– Államtitkár úr, az Európai Unió oktatásért felelős biztosa vár önre, néhány kérdést szeretne feltenni az érdekegyeztetésről.

– Államtitkár úr, az Európai Unió oktatásért felelős biztosa vár önre, néhány kérdést szeretne feltenni az érdekegyeztetésről.

– Mondja meg neki, hogy hagyjon békén. Be kell fejeznem ezt a felterjesztést a jövő évi oktatási költségvetés buktatóiról.

– Államtitkár úr, már négy órája vár a biztos. Kávét, üdítőt, képeslapokat kapott. Kértük, hogy jöjjön vissza holnap, mindent megpróbáltunk, de nem tágít. Mindenáron beszélni akar önnel.

-Jó, szóljon neki, hogy bejöhet. Húsz percet kap.

– Igenis államtitkár úr.

*

– Államtitkár úr, több panasz érkezett az Európai Bizottsághoz a közoktatás ügyében. Az a probléma, hogy akadozik az érdekegyeztetés.

– Biztos úr, valaki félrevezette önöket. Nálunk az érdekegyeztetés világszínvonalon működik. Sőt, még azon túl is.

– Hogy érti ezt?

– Négy kerekasztal konferenciát rendeztem. Az elsőben kemény és hosszas vita után tökéletes egyezségre jutottunk. A gimnáziumi igazgatók kezébe adjuk a döntés jogát. A heti négy matematika és három fizika óra helyett, ha akarják, négy fizika és három matematika órát tarthatnak az érettségiző osztályokban.

– Ez valóban növelheti az önállóságot, de van itt más is. Egyen tankönyvek vannak, nincs választék és a színvonal finoman szólva változó.

– A második kerekasztal konferenciára meghívtam öt szakgimnázium frissen kinevezett igazgatóját. Egyetértettünk abban, hogy azonos tárgyból a többfajta tankönyv csak zűrzavart okoz a diákok fejében. Például ha ikrek tanulnak történelmet különböző iskolában és egymásnak akarnak segíteni. Ezt meg kell érten az Uniónak.

– Igen, értem. Viszont a tanárok fizetése nagyon alacsony. Egységes véleményük, hogy legalább a minimálbér háromszorosát kellene kapniuk az általános iskolai tanároknak. A középiskolákban pedig négyszerest.

– Nézze, kidolgoztam egy életpálya modellt, amelyet a harmadik kerekasztal konferencia  féléves egyeztetés után hagyott jóvá. Bevontunk a munkába két szülőt, három diákot, négy tanárt, és öt helyettes államtitkárt. Egyetértésre jutottunk, hogy a jövő év végén újra megtárgyaljuk a modellt, kiküszöbölve az esetleges ellentmondásokat.

– Úgy értesültünk, hogy a tanároknak, a szülőknek, az önkormányzatoknak nincs beleszólásuk abban, ki legyen iskola igazgatója.

– Ez tévedés Negyedik kerekasztal konferenciánk elhatározta, hogy javaslatot tehetnek a tanárok, diákok, szülők és a területi önkormányzat. Ha eltérnek a vélemények,,akkor én nevezem ki az igazgatókat. Ha egyetértenek, akkor is. Elvégre minek kell az államtitkár, ha  mások végzik el helyette a munkát?

-Köszönöm, meg fogom tenni jelentésemet az Európai Bizottság parlamentjének.

– Kérem, adja át üdvözletemet az EU parlamenti frakciók vezetőinek. És máskor is szívesen állok rendelkezésre, ha valami problémájuk akad..Titkárnőmtől kérjenek bátran időpontot.

 

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük