországon a legidősebb a közönség. A Gemius a webshopok forgalmát elemezte Közép-Európában.

 

A grafika teljes felbontásban letölthető a cikk végén lévő linkről!A grafika teljes felbontásban letölthető a cikk végén lévő linkről!A legtöbb e-ügyfél Lengyelországban található. A Cseh Köztársaságban leginkább a fiatalok látogatják az e-kereskedelemmel kapcsolatos weboldalakat, míg Magyarországon a legidősebb a közönség. A Gemius a webshopok forgalmát elemezte Közép-Európában.

 

Gemius utánajárt az e-commerce webhelyek (pl. e-boltok, online aukciós oldalak, ár-összehasonlító honlapok, csoportos vásárlási oldalak és e-bevásárlóközpontok) forgalmának Magyarországon, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában. Az elemzés az érintett weboldalak 2013. augusztusi látogatottságát vizsgálta. Kiderült, hogy ezekben az országokban nagyon népszerűek az ilyen szolgáltatások. Az e-kereskedelem iránt leginkább a lengyel internetezők lelkesednek. Több mint 80 százalékuk látogatott ilyen típusú webhelyet. A Cseh Köztársaságban ez az arány 54 százalék, Szlovákiában 51 százalék, Magyarországon pedig 44 százalék.

 

Németh Norbert a Tchibo e-commerce üzletágának magyarországi vezetője szerint elgondolkodtató, hogy a régióban a magyar felhasználók látogatják legkisebb arányban e-kereskedelmi oldalakat, ugyanakkor az is igaz, hogy hazánkban később indult be az e-kereskedelem, mint a másik három közép-európai országban. Elég, ha magunkra gondolunk, a Tchibo webáruháza hazánkban a legfiatalabb a többi Tchibo országhoz képest. Emellett elmondható Lengyelország a nagy mérete miatt vonzó a nagy szereplők, mint pl. az Amazon, a Zalando, vagy a Groupon számára. Ők nincsenek jelen nálunk. Csehországan kb tízszer, Szlovákiában kb kétszer annyi webáruház van, mint nálunk, ez a teljesítmény EU szinten is kiemelkedő. Egész Kelet-Európára igaz, hogy az e-kereskedelem robbanás előtt áll, mert a sok esetben most még nézelődő internetezők egyre nagyobb számban válnak vásárlóvá. Így a növekedő e-kereskedelmi oldalak látogatottság-emelkedése mellett várható a vásárlási konverziós arányok növekedése, továbbá a mobileszközök e-kereskedelembe kapcsolódása is ugrásszerű fejlődést eredményez az elkövetkező években – fűzte hozzá Németh.

 

Az elemzés arra is rámutat, hogy Magyarországon és Szlovákiában, a legtöbb e-vásárló a 25-34 éves korcsoportba esik (ennek a korosztálynak közel egyharmada keresett fel e-commerce weboldalakat az internetezők közül a vizsgált országokban). Érdekes, hogy míg Lengyelországban ezek az oldalak túlnyomórészt a fiatalokat érdekelték (minden harmadik online boltot böngésző kevesebb, mint 25 éves), addig például a Cseh Köztársaságban ezen felhasználók egyötöde esik mind a 12-24 éves, mind a 35-44 éves korosztályba.

 

A Gemius arra is kíváncsi volt, hogy melyek azok az országok, ahol az online vásárlás népszerű az idősebb korosztály körében is. Kiderült, hogy Magyarországon és a Cseh Köztársaságban, a webshopokat felkereső internetezők mintegy 15 százaléka 55 éves vagy annál idősebb volt a vizsgált időszakban. A legkisebb csoport a vizsgált korcsoportban, Szlovákiában és Lengyelországban volt megfigyelhető, ahol minden tízedik internet vásárló tartozott a szenior kategóriába 2013 augusztusában.

 

Meglepő, hogy annak ellenére, hogy sok a hasonlóság a fejlődés terén a közép-és kelet-európai országokban, az internet használat továbbra is nagy különbségeket mutat. A hazai webshopok ismertségét a Gemius a közelmúltban részletesen is vizsgálta. A tanulmány átfogó képet ad az online piactér ismertségéről, működéséről, az internetezők vásárlási szokásairól és bemutatja a hazai internet legismertebb szereplőit, leglátogatottabb webshopjait, illetve a leginkább kedvelt fizetési és vásárlási megoldásokat is. A kutatás részletesen kitér az e-kereskedelem megítélésére, a mindennapi használhatóságára, az előnyeire, hátrányaira, illetve az online vásárlástól való félelmekre és a vásárlás során tapasztalt problémákra is. (A tanulmány részletes leírása elérhető a Gemius weboldalán: http://gemius.hu/hu/jelentesek-riportok-prezentaciok/2013-09/01)

 

A tanulmány a magyar, cseh, lengyel és szlovák weboldalak 2013. augusztusi látogatottsági adatai alapján készült. Az adatok egy nemzetközi kutatási projektből származnak (gemiusAudience), melyet a Gemius több mint 30 országban végez. Célja, hogy az internet felhasználók száma és demográfiai profilja mellett azt is meghatározza, hogy milyen módon használják az interneten. A projektet a Gemius saját módszertana és az ICC / ESOMAR nemzetközi előírásainak megfelelően végzik.