A térd és a térdízület a testünk egyik legfontosabb része, hiszen nagy részben ettől függ a stabilitásunk, legyen szó egy helyben állásról vagy mozgásról (séta, mászás, kocogás, futás vagy más sporttevékenység, stb.). A térdfájdalom tehát nem ritkaság, de egy rövid, múló fájdalomtól egészen különböző műtétekig is eljuthatunk. A térdfájdalom elleni kezelésekben továbbra is fontos szerepet kapnak a megfelelő gyógytorna gyakorlatok.

A térdfájdalom potenciális okai

Rendkívül sokfélék lehetnek mind a térdsérülések, mind a térdfájdalmak. Állhat a háttérben:

– valamilyen gyulladással járó kórkép, ilyen például a rheumatoid arthritis,

– a térdízületben elhelyezkedő bursák (vagy néven nyáltömlők) gyulladása,

– a különböző sérüléseket tekintve vannak csontos törések, meniscus sérülések, és megsérülhet az izom, a szalag, az ín és az ízületi tok is,

– az ízület gyulladása, ezt okozhatja a helytelen vagy túlzott terhelés, de akár az izomegyensúly felbomlása is,

– és okozhat fájdalmat a biomechanika felbomlása is.

 

A térdfájdalom főbb típusai a következők

– térdfájdalom kerékpározásnál vagy futásnál,

– térdfájdalom elől,

– térdfájdalom a külső oldalon,

– térdfájdalom a belső oldalon,

– térdhajlati fájdalom,

– vezetés közbeni térdfájdalom,

– éjjel és / vagy alváskor térdfájdalom,

– állandósult térdfájdalom,

– térdfájdalom a rogyadozó, megbicsakló térd nyomában,

– duzzanat okozta térdfájdalom (ez minden esetben gyulladásos folyamatra utal: például sérülés, túlterhelés, trauma, ízületi gyulladás vagy arthritis)

– időjárás okozta térdfájdalom,

– térdropogás (ha ezzel nem jár fájdalom, akkor ez egy normális jelenség),

 

A különböző térdfájdalmak kezelése

Mielőtt magát a tünetet kezelni tudnánk (hiszen látjuk, hogy tucat egészen különböző oka lehet), a legfontosabb a kiváltó ok feltérképezése. Több térdfájdalom nem a térd „hibája”, hanem strukturális elváltozás okozza, ilyenek lehetnek a medence, boka és csípő megváltozott viszonyai. Lehet itt szó lúdtalpról, a közép farizom gyengeségéről és a boka bedőléséről is.

A fájdalom kezelése tehát nem egyszerű, hanem komplex feladat, amely során nagyon fontos, hogy szakemberhez forduljunk. Lehet szó gyógytornászról, súlyos esetekben orvosokról.

Szintén prioritást kell, hogy kapjon a térd körüli izomzat egyensúlyának a rendezése. Sokszor fordul elő, hogy feszesek és gyengék a combközelítő és combhajlító izmok. A combfeszítő izom négy izomból áll, ezek közül a belső (ez stabilizálja a térdet elsősorban) gyenge, míg a külső izom ebből fakadóan túlterhelődik és feszül, feszes.

Az elülső és hátsó combizom esetében általában a probléma abból adódik, hogy a hátsó gyengébb, mint az első, pedig az emberi mozgás miatt arányaiban ennek pont fordítva kellene, hogy legyen.

A combtávolító izmok, ezek közül is leginkább a középső farizom gyakran nem működik eléggé („alulműködik”), emiatt pedig a a tractus iliotibialis túlterhelődik.

Ebből a rövid, egyszerű leírásból is könnyen beláthatjuk, hogy bár a feladat komplex, egyes részeiben (az izmok közötti egészséges egyensúly eléréséhez a gyógytorna nagy segítség lehet).