Megérkeztek Budapestre a szelektív hulladékgyűjtő célgépek azaz az új kukásautók
Megérkezett Budapestre az első húsz olyan hulladékgyűjtő jármű, amely a régi járművekhez képest sokkal csendesebben és gyorsabban gyűjti be a kék és sárga fedelű szelektív kukák tartalmát. Az összesen hatvan gázmeghajtású célgép 2,87 milliárd forintba kerül.
Megérkezett Budapestre az első húsz olyan hulladékgyűjtő jármű, amely a régi járművekhez képest sokkal csendesebben és gyorsabban gyűjti be a kék és sárga fedelű szelektív kukák tartalmát. Az összesen hatvan gázmeghajtású célgép 2,87 milliárd forintba kerül.
A házhoz menő szelektív hulladékgyűjtésben használatos húsz új célgépet adott át Tarlós István a mai napon a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek (FKF).
A szinte teljes egészében uniós finanszírozású „házhoz menő" projekt célja egy olyan integrált hulladékgazdálkodási rendszer kiépítése, amely egész Budapest területén lehetővé teszi a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést, hozzájárulva a fenntartható hulladékgazdálkodás megvalósításához. „A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" – idézte az ismert mondást az átadás alkalmából Tarlós István főpolgármester, hozzátéve, hogy a hulladékok újrahasznosításának növelésével a jövő generációk számára teremtünk élhetőbb környezetet.
A kék és a sárga fedelű hulladékgyűjtő edények kihelyezése már 2013 elején megkezdődött, s jelenleg nyolc fővárosi kerületet (II., VIII., IX., XIV., XVII., XIX., XXII., XXIII.) fed le teljesen. A projekt keretében eddig közel 300 ezer kukát adtak át; a 2014 végéig kihelyezendő összesen 403 ezer új kuka a főváros valamennyi lakója számára lehetővé teszi, hogy már otthonában szétválogassa a papír-, a műanyag és fém-, valamint a kommunális hulladékot.
Tarlós István elmondta, hogy már eddig is 12 000 tonnányi hasznos hulladékot gyűjtöttek a „házhoz menő" program keretében. A hulladék elszállításáról mostantól új környezetbarát, gázmeghajtású hulladékgyűjtő célgépek gondoskodnak. Az új kukásautók zajterhelése is lényegesen kisebb a régiekéhez képest.
Az új tehergépjárművekből összesen hatvan darabot rendelt a főváros a már tavaly üzembe helyezett, edények kihelyezésére szolgáló három alternatív üzemű teherautó mellé. Az összesen 2,93 milliárd forintos gépjárműbeszerzés keretében az Eurotrade Kft. október végéig valamennyi új járművet leszállítja az FKF-nek. A hulladékgyűjtő kocsik alvázai IVECO gyártmányúak, a felépítményeket az osztrák Stummer cég gyártotta. A hiány- és hibamentes átadás érdekében a műszaki átadás-átvételi eljárást a TÜV Rheinland képviselői ellenőrzik.
A belső égésű motorok hatékonyan, gazdaságosan, környezetbarát módon üzemeltethetők földgázzal vagy akár – megújuló energiahordozóként – biogázzal. A gázüzemű flotta fenntartásának összköltsége a szóban forgó futásteljesítmény mellett 12 százalékkal kisebb, mint a hasonló dízelüzemű járműveké.
a fővárosi házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési rendszer kiépítése
A projekt megnevezése
„A fővárosi házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési rendszer kialakítása" című, KEOP-1.1.1/B/10-11-2011-0002 azonosító számú projekt
A projekt tartalma
A beruházás célja egy olyan integrált hulladékgazdálkodási rendszer kiépítése Budapesten, amely lehetővé teszi a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés Budapest teljes területén történő bevezetését, hozzájárulva ezzel a fenntartható hulladékgazdálkodás megvalósításához. A projekt keretében 403 ezer szelektív hulladékgyűjtő edényzetet szereznek be. A főváros társasházi övezeteiben a közszolgáltató 83 ezer 240 literes edényzetet helyez ki, míg a kertvárosi övezetekben 320 ezer 120 literes edényzetet ad át a háztartásoknak.
A kék tetővel ellátott edényzetek a papír, a sárga tetővel ellátott edényzetek a műanyag és a fém hulladékfrakció szelektív gyűjtését teszik lehetővé. A projekt részét képezi továbbá a szelektív hulladék begyűjtését szolgáló 60 alternatív üzemű hulladékgyűjtő célgép és 3 alternatív üzemű kiegészítő tehergépjármű beszerzése is. A szelektív hulladékgyűjtési szolgáltatás lakosság körében történő megismertetésére és népszerűsítésére a kötelező kommunikáció és a szemléletformáló kommunikáció keretén belül kerül sor.
Indoklás, előnyök
A fejlesztést azok az európai uniós előírások és hazai jogszabályok teszik szükségessé, amelyek a képződő hulladék mennyiségének csökkentését tűzték ki célul. Ezeknek a kötelezettségeknek csak a szelektív hulladékgyűjtés hatékony rendszerének a kialakításával és bevezetésével lehet megfelelni. A házhoz menő gyűjtési rendszer nélkül, önmagában a gyűjtőszigetes rendszerrel a jogszabályok által előírt hasznosítási arányszámok nem teljesíthetők. A házhoz menő gyűjtési rendszer fajlagos költsége a gyűjtőszigetes rendszerhez viszonyítva lényegesen alacsonyabb, hatékonysága pedig lényegesen nagyobb.
A fejlesztés tárgyát képező lakossági eredetű szelektíven gyűjthető hulladékáramra a csomagolási irányelv és az új EU-s hulladék-keretirányelv előírásai vonatkoznak. A projekt területén képződő évi mintegy 406 ezer tonna csomagolási hulladékból az 55%-os csomagolási hasznosítás évi 223 ezer tonna hulladék szelektív gyűjtésével teljesíthető. Jelenleg a közszolgáltatói gyűjtés keretében a fővárosi lakosságtól évi 14 ezer tonna csomagolási hulladékot gyűjtenek be, döntő részben a gyűjtőszigetekről. A gyűjtőszigetes gyűjtési rendszerrel a lakosság 65-70%-a tekinthető ellátottnak. Közszolgáltatói körben évi 62-64 ezer tonna hulladék szelektív gyűjtése szükséges a célkitűzés eléréséhez. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg szelektíven begyűjtött csomagolási hulladék mennyiségét növelni kell, ami a házhoz menő gyűjtési rendszer nélkül nem teljesíthető.
A közszolgáltató a szelektív gyűjtést a lakosság számára térítésmentesen biztosítja.
Finanszírozás
Költségek forrása |
nominális összegben |
%-os arányban |
Hazai költségvetési támogatás |
0,69 milliárd forint |
12,8% |
Európai uniós finanszírozás az EU 2007-2013 közötti költségvetési ciklusára tervezett operatív programokból |
3,9 milliárd forint |
72,2% |
Saját forrás |
0,81 milliárd forint |
15% |
Ütemezés
A projekt tárgyában a támogatási szerződés aláírására 2012. március 24. napján került sor, a projekt befejezésének időpontja 2015. május 31. napja.
A projekt előrehaladása
A hulladékgyűjtő edényeket 2013 márciusától helyezték és helyezik ki jelenleg is folyamatosan a lakossághoz. Nyolc fővárosi kerületet már teljes egészében lefedtek (II., VIII., IX., XIV., XVII., XIX., XXII., XXIII.), 2014. júniusig összesen 274 830 edényzetet helyeztek ki.
A projekt most érkezett el megvalósításának egyik legfontosabb állomásához: a 60 CNG-meghajtású hulladékgyűjtő célgép beszerzésére irányuló, nettó 2 874 000 000 Ft értékben kötött szállítási szerződés teljesítése 2014 júniusában megkezdődik. A szállító 2014. június 29. napjáig köteles az első szállítási ütemhez tartozó 20 járművet leszállítani, míg a fennmaradó mennyiséget 2014. október 7. napjáig kell leszállítania az Eurotrade Kft.-nek. A célgépek alvázai IVECO (olasz) márkájúak, a felépítményeket a Stummer (osztrák) cég gyártotta. A célgépek műszaki átadás-átvételében a TÜV Rheinland képviselői is részt vesznek, ami nagyban hozzájárul a sikeres, hiány- és hibamentes átadáshoz.
A szemléletformáló kommunikáció részeként társasházi nyereményjáték indul, ennek részletei kidolgozás alatt állnak.
CNG-járművek
A belső égésű motorok hatékonyan, környezetbarát és gazdaságos módon üzemeltethetők földgázzal vagy biogázzal. A földgázüzem két általánosan elterjedt módja a CNG (Compressed Natural Gas) és az LNG (Liquefied Natural Gas). A CNG-t (benzinüzemű) Otto-motorokban és dízelmotorokban is használni lehet. A CNG-tartályok általában az ISO 11439-es szabvány előírásainak felelnek meg.
A CNG-üzem előnyei
Az üzemeltetési költség alacsonyabb, környezetbarát, egyre több járműgyártó termékpalettáján megtalálható, megújuló energiahordozóként biogázzal is üzemeltethető, a motor élettartama hosszabb, EU-s pályázatok által támogatott.
Bár a CNG-üzemű járművek választéka még viszonylag szűk a hagyományoshoz képest, valamivel drágábbak, mint a dízel- vagy benzinüzeműek, viszont:
- a CNG olcsóbb, mint bármelyik másik üzemanyagfajta;
- jelentős tartalékok állnak rendelkezésre (hazánkban is);
- a gázolajéhoz képest jóval stabilabb az ára;
- környezetvédelmi szempontból számos kedvező tulajdonsággal rendelkezik: alacsonyabb a CO2- és NO2-kibocsátás;
- lényegesen kisebb a zajterhelés;
- a CNG-üzemű járművek alkalmazása a hulladékgyűjtésben egyre nagyobb teret hódít. A földgázüzemű motor károsanyag-kibocsátása lényegesen kedvezőbb, mint a dízelüzeműé. A gázüzemű jármű zajterhelés tekintetében is mintegy 25%-kal kedvezőbb, mint a dízelüzemű jármű.
A CNG-töltőállomások száma Magyarországon kb. 20, de számuk folyamatosan növekszik.
A karbantartásra és javításra fordított költségek néhány százalékkal magasabbak, mint a dízeljárművek esetében, de a jármű üzemanyag-fogyasztásából adódó megtakarítás mértéke lényegesen nagyobb.
A CNG-üzemű járművek üzemeltetése egy új, környezetbarát és költséghatékony technológia bevezetését jelenti a budapesti hulladékkezelésben. A technológia világszerte folyamatosan terjed, néhány példa: Madridban 450 CNG-busz és 500 hulladékgyűjtő üzemel, Svédországban, Malmöben 180 db busz üzemel, Görögországban, Athénban több mint 100 hulladékgyűjtő és kb. 400 busz üzemel, Indiában, New Delhiben kb. 700 busz üzemel.