Oktatás felsőfokon
3 perc olvasás
– Államtitkár úr, az Európai Unió oktatásért felelős biztosa vár önre, néhány kérdést szeretne feltenni az érdekegyeztetésről.
– Államtitkár úr, az Európai Unió oktatásért felelős biztosa vár önre, néhány kérdést szeretne feltenni az érdekegyeztetésről.
– Mondja meg neki, hogy hagyjon békén. Be kell fejeznem ezt a felterjesztést a jövő évi oktatási költségvetés buktatóiról.
– Államtitkár úr, már négy órája vár a biztos. Kávét, üdítőt, képeslapokat kapott. Kértük, hogy jöjjön vissza holnap, mindent megpróbáltunk, de nem tágít. Mindenáron beszélni akar önnel.
-Jó, szóljon neki, hogy bejöhet. Húsz percet kap.
– Igenis államtitkár úr.
*
– Államtitkár úr, több panasz érkezett az Európai Bizottsághoz a közoktatás ügyében. Az a probléma, hogy akadozik az érdekegyeztetés.
– Biztos úr, valaki félrevezette önöket. Nálunk az érdekegyeztetés világszínvonalon működik. Sőt, még azon túl is.
– Hogy érti ezt?
– Négy kerekasztal konferenciát rendeztem. Az elsőben kemény és hosszas vita után tökéletes egyezségre jutottunk. A gimnáziumi igazgatók kezébe adjuk a döntés jogát. A heti négy matematika és három fizika óra helyett, ha akarják, négy fizika és három matematika órát tarthatnak az érettségiző osztályokban.
– Ez valóban növelheti az önállóságot, de van itt más is. Egyen tankönyvek vannak, nincs választék és a színvonal finoman szólva változó.
– A második kerekasztal konferenciára meghívtam öt szakgimnázium frissen kinevezett igazgatóját. Egyetértettünk abban, hogy azonos tárgyból a többfajta tankönyv csak zűrzavart okoz a diákok fejében. Például ha ikrek tanulnak történelmet különböző iskolában és egymásnak akarnak segíteni. Ezt meg kell érten az Uniónak.
– Igen, értem. Viszont a tanárok fizetése nagyon alacsony. Egységes véleményük, hogy legalább a minimálbér háromszorosát kellene kapniuk az általános iskolai tanároknak. A középiskolákban pedig négyszerest.
– Nézze, kidolgoztam egy életpálya modellt, amelyet a harmadik kerekasztal konferencia féléves egyeztetés után hagyott jóvá. Bevontunk a munkába két szülőt, három diákot, négy tanárt, és öt helyettes államtitkárt. Egyetértésre jutottunk, hogy a jövő év végén újra megtárgyaljuk a modellt, kiküszöbölve az esetleges ellentmondásokat.
– Úgy értesültünk, hogy a tanároknak, a szülőknek, az önkormányzatoknak nincs beleszólásuk abban, ki legyen iskola igazgatója.
– Ez tévedés Negyedik kerekasztal konferenciánk elhatározta, hogy javaslatot tehetnek a tanárok, diákok, szülők és a területi önkormányzat. Ha eltérnek a vélemények,,akkor én nevezem ki az igazgatókat. Ha egyetértenek, akkor is. Elvégre minek kell az államtitkár, ha mások végzik el helyette a munkát?
-Köszönöm, meg fogom tenni jelentésemet az Európai Bizottság parlamentjének.
– Kérem, adja át üdvözletemet az EU parlamenti frakciók vezetőinek. És máskor is szívesen állok rendelkezésre, ha valami problémájuk akad..Titkárnőmtől kérjenek bátran időpontot.
Láng Róbert