Megérkezett Budapestre az első húsz olyan hulladékgyűjtő jármű, amely a régi járművekhez képest sokkal csendesebben és gyorsabban gyűjti be a kék és sárga fedelű szelektív kukák tartalmát. Az összesen hatvan gázmeghajtású célgép 2,87 milliárd forintba kerül.

 

Megérkezett Budapestre az első húsz olyan hulladékgyűjtő jármű, amely a régi járművekhez képest sokkal csendesebben és gyorsabban gyűjti be a kék és sárga fedelű szelektív kukák tartalmát. Az összesen hatvan gázmeghajtású célgép 2,87 milliárd forintba kerül.

 

A házhoz menő szelektív hulladékgyűjtésben használatos húsz új célgépet adott át Tarlós István a mai napon a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek (FKF).

 

A szinte teljes egészében uniós finanszírozású „házhoz menő" projekt célja egy olyan integrált hulladékgazdálkodási rendszer kiépítése, amely egész Budapest területén lehetővé teszi a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést, hozzájárulva a fenntartható hulladékgazdálkodás megvalósításához. „A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" – idézte az ismert mondást az átadás alkalmából Tarlós István főpolgármester, hozzátéve, hogy a hulladékok újrahasznosításának növelésével a jövő generációk számára teremtünk élhetőbb környezetet.

 

A kék és a sárga fedelű hulladékgyűjtő edények kihelyezése már 2013 elején megkezdődött, s jelenleg nyolc fővárosi kerületet (II., VIII., IX., XIV., XVII., XIX., XXII., XXIII.) fed le teljesen. A projekt keretében eddig közel 300 ezer kukát adtak át; a 2014 végéig kihelyezendő összesen 403 ezer új kuka a főváros valamennyi lakója számára lehetővé teszi, hogy már otthonában szétválogassa a papír-, a műanyag és fém-, valamint a kommunális hulladékot.

 

Tarlós István elmondta, hogy már eddig is 12 000 tonnányi hasznos hulladékot gyűjtöttek a „házhoz menő" program keretében. A hulladék elszállításáról mostantól új környezetbarát, gázmeghajtású hulladékgyűjtő célgépek gondoskodnak. Az új kukásautók zajterhelése is lényegesen kisebb a régiekéhez képest.

 

Az új tehergépjárművekből összesen hatvan darabot rendelt a főváros a már tavaly üzembe helyezett, edények kihelyezésére szolgáló három alternatív üzemű teherautó mellé. Az összesen 2,93 milliárd forintos gépjárműbeszerzés keretében az Eurotrade Kft. október végéig valamennyi új járművet leszállítja az FKF-nek. A hulladékgyűjtő kocsik alvázai IVECO gyártmányúak, a felépítményeket az osztrák Stummer cég gyártotta. A hiány- és hibamentes átadás érdekében a műszaki átadás-átvételi eljárást a TÜV Rheinland képviselői ellenőrzik.

 

A belső égésű motorok hatékonyan, gazdaságosan, környezetbarát módon üzemeltethetők földgázzal vagy akár – megújuló energiahordozóként – biogázzal. A gázüzemű flotta fenntartásának összköltsége a szóban forgó futásteljesítmény mellett 12 százalékkal kisebb, mint a hasonló dízelüzemű járműveké.

 

a fővárosi házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési rendszer kiépítése

 

 

A projekt megnevezése

„A fővárosi házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési rendszer kialakítása" című, KEOP-1.1.1/B/10-11-2011-0002 azonosító számú projekt

 

 

A projekt tartalma

A beruházás célja egy olyan integrált hulladékgazdálkodási rendszer kiépítése Budapesten, amely lehetővé teszi a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés Budapest teljes területén történő bevezetését, hozzájárulva ezzel a fenntartható hulladékgazdálkodás megvalósításához. A projekt keretében 403 ezer szelektív hulladékgyűjtő edényzetet szereznek be. A főváros társasházi övezeteiben a közszolgáltató 83 ezer 240 literes edényzetet helyez ki, míg a kertvárosi övezetekben 320 ezer 120 literes edényzetet ad át a háztartásoknak.

 

A kék tetővel ellátott edényzetek a papír, a sárga tetővel ellátott edényzetek a műanyag és a fém hulladékfrakció szelektív gyűjtését teszik lehetővé. A projekt részét képezi továbbá a szelektív hulladék begyűjtését szolgáló 60 alternatív üzemű hulladékgyűjtő célgép és 3 alternatív üzemű kiegészítő tehergépjármű beszerzése is. A szelektív hulladékgyűjtési szolgáltatás lakosság körében történő megismertetésére és népszerűsítésére a kötelező kommunikáció és a szemléletformáló kommunikáció keretén belül kerül sor.

 

 

Indoklás, előnyök

A fejlesztést azok az európai uniós előírások és hazai jogszabályok teszik szükségessé, amelyek a képződő hulladék mennyiségének csökkentését tűzték ki célul. Ezeknek a kötelezettségeknek csak a szelektív hulladékgyűjtés hatékony rendszerének a kialakításával és bevezetésével lehet megfelelni. A házhoz menő gyűjtési rendszer nélkül, önmagában a gyűjtőszigetes rendszerrel a jogszabályok által előírt hasznosítási arányszámok nem teljesíthetők. A házhoz menő gyűjtési rendszer fajlagos költsége a gyűjtőszigetes rendszerhez viszonyítva lényegesen alacsonyabb, hatékonysága pedig lényegesen nagyobb.

 

A fejlesztés tárgyát képező lakossági eredetű szelektíven gyűjthető hulladékáramra a csomagolási irányelv és az új EU-s hulladék-keretirányelv előírásai vonatkoznak. A projekt területén képződő évi mintegy 406 ezer tonna csomagolási hulladékból az 55%-os csomagolási hasznosítás évi 223 ezer tonna hulladék szelektív gyűjtésével teljesíthető. Jelenleg a közszolgáltatói gyűjtés keretében a fővárosi lakosságtól évi 14 ezer tonna csomagolási hulladékot gyűjtenek be, döntő részben a gyűjtőszigetekről. A gyűjtőszigetes gyűjtési rendszerrel a lakosság 65-70%-a tekinthető ellátottnak. Közszolgáltatói körben évi 62-64 ezer tonna hulladék szelektív gyűjtése szükséges a célkitűzés eléréséhez. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg szelektíven begyűjtött csomagolási hulladék mennyiségét növelni kell, ami a házhoz menő gyűjtési rendszer nélkül nem teljesíthető.

 

A közszolgáltató a szelektív gyűjtést a lakosság számára térítésmentesen biztosítja.

 

 

Finanszírozás

 

Költségek forrása

nominális összegben

%-os arányban

Hazai költségvetési támogatás

0,69 milliárd forint

12,8%

Európai uniós finanszírozás az EU 2007-2013 közötti költségvetési ciklusára tervezett operatív programokból

3,9 milliárd forint

72,2%

Saját forrás

0,81 milliárd forint

15%

 

 

Ütemezés

A projekt tárgyában a támogatási szerződés aláírására 2012. március 24. napján került sor, a projekt befejezésének időpontja 2015. május 31. napja.

 

 

A projekt előrehaladása

A hulladékgyűjtő edényeket 2013 márciusától helyezték és helyezik ki jelenleg is folyamatosan a lakossághoz. Nyolc fővárosi kerületet már teljes egészében lefedtek (II., VIII., IX., XIV., XVII., XIX., XXII., XXIII.), 2014. júniusig összesen 274 830 edényzetet helyeztek ki.

 

A projekt most érkezett el megvalósításának egyik legfontosabb állomásához: a 60 CNG-meghajtású hulladékgyűjtő célgép beszerzésére irányuló, nettó 2 874 000 000 Ft értékben kötött szállítási szerződés teljesítése 2014 júniusában megkezdődik. A szállító 2014. június 29. napjáig köteles az első szállítási ütemhez tartozó 20 járművet leszállítani, míg a fennmaradó mennyiséget 2014. október 7. napjáig kell leszállítania az Eurotrade Kft.-nek. A célgépek alvázai IVECO (olasz) márkájúak, a felépítményeket a Stummer (osztrák) cég gyártotta. A célgépek műszaki átadás-átvételében a TÜV Rheinland képviselői is részt vesznek, ami nagyban hozzájárul a sikeres, hiány- és hibamentes átadáshoz.

 

A szemléletformáló kommunikáció részeként társasházi nyereményjáték indul, ennek részletei kidolgozás alatt állnak.

 

CNG-járművek

A belső égésű motorok hatékonyan, környezetbarát és gazdaságos módon üzemeltethetők földgázzal vagy biogázzal. A földgázüzem két általánosan elterjedt módja a CNG (Compressed Natural Gas) és az LNG (Liquefied Natural Gas). A CNG-t (benzinüzemű) Otto-motorokban és dízelmotorokban is használni lehet. A CNG-tartályok általában az ISO 11439-es szabvány előírásainak felelnek meg.

 

 

A CNG-üzem előnyei

Az üzemeltetési költség alacsonyabb, környezetbarát, egyre több járműgyártó termékpalettáján megtalálható, megújuló energiahordozóként biogázzal is üzemeltethető, a motor élettartama hosszabb, EU-s pályázatok által támogatott.

 

Bár a CNG-üzemű járművek választéka még viszonylag szűk a hagyományoshoz képest, valamivel drágábbak, mint a dízel- vagy benzinüzeműek, viszont:

  • a CNG olcsóbb, mint bármelyik másik üzemanyagfajta;
  • jelentős tartalékok állnak rendelkezésre (hazánkban is);
  • a gázolajéhoz képest jóval stabilabb az ára;
  • környezetvédelmi szempontból számos kedvező tulajdonsággal rendelkezik: alacsonyabb a CO2- és NO2-kibocsátás;
  • lényegesen kisebb a zajterhelés;
  • a CNG-üzemű járművek alkalmazása a hulladékgyűjtésben egyre nagyobb teret hódít. A földgázüzemű motor károsanyag-kibocsátása lényegesen kedvezőbb, mint a dízelüzeműé. A gázüzemű jármű zajterhelés tekintetében is mintegy 25%-kal kedvezőbb, mint a dízelüzemű jármű.

 

A CNG-töltőállomások száma Magyarországon kb. 20, de számuk folyamatosan növekszik.

 

A karbantartásra és javításra fordított költségek néhány százalékkal magasabbak, mint a dízeljárművek esetében, de a jármű üzemanyag-fogyasztásából adódó megtakarítás mértéke lényegesen nagyobb.

 

A CNG-üzemű járművek üzemeltetése egy új, környezetbarát és költséghatékony technológia bevezetését jelenti a budapesti hulladékkezelésben. A technológia világszerte folyamatosan terjed, néhány példa: Madridban 450 CNG-busz és 500 hulladékgyűjtő üzemel, Svédországban, Malmöben 180 db busz üzemel, Görögországban, Athénban több mint 100 hulladékgyűjtő és kb. 400 busz üzemel, Indiában, New Delhiben kb. 700 busz üzemel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük