2011. február 2-án, szerdán mutatták be a Google, a Budapest Bank és a Microware „Neten a Cégem" elnevezésű projektjét, amely a magyar kis és közepes vállalkozások internetes megjelenítésében kíván kulcsszerepet vállalni.

2011. február 2-án, szerdán mutatták be a Google, a Budapest Bank és a Microware „Neten a Cégem" elnevezésű projektjét, amely a magyar kis és közepes vállalkozások internetes megjelenítésében kíván kulcsszerepet vállalni.

Nyitrai Zsolt infokommunikációért felelős államtitkár a projekt megnyitóján úgy fogalmazott: a magyar kormány üdvözöl minden olyan összefogást, amely azt célozza, hogy a magyar kis- és közepes vállalkozások versenyképesebbé váljanak, nagyobb bevételeket érjenek el és több munkavállalót foglalkoztassanak.

A „Neten a Cégem" elnevezésű kezdeményezés célja, hogy bevezesse az internet használatába azokat a kisvállalkozásokat, amelyek árut vagy szolgáltatást értékesítenek, de jelenleg nem érhetők el weboldalakon keresztül. A kezdeményezés lehetőséget nyújt a kisvállalkozásoknak arra, hogy fél éven át ingyen vehessenek igénybe honlapot, tárhely- és banki szolgáltatásokat.

Nyitrai Zsolt felhívta a figyelmet arra, hogy a szervezőknek érdemes nyitva hagyniuk a csatlakozni szándékozó vállalkozások előtt a kapukat azért, hogy még több vállalkozás vehessen részt a magyar kkv-szektor megerősítésében.

A munkahelyteremtés a kormány egyik legfontosabb törekvése, ezért örülünk az olyan, versenyszférából eredő, piacerősítő kezdeményezéseknek, amelyek ugyanezt a célt tartják szem előtt – fogalmazott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára.

Egy magyarországi mikro- és kisvállalkozások körében végzett felmérés megdöbbentő eredményeinek hatására a Budapest Bank, a Google Magyarország, és a HonlapABC úgy döntött, hogy nagyszabású, vállalkozásokat segítő programot indít. A Neten a Cégem kezdeményezés minden hazai vállalkozáshoz el szeretné juttatni az online jelenlét fontosságáról szóló információkat és az ingyenesen kipróbálható eszközöket. A szervezők azt várják, hogy még idén 25 000 vállalkozás nyit a digitális jelenlét felé, hoz létre honlapot, és alapozza meg jövőbeni sikereit az online eszközök segítségével. A programot a hazai kereskedelmi és iparkamarák is támogatásukról biztosították.

Az Ipsos Google Magyarország számára készített kutatásából kiderül, hogy ma Magyarországon a mikro- és kisvállalkozásoknak kevesebb mint fele rendelkezik saját honlappal, sőt, az interneten eddig jelen nem lévők 63%-a még soha nem is gondolkodott el vállalkozásának virtuális megjelenítésén. Nem sokkal jelentősebb a már honlappal rendelkezők online aktivitása sem, hiszen ezen cégek majdnem fele egyáltalán nem hirdeti tevékenységét, 11%-uk pedig csak offline reklámozási megoldásokat választ.

A jelenség fő oka, hogy ezek a cégek – elsősorban kellő információk és tapasztalatok hiányában – nem bíznak az online jelenlét üzleti erejében. Számos kisebb vállalkozás úgy véli, hogy szaktudás- és kapacitáshiány miatt önállóan nehezen tudná felépíteni saját weboldalát, vagy lenne képes azt hatékonyan üzemeltetni, illetve tévhiteik vannak az online jelenlét költségvonzatairól is.

Ez a trend a hazai kisvállalkozások üzleti eredményességét jelentősen korlátozza. Ezért a programban résztvevő partnerek úgy döntöttek, hogy elindítanak egy hosszú távú vállalkozásfejlesztési kampányt Neten a Cégem címmel. Saját portfoliójukból olyan kezdőcsomagot állítottak össze, mely épp a fent említett problémák kezelésében jelent segítséget, és amit meghatározott időszakon át díjmentesen próbálhatnak ki a vállalkozások. Többek között honlap készítéssel, online hirdetési és banki megoldásokkal támogatják a programban résztvevőket, melyet erőteljes edukációs kampány is kiegészít. 

Koleszár Péter, a honlapabc.hu-t is magába foglaló, miskolci székhelyű informatikai vállalkozáscsoport ügyvezetője elmondta: "Több tízezer ügyfelünk között számos kisvállalkozás található. Sokuknak bátorításra van szüksége ahhoz, hogy a számára ismeretlen online világba merészkedjen. Vidéki kisvállalkozásként megtiszteltetés, hogy részt vehetünk a Neten a Cégem kezdeményezésben. Hiszek abban, hogy az általunk biztosított honlapkészítő eszköz segítségével számos vidéki vállalkozás számára nyílik meg a lehetőség országos – esetleg nemzetközi – piacok elérésére, kiszolgálására."

A weboldal teljes tartalmi feltöltését követően a vállalkozó egy Google AdWords kupon segítségével elkezdheti népszerűsíteni weboldalát. „Online és nyomtatott segédanyagaink egyszerűen követhető instrukciókkal támogatják a programban résztvevő vállalkozásokat, hogy önállóan megtalálják azokat a hirdetési kulcsszavakat, melyekkel a leghatékonyabban képesek elérni célcsoportjukat. Ezek a megfelelően optimalizált beállítások teszik lehetővé, hogy amikor egy potenciális vásárló a vállalkozáshoz kapcsolódó kulcsszavakra keres, a hirdető megjelenjen a szponzorált keresési eredmények között. Az ingyenes Google Helyek szolgáltatás igénybevételével a kisvállalkozások tovább erősíthetik online jelenlétüket, hiszen így a nagy tömegek által használ Google Térképre (Maps) is felkerülnek" – mondta Heal Edina, a Google Magyarország vezetője.

A Budapest Bank örömmel állt a kezdeményezés mellé, hogy hozzájáruljon a hazai cégek fejlesztéséhez.

"Fontosnak tartjuk, hogy a kisvállalkozások támogatást kapjanak azokon a területeken – például a marketing vagy a pénzügyek terén -, ahol nem rendelkeznek akkora anyagi illetve szakértői kapacitással, mint a nagyobbak. A Neten a Cégem révén szeretnénk a költséghatékony és kényelmes pénzügyi eszközökkel, többek közt az online bankolással, megismertetni a vállalkozókat, hogy az így megspórolt összeget és időt a cégük fejlesztésre fordíthassák" – mondta Erdei Zsuzsa, a Budapest Bank mikro szegmensének vezetője. A bank az együttműködés keretében pénzügyi tanácsokkal és kedvezményes számlacsomag-ajánlattal járul hozzá a vállalkozások eredményes működéséhez.

A három partner összefogásával létrejött szolgáltatáscsomag tehát számos módon könnyíti meg a kisvállalkozások életét. A honlapkészítő eszköz által fél éven keresztül ingyenesen kipróbálhatják az interneten keresztül elérhető piacokban rejlő lehetőségeket és kész weboldalukhoz fél évre egy ingyenes domain nevet és tárhelyet is kaphatnak. Emellett az indulásban egy 15 000 Ft értékű Google AdWords kupon is segíti őket. Az AdWords működési elveinek megfelelően a kupon lejárata után is kizárólag abban az esetben kell fizetni a szolgáltatás igénybevételéért, ha valaki rákattint a hirdetésére, vagyis elnavigál a cég weboldalára. A vállalkozás tevékenyégétől függően, a Google AdWords-szel akár már napi 1000 Ft-ból látványos eredmények érhetőek el. Az olcsó és gyors pénzügyi tranzakcióikat pedig többek között a havidíjmentes internetbank-szolgáltatás, az első évben a havi számlacsomagdíj elengedése, illetve két éven keresztül az adóhatóság felé történő elektronikus átutalások díjmentessége biztosítja.

A csomag egyes elemeit természetesen külön is igényelhetik az érdeklődők.

A Neten a Cégem kezdeményezés fontos eleme az edukáció, hiszen a vállalkozások internetes fejlődését legtöbbször tévhitek akadályozzák. A program alapítói ezért a meghatározott időszakon át ingyenesen igénybe vehető termékek mellett több állomásos, vidéki és fővárosi körutat szerveznek, ahol a helyi kisvállalkozásoknak személyesen fognak szakmai segítséget és tájékoztatást nyújtani. Várakozásaik szerint ezek az események még idén legalább 3 000 érdeklődőre tarthatnak számot. Emellett nyomtatott és online segédanyagokat készítenek, hogy megkönnyítsék az internetes eszközök használatának elsajátítását. Ha pedig a vállalkozó úgy látja, hogy mindennek ellenére sem szeretne saját maga foglalkozni internetes kampányával, több száz hazai online marketingügynökség segítségére számíthat.

Az Ipsos Google Magyarország számára készített kutatásából kiderül, hogy a mikro- és kisvállalkozások kevesebb mint fele rendelkezik saját honlappal. Nem bíznak az online jelenlét üzleti erejében, részben túl drágának, részben túl bonyolultnak találva az ehhez szükséges eszközöket.  Azok azonban, akik már kipróbálták – saját weboldaluk van, online hirdetnek vagy épp internetbankot használnak -, tisztában vannak az ezek nyújtotta előnyökkel.

A KSH adatai szerint az internet-előfizetések száma 2010 szeptemberének végén már meghaladta a 3,1 milliót. Eközben az internet használat terén a fogyasztói trend további rohamos növekedést mutat, sőt a világháló legkülönbözőbb platformjain is egyre aktívabbak vagyunk: blogolunk, mikroblogolunk, facebookozunk, iwiwezünk, képeket és videókat osztunk meg. Vásárlás előtt az internetezők (akik már a lakosság többségét jelentik) 92%-a az interneten tájékozódik! De mi a helyzet a hazai mikro- és kisvállalkozások körében? Vajon kihasználják az online felületek által nyújtott üzleti lehetőségeket?

A Google Magyarország megbízásából az Ipsos a témát vizsgáló kutatást[1] készített. Eszerint:

  • – a vizsgált cégek kevesebb mint fele rendelkezik saját honlappal
  • – a honlappal nem rendelkezők 63%-a soha nem gondolt saját weboldal létrehozására
  • – még az online jelenléttel rendelkező vállalatok 47%-áról is elmondható, hogy bármiféle offline és online marketing nélkül bonyolítják üzletüket
  • – a hazai mikro- és kisvállalkozások alig 3%-a vezet saját blogot, és csupán 5%-a hozott létre saját profilt valamely közösségi oldalon.

De mi lehet a háttérben? Miért nem követik a fogyasztói trendeket a kisebb cégek?

Online jelenlét nélküli vállalkozások

Alapkérdések – a honlap

Az online jelenlét nélkül operáló cégek vezetőit két csoportra oszthatjuk.

Azok, akikben már felmerült a honlap létrehozásának gondolata (mindössze 35%), pozitívabban látják az internetes jelenlét hatásait. Az ő esetükben az egyik legfőbb ellenérv az internetes jelenléttel szemben az idő- és tőkehiány volt.

Azoknak a kisvállalkozásoknak azonban, akik még nem is gondolkodtak el az online jelenléten, pontosan a fele úgy látja, hogy egyáltalán nincs szüksége termékeinek és szolgáltatásainak kommunikációjára.

Kiderült, hogy az online jelenléttel nem rendelkező vállalkozásoknak 43%-a úgy véli, hogy egyáltalán nincs szüksége honlapra, arra, hogy ezt elkészítse, semmi sem motiválhatná. Eközben mindössze 34%-uk gondolja azt magáról, hogy körülbelül tisztában van egy honlap létrehozásának költségeivel és azt átlagosan 83.500 Ft-ra becsülik. A vállalkozások 55%-át érdekelné egy olyan lehetőség, melynek keretein belül könnyedén, ingyen létrehozhat egy weboldalt.

Látható, hogy ezek a vállalkozások ügyfeleket a jövőben is csak offline felületek felhasználásával próbálnak majd szerezni, miközben ma Magyarországon a heti internetezéssel töltött idő megközelíti a tévénézésre fordított időt az internetező lakosság körében: heti 15 óra.

A Neten a Cégem program célja ezeket a kisvállalkozásokat is online-ná, és így eredményesebbé tenni. A kezdeményezés edukációs része megmutatja az érintett cégeknek, hogyan profitálhatnak az internet kínálta lehetőségekből, és mit mulasztanak el, ha lemondanak a webes jelenlétről. A program létrehozói által összeállított szolgáltatáscsomag pedig többek között azokat a tévhiteket szeretné megcáfolni, hogy az online jelenlét felépítése és fenntartása idő- és tőkeigényes.

Honlap nélkül – hogyan tovább? Reklámozás.

Az online jelenlét nélkül működő vállalatok csupán 9%-a különít el tudatosan bizonyos összeget marketing-tevékenységre (ideértve minden internetes, sajtó, rádió és szórólapos hirdetési tevékenységet).

A Google keresőmarketing eszközéről, a Google AdWords-ről a megkérdezettek 51%-a már hallott, közülük több mint a válaszadók fele ki is próbálná a jövőben:

  • – ugyanakkor annak ellenére, hogy már hallottak az AdWords hirdetésről, 96%-uk nem tudta megbecsülni egy vállalati honlap minimális marketing költségét
  • – azok, akik az online reklámozástól továbbra is távol maradnának, okként azt jelölték meg, hogy terméküknek nincs szüksége hirdetésre (56%), illetve ez a hirdetési forma nem releváns számukra (37%)
  • – arra, hogy mégis kipróbálják az online hirdetésben rejlő lehetőségeket
  • – az ingyenes próbalehetőség,
  • – az eredmények nyomon követhetősége,
  • – néhány pozitív példa,
  • – és a szakértői támogatás motiválná őket.

A hirdetések mellett hatékony megjelenési lehetőséget biztosít a kisvállalkozásoknak, ha üzletüket, legfontosabb adataikkal együtt, egy egyszerű regisztrációt követően megjelenítik a népszerű Google Térképen. Erre szolgál a mindenki számára ingyenes Google Helyek szolgáltatás, melyet a megkérdezetteknek mindössze 31%-a ismert.

Honlappal már rendelkező vállalkozások

Azok a mikro- és kisvállalkozások, melyek a világhálón valamilyen formában már jelen vannak, és hirdetnek, ennek hatékonyságáról egészen más véleménnyel vannak, mint offline társaik:

  • 75%-uk már igénybe vette az internetes hirdetési formák valamelyikét
  • 54%-uk ezt a megjelenést tartja a leghatékonyabbnak
  • – marketing büdzséjük felét pedig a weben költik el, így az internet szerepe számukra különösen jelentős

Az online megoldások közül legismertebb körükben a keresőhirdetés (41%-uk használta már, vagy jelenleg is használja), ezt követik az oldalakon elhelyezett reklámok, az e-DM és a közösségi oldalakon történő hirdetés. A kérdéses vállalatok a leghatékonyabbnak a szponzorált keresési eredményeket tartják. Elégedettségüket jelzi, hogy közel 80%-uk más cégeknek is ajánlaná ezt a megjelenési formát új ügyfelek megszerzésére.

A honlappal rendelkező cégeket arról is megkérdezték, milyen célt szolgál online jelenlétük:

  • – a vállalkozás általános bemutatása (72%),
  • – az elérhetőségek megadása (66%),
  • – és a termékek bemutatása (57%) volt a 3 legfontosabb tényező a válaszadók többsége számára.

Alig ötödük kívánja olyan interaktív célokra használni weboldalát, mint például a vásárlók általi értékelések, az online értékesítés vagy egyéb ügyfélszolgálati tevékenységek.

A kutatás számos olyan területre hívta fel a figyelmet, melyek kritikusak a kisvállalkozások hosszú távú sikeressége szempontjából, és melyek kiemelt figyelmet érdemelnek:

  • – a kisvállalkozások és az internet viszonya: nem ismerik az internetben rejlő lehetőségeket
  • – a kisvállalkozások és a hirdetések viszonya: az „én termékemnek nincs szüksége reklámozásra" attitűd
  • – a kisvállalkozások elvárásai egy igénybevett szolgáltatással kapcsolatban: idő- és költséghatékonyság

 

 

A sikeres vállalkozások jelentős része internetbankot használ

A Budapest Bank saját ügyfelei körében végzett felméréssel támasztotta alá a cégek online jelenléte és hatékony működésük, növekedésük közti összefüggést.

A bank kisvállalkozói ügyfeleinek[1] 54%-a használja aktívan az internetbanki szolgáltatásokat.[2] A pénzintézet számára többek között az ügyfelek számlaforgalmának alakulása ad képet a vállalkozások pénzügyi, gazdasági helyzetéről: a stabilan működő, növekedni képes cégek egyik fő jellemzője, hogy jelentős, évről-évre növekvő számlafogalmat generálnak.

A sikeres cégekről elmondható, hogy működésüket minden téren – köztük pénzügyekben is – a tudatosság, költséghatékonyság jellemzi. Ezt támasztják alá a bank adatai:

  • – a pénzügyekben haladó attitűdű, online eszközöket igénybe vevő ügyfeleink jelentős része a stabil, sőt növekvő számlaforgalommal rendelkező kisvállalkozások körébe tartozik

Néhány adat erre vonatkozóan:

2009-hez képest 2010-ben az internetbank mellett elkötelezett kisvállalkozások áltag kimenő forgalmát (átutalások, kártyás tranzakciók, stb.) 10%-os növekedés jellemezte, míg a konzervatív, online tranzakciókat nem végzők körében 12%-os csökkenés volt tapasztalható ezen a  téren.

2010 során az internetbankos ügyfelek átlagosan több mint 60%-kal több tranzakciót bonyolítottak le, és átlagosan kétszer nagyobb összegben, mint az internetbankot nem igénybevevők.

A megkérdezett kisvállalkozások kifejezetten elégedettek az elektronikus banki megoldásokkal (1-től 5-ös skálán átlagosan 4,5-re értékelve ezeket), használatukat egyszerűnek találják.

Neten a Cégem – segítség a vállalakozásoknak

Az eredmények ismeretében a Budapest Bank, a Google Magyarország és a HonlapABC egy hosszú távú együttműködés keretében elindítja a Neten a Cégem programot, mely élvezi a kereskedelmi és iparkamarák támogatását is. A kezdeményezés célja, hogy ingyenes eszközökkel segítsék a kisvállalkozásokat az első, sikeres online lépések megtételében. A partnerek által felajánlott szolgáltatásokat bárki igénybe veheti, szabadon kiválasztva azokat, melyekre az ajánlat elemeiből szüksége van.

A HonlapABC felajánlása:

  • – domain regisztráció átvállalása fél évig
  • – ingyenes tárhely biztosítása fél évig
  • – egy online, könnyen kezelhető felület biztosítása fél évig díjmentesen, mellyel bárki könnyedén, mindössze néhány lépésben létrehozhatja saját honlapját

A Google Magyarország felajánlása:

  • – az új hirdetők számára AdWords kupon 15 000 Ft értékben, melynek szakszerű felhasználásában online és nyomtatott segédanyagok támogatják a vállalkozókat
  • – igény esetén telefonos segítség az első kampány elindításához
  • – a cégek ingyenesen regisztrálhatnak a Google Helyek szolgáltatásba, így felkerülnek a Google Térképre

A Budapest Bank felajánlása az E-Bónusz számlacsomag, amelynek főbb elemei:

  • – a számlacsomag díja az első 12 hónapban elengedésre kerül
  • – díjmentes Budapest Vállalati bankkártya
  • – díjmentes elektronikus átutalások az adóhatóság felé 24 hónapon keresztül
  • – díjmentes bankon belüli elektronikus utalások
  • – díjmentes internetbank szolgáltatás

A kezdeményezés további részleteiről a www.netenacegem.hu honlapon tájékozódhat, ahol az érdeklődők azonnal csatlakozhatnak is a programhoz.

 


[1] Kisvállalkozók: 50 millió forint árbevétel alatti vállalkozások

[2] Ez az arány megfelel a független kutatócégek (pl. a BellResearch) friss, reprezentatív adatainak is.


[1] A reprezentatív kutatást 2010 októberében hazai kisvállalkozások körében végezték (max. 50 főt foglalkoztató cégek, n=500).

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük